همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
http://www.resalat-news.com/Uploads/NewsPics/20150506191631972.gif

سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نامیده شده است. این نامگذاری در حالی صورت پذیرفته که ایالات متحده و سایر کشورهای قدرتمند غربی در جهت ایجاد محرومیت و محدودیت برای ایران اسلامی کاملاً همدل و همزبان شده و با ائتلاف و اتحادی نامبارک در این مسیر از هیچ حرکتی همچون؛ تحریم های ناجوانمردانه، سیاه نمایی، دروغ پردازی، تبلیغات منفی و ... فروگذار نکرده اند. بر همین اساس چند سالی است که پتانسیل قابل توجهی از امکانات و توان کشور بجای آنکه معطوف به توسعه  کشور باشد گرفتار جریانات فرسایشی مذاکرات 5+1 و اثبات حقوق اولیه خود گردیده است. لذا به نظر می رسد اتحاد حداکثری و همدلی و همزبانی دولت و ملت ایران اسلامی ضمن آن که سبب شکوفایی استعدادها و ظرفیت های عظیم و مهم داخلی و همچنین افزایش توان مقابله و ایجاد هم افزایی در مواجهه با بیگانگان و مشکلات پیش روی کشور می گردد، مانع هرز منابع و ثروت های عمومی نیز می شود. وقتی می گوییم همدلی منظور این است که دولت و ملت ابتدا خود را در جایگاه، دیدگاه، مسئولیت ها و محدودیت های طرف مقابل قرار دهند، آنگاه احساسات و هیجانات خود را از دیدگاه و جایگاه او مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام به تصمیم گیری، ارائه راه حل و اظهار نظر نمایند. اگر این مراحل در ارتباطات فی مابین دولت و ملت به صورت کامل رخ دهد مسلماً برچسب زدن، قضاوت و پیشداوری کردن، درشت نمایی یا ریز نمایی، سرزنش کردن یا غفلت کردن و ... رخ نداده و فرآیند همدلی و همزبانی به صورت کامل محقق می شود. بر همین اساس می توان برخی از مهمترین عرصه هایی که سبب افزایش همدلی و همزبانی میان دولت و ملت می گردد را به شرح زیر بیان نمود:


اول؛ عرصه های دولت: دولت برای آنکه بتواند آحاد مردم را نسبت به فعالیت ها، برنامه ها و اقداماتش با خود همدل و همزبان سازد می بایست در عرصه های زیر اقدامات قابل توجهی انجام دهد:
• افزایش مشارکت اجتماعی و واگذاری امور به مردم: یکی از مهمترین وظایف دولت برای ایجاد همدلی و همزبانی توسعه مشارکت های اجتماعی و واگذاری امور به مردم است. زمانی که بخش خصوصی در کشور توسعه یافته و تقویت شود و آحاد ملت شاهد کاهش تصدی گری دولت باشند در مسیر پیشرفت کشور در قبال دولت همکاری و  مضاعدت بیشتری نشان خواهند داد.
• اصلاح بوروکراسی اداری و تسهیل ارائه خدمات به مردم: مردم به عنوان مهمترین دریافت کنندگان خدمات سازمان های دولتی می بایست مورد تکریم قرار گرفته و با اصلاح بوروکراسی نظام اداری کشور، خدمات مورد نیاز آن ها در ساده ترین و کوتاه ترین شکل ممکن ارائه گردد.
• سلامت اداری و مقابله با فقر، فساد و تبعیض: یکی از مهمترین عرصه های افزایش اعتماد عمومی و ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت مقابله با فساد اداری و برچیده شدن رشا و ارتشا، پارتی بازی، توصیه پذیری، تبعیض و هرگونه فسادی در بدنه دولت و وزارت خانه های مربوطه است.
• ارتقا سطح رفاهی و بهبود معیشت مردم: دولت و دولتمردان باید طعم تلخ نداری و فقر مردم را حس کرده و تمامی توان خود را برای بهبود معیشت و کاهش تورم و فقر در جامعه به کار بندند. اگر در اوضاع نامساعد اقتصادی عده  زیادی از مردم تحت فشار بوده و مسئولین دولتی بدون احساس مسئولیت کافی زندگی مرفهی داشته باشند نه تنها همدلی و همزبانی رخ نمی دهد بلکه بیشتر سبب ناامیدی و دلسردی مردم نسبت به دولت می گردد.
• صداقت، شفاف سازی در عملکرد و پاسخگویی در مسئولیت: مردم زمانی می توانند به دولت اعتماد نمایند که دولت مسائل کشور را صادقانه و شفاف با آنها در میان گذاشته و ضمن ارائه مستمر گزارش عملکرد خود برای مردم، به اصل مهم «پاسخگویی در مسئولیت» به عنوان پیش نیاز نظم اجتماعی اعتقاد راسخ و عملی داشته باشد.
• قانون مداری و حراست از حقوق مردم: زمانی که مردم مشاهده نمایند دولتمردان در قول و عمل آنها را صاحب کشور و ولی نعمت خود دانسته و از حقوق آن ها بر اساس قانون اساسی به نحو احسن حمایت و حراست
می نمایند نسبت به دولت دلگرم شده و در توسعه  کشور با برنامه های دولت همدل و همزبان می شوند.
دوم؛ عرصه های ملت: آحاد مردم نیز موظفند بر اساس توصیه  رهبر انقلاب برای تحقق همدلی و همزبانی با دولت نسبت به تحقق موارد زیر اهتمام جدی داشته باشند:
• پرداخت منظم مالیات و حقوق دولت: آنچه مسلم است دولت در قبال خدماتی که به مردم ارائه می دهد از حقوقی نیز برخورداراست. اکنون که دولت مجبور به فاصله گرفتن از خام فروشی و وابستگی به نفت است باید مردم نیز برای تحقق این هدف دولتمردان را یاری نمایند. متأسفانه فرار مالیاتی خصوصاً توسط افرادی که درآمدهای سرشاری دارند آسیب جدی در مسیر تحقق این هدف دولت است که می تواند عرصه  مناسبی برای توسعه همراهی ملت با دولت باشد.
• اعتماد به دولت: بنا به تعبیر رهبر انقلاب؛ «هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»
• نقد منصفانه و پرهیز از سیاه نمایی: متأسفانه رسم غلطی در جامعه وجود دارد که عده ای فارغ از اینکه چه دولتی و با چه رویکردی سرکار است همواره به دنبال بزرگ نمایی کاستی های دولت مردان و سیاه نمایی وضعیت کشور هستند. آنچه مسلم است نظام مدیریتی ما کاستی های فراوانی دارد اما مردم برای همدلی و همزبانی با دولت باید با پرهیز از سیاه نمایی و غرض ورزی با نقد منصفانه دولت را در جهت رفع کاستی ها و تحقق اهداف متعالی کشور یاری نمایند.
• حضور موثر در میدان عمل: مردم باید با حضوری فعال و پرشور در میدان عمل مسئولین کشور را در راه نیل به اهداف نظام همراهی کنند. مواردی از قبیل؛ شرکت در انتخابات سال جاری، پرهیز از برندگرایی و استفاده از کالای ایرانی، مشارکت در فراخوان های عمومی دولت همچون انجام وظایف مردمی اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی در مصرف انرژی و ... از مهمترین عرصه های همدلی و همزبانی مردم با دولت می باشد.


راهکارهای همدلی و همزبانی دولت و ملت

همدلی و همزبانی یک مفهوم دو طرفه است و دولت و ملت برای تحقق آن باید به حقوق و تکالیف خود و طرف مقابل توجه کنند.  لازمه تحقق شعار همدلی بین دولت و ملت، توجه به اصول قانون اساسی و به خصوص فصل حقوق ملت است که حقوق ملت و تکالیف دولت را توضیح داده و در عین حال حقوق دولت و تکالیف  و مشارکت مردم را نیز مشخص کرده است.   همدلی و همزبانی یک دیالوگ و گفت وگو و رفتار دو طرفه است و دولت و ملت باید باهم زمینه تحقق آن رافراهم سازند.
وقتی مقام معظم رهبری نکته ای و شعاری را برای سال جدید مطرح می کنند در واقع سیاست کلان نظام و دولت و ملت را برای آن سال اعلام کرده اند و این سیاست کلان در چارچوب اصل 110 قانون اساسی به عهده رهبری است.
این نکات شعار نیست بلکه سیاست کلان و راهبردی نظام است و دولت و سایر قوا باید زمینه اجرای این سیاست کلان را فراهم سازند.
همدلی و همزبانی بین دولت و ملت به معنی رعایت حقوق شهروندان و اجرای تکالیف دولت است که در قانون اساسی به صراحت گفته شده است. از جمله ایجاد شغل و تامین مسکن و... نکاتی است که دولت در این زمینه تلاش میکندهمچنین همدلی و همزبانی  به معنی رعایت حقوق دولت است و مردم نیز در برابر قانون مسوول هستند و باید در رعایت حقوق دولت و پرداخت مالیات  و مشارکت درامور جامعه و... عمل کنندافزایش رضایت مردم از نظام اداری و اصلاح نظام اجرایی و اداری کشور، کارآمد کردن نظام جمهوری اسلامی و ارائه الگوی مردم سالار از وظایف دولت است.اگر دولت رفتار آمرانه و دستوری داشته باشد و بدون در نظر گرفتن توان و مشارکت مردم کاری انجام دهد درنتیجه همدلی و همزبانی تحقق نمی یابد. همدلی وهمزبانی زمانی تحقق می یابد که دولت و ملت به حقوق و تکالیف متقابل هم توجه داشته باشند. دولت به حقوق مردم و مردم به حقوق دولت احترام بگذارند و دولت تکالیف خود را اجرایی کند و مردم نیز به تکلیف خود در برابر دولت عمل کنندهر گاه که این رابطه دو طرف تحقق یابد در آن صورت دغدغه مقام معظم رهبری به نحو بهتری اجرا می شود. 


-تببین عالمانه،صادقانه و خیرخواهانه و مشفقانه،مستدل و قاطعانه ،شفاف و به هنگام،مسائل مختلف کشور برای مردم و پرهیز از هرگونه مخفی کاری و پنهان کاری،دروغ گویی و ریاکاری در اموری که دانستن آنها حق ملت است و مردم باید آنها را بدانند.

-شفاف بودن و یک رو بودن مردان با مردم و مردمی بودن ایشان و پرهیز از هرگونه دورویی و ریاکاری و نفاق در ارتباط با مردم.
-کم شدن فاصله طبقاتی و پرهیز از هرگونه اشرافی گری و تجمل پرستی مخصوصا در بین مسئولین دولتی.
-پرهیز از هرگونه بیگانه پرستی و روابط پنهانی با دشمنان و خیانت به اسلام و ایران از سوی مردم و مسئولین.
-ثابت و پابرجا ماندن معیارها و ارزش های الهی که ملت برای آن انقلاب نموده و برای حفظ آنها عزیزانشان را تقدیم نمودند.
-تحقق و گسترش فرهنگ نماز،زکات و امر به معروف و نی از منکر در جامعه به عنوان شاخصه های حکومت مومنین و مقابله عالمانه و مدبرانه با فرهنگ بی نمازی یا بد نمازی،بی زکاتی، که به عنوان شاخصه های منافقین است.
-مقابله جدی و مستمر و عالمانه و حکیمانه با تهاجم فرهنگی،ناتوی فرهنگی و جنگ نرم دشمن از سوی مردم و مئولین که مصداق بارز آن امروز شاهد آن هستیم و موجب فروپاشی بسیاری از خانواده ها شده است،ماهواره می باشد.
-مقابله جدی و مستمر با سبک زندگی غربی و غیر اسلامی و تلاش برای ترویج سبک زندگی اسلامی از سوی نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی.تقویت وحدت و اتحاد ملی بر حول محور ولایت مطلقه فقیه.


رسالت و تکلیف ما در تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت
مبلغین،هادیان سیاسی،اصحاب رسانه،خواص در این راستا می توانند ترجمان سخن دل مردم و مسئولین و سخنان دولتمردان و خدمتگزاران به مردم که برای تحقق همزبانی بوده و نیز به عنوان صافی و شفاف کننده آمال و آرزوهای به حق و دست یافتنی مردم و زحمات صادقانه و خالصانه مسئولین به شرط نبود موانع جدی برای تحقق همدلی باشیم.

http://media.shabestan.ir/Original/1394/02/27/IMG12091209.jpg


سخن پایانی:

سال ۱۳۹۴ از طرف رهبری معظم انقلاب ، سال " دولت و ملت ، همدلی و همزبانی " نام گرفت. پر واضح است که این نامگذاری ها:صرفا بدین منظور نیست که آنچه بر آن مترتب است در همان سال مورد لحاظ باشد و در سال های بعد به فراموشی سپرده شود.- به این معنی نیست که در گذشته کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته و از این پس باید مورد توجه قرار گیر-اینگونه نیست که صرفا یک نامگذاری تشریفاتی و معمولی باشد بلکه اهدافی که از این نامگذاریها تعقیب  می شود ، عبارتند از:
الف- برای همه سالها جاری و ساری است.
ب- برای عمل به آنچه از این نامگذاری ها بر می آید، مبانی دقیق و روشن آن تبیین شده ، و راهکار های عملیاتی آن مدون گردیده و در هر سال مبنای عمل قرار گیرد.
ج- تنبه و توجه دادن به فرصت های بسیار اساسی  و مغتنمی که به نظر می رسد عمیقا به آن توجه نمی شود و بیم آن می رود که با مرور زمان، مورد غفلت قرار گرفته و موجبات خسارت پدیدار شود.

ملت قهرمان ایران تا کنون با همه گرایش های مذهبی ، قومی ، زبانی و نژادی ، حزبی و گروهی ، نشان داده که یک ملت همدل و متحد است ولی شرایط حساس کشور به گونه ای است که نیاز به همدلی و همزبانی دولت و ملت بیش از هر زمان دیگر احساس می شود زیرا در عرصه خارجی مخدوش کردن چهره اسلام و ایران در راس برنامه های آمریکا و صهیونیست بین الملل قرار دارد که با همکاری بعضی دولت های زیاده خواه غربی و همراهی بعضی دولت های عنود و کج اندیش منطقه در دست اجراست، و آنچه که اخیرا مقام معظم رهبری فرمودند : به دنبال کشاندن جنگ های نیابتی در اطراف مرز های ایران هستند.ضمن اینکه مذاکرات هسته ای ایران با دولت های افزون طلب در جریان است و نیز در عرصه داخلی مشکلاتی مانند رکود اقتصادی و.... همه و همه شرایطی را رقم می زنند که مثل همیشه ،همدلی و همزبانی با عمق بیشتر و گستره وسیع تر و شرح صدر ، کلید عبوراز همه این گذر گاه هاست .

همدلی و همزبانی با خود پیام اتحاد، مهربانی، جانفشانی و تشریک مساعی جهت نیل به  توسعه و پیشرفت کشور به همراه دارد. اگر می خواهیم به این نعمت بزرگ نائل شویم باید رویکرد و نیت دولت و ملت نسبت به یکدیگر خدمتگزاری، مجاهدت، بصیرت و خدمت باشد. اگر سبک زندگی دولتمردان همانند آحاد جامعه  اسلامی باشد و مردم با چشمان خود ملاحظه نمایند که مسئول دولتی شیفته  خدمت است و نه تشنه  قدرت، با او همدل و همزبان می شوند، محدودیت ها و مشکلاتش را درک می کنند و صبورانه و مجاهدانه او را در راه تحقق اهدافش همراهی می نمایند. همدلی و همزبانی دولت و ملت در چارچوب ارزش های اسلامی و در راه اهداف متعالی نظام در واقع همان نسخه  شفابخشی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را برای درمان دردهای کشور پیچید و امروز بار دیگر در کلام رهبر انقلاب زینت بخش عنوان سال جدید گردیده است. وقتی ملت و دولت به ریسمان محکم ارزش های اخلاقی و اسلامی چنگ زده و به دور از منفعت طلبی و خودبینی باشند همدلی و همزبانی در یک سخن معنا خواهد گردید؛ «نام جاوید وطن»امیدواریم در سال پیش رو برای تحقق شعار سال ملت و مردم به دور از احساسی بودن و با توجه به واقعیت ها در مسیر توسعه و پیشرفت کشور گام بردارند که مهم ترین راه تحقق این شعار شروع اقدامات مناسب از سوی دولتمردان و برآوردن کردن انتظارات مردم است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی