همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

http://asretaadol.ir/images/docs/000034/n00034639-b.jpg


«دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» شعاری است که رهبر انقلاب برای سال ۹۴ انتخاب کردند. شعاری که در تک‌تک کلمات آن معنای وحدت را استنباط می‌کنیم. علت نام‌گذاری را می‌توان پاسخی به انتقادهای تند در سال ۹۳ که بر دولت و عملکرد آن خصوصاً در بخش مذاکرات هسته‌ای وارد شد و پاسخی به‌مراتب تندتر از سمت دولت، دانست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۵
ابراهیم محمودزاده

اعلام شعار سال ۱۳۹۴ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «ملت و دولت؛ همدلی و همزبانی» در امتداد تدوین مبانی راهبرد بلند مدت ادارهٔ جامعهٔ اسلامی است و این نام گذاری‌ها برای یک دورهٔ مقطعی نبوده است. به همین خاطر وقتی مجموعه شعارهای سال‌های ماضی را کنار هم و در ارتباط معنایی و مفهومی با هم ببینیم، خط مشی کلی نظام برای مدیران آینده نیز مشخص می‌شود.پس نگاه به آینده و در مفهومی جامعه‌شناختی، لوازم «حکمرانی» خوب چنین اقتضائاتی را برای مردمی که تاریخ ساز بوده و می‌خواهد در مدیریت آیندهٔ جهان سهمی درخور داشته باشد؛ از عناصر این نوع نظریه پردازی‌های «عام و خاص گرایانه» است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۱
ابراهیم محمودزاده

وقتی همدلی و همزبانی میان دو فرد مطرح شود، یقینا، رابطه ی انسانی آنها مورد توجه قرار گرفته است. باید یک سخن بگویند و دلهایشان یک احساس را تجربه کند. اما چگونه ممکن است که دو فرد یک حرف را بزنند و در همان لحظه، از همان سخن، یک احساس را داشته باشند. این امر میان دو فرد امکان کمی دارد، اما نمی توان گفت فاصله زیادی خواهد داشت. شباهتهای قومی، خویشاوندی و محلی باعث می شود سخنان معنای نزدیک به هم و مشترکی داشته باشند و حتی درک مردم از سخنان و دریافت شان از معنی نیز بسیار شبیه هم باشد. اما با بیشتر شدن فاصله ها، می توان گفت اگر همزبانی هم صورت گیرد، همدلی سخت تر خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۴ ، ۱۸:۴۰
ابراهیم محمودزاده

ماه رمضان ماه پربرکتی است که خداوند در آن بهانه‌ای را ایجاد کرده تا ضمن استفاده از رحمت و مغفرت الهی دل‌ها به یکدیگر گره بخورد و میان آنان مودت و همدلی شکل بگیرد. در واقع ماه مبارک رمضان برای دستیابی به همدلی و همزبانی است. ماه مهربانی، رحمت و محبت است و رحمت خداوند در این ماه به بندگانش سرازیر می‌شود. بنده‌ها نیز باید نسبت به یکدیگر مهربان باشند و ایثار کنند و دست یکدیگر را بگیرند، چراکه همدلی و همزبانی از جمله آموزه‌های ماه رمضان است که باید از آن درس گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۸
ابراهیم محمودزاده

نامگذاری سال 1394 به‌عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در طول حدود یک ماه گذشته بحث‌های بسیاری را در محافل سیاسی و رسانه‌ای به جریان انداخته است. در طول این مدت، جریان‌های گوناگون سیاسی از نظرگاه‌های گوناگون سعی کرده‌اند تفسیر خودشان را ارائه دهند. به نظر می‌رسد لازم است در باب برخی ویژگی‌ها و لوازم متناسب با تحقق این شعار راهبردی سال باید بررسی دقیق‌تری انجام پذیرد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۰۴
ابراهیم محمودزاده

در ایام رحلت جانسوز امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی برآن شدیم تا بخش هایی از مطالب کلیدی فرمایشات امام خمینی (ره)  را بازخوانی کنیم. آنچه در ادامه می خوانید بازخوانی مواضع قاطع امام راحل و استراتژی ایشان در مورد دولت است.خدمت‏گزاری دولت در بیان رهبر فقید انقلاب چنین آمده است:دولت‏ها، خدمت‏گزار مردمند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۴ ، ۲۰:۴۰
ابراهیم محمودزاده

مقام معظّم رهبری سال ۱۳۹۴ هجری شمسی را به عنوان سال دولت ملت ،همدلی و همزبانی اعلام نمودند. ایشان[۱] فرمودند:«برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند».ایشان ضمن برشمردن آرزوهای دست یافتنی فراروی ملت ایران در سال جدید گفتند: «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و از همه مهمتر، «ایمان و معنویت» آرزوهای بزرگی هستند که در این سال برای ملت ایران داریم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۰
ابراهیم محمودزاده