همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ضرورت تقویت و تعمیق گفتمان همدلی وهمزبانی

انتخاب عناوین هر سال توسط سکاندار انقلاب می‌تواند مبنای حرکت کلی نظام اسلامی باشد که در استراتژی کلان انقلاب اسلامی تعریف می‌شود, این بار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تدبیر بلند و آینده پژوهی خویش و با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و رخدادهایی که درحال وقوع است وآبستن حوادث جدیدی نیزمی باشد ,هوشمندانه اتحاد و انسجام داخلی را، مورد تأکید قرار داد که نیازمند تعمیق وگفتمان سازی آن میباشد.


اپیزود اول:

نامگذاری عنوان سال توسط سکاندار با تدبیر انقلاب تحت عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» در حالی صورت پذیرفته که ایالات متحده و سایر کشورهای قدرتمند غربی در جهت ایجاد محرومیت و محدودیت برای ایران اسلامی کاملاً همدل و همزبان شده و با ائتلاف و اتحادی نامبارک در این مسیر از هیچ حرکتی همچون؛ تحریم های ناجوانمردانه، سیاه نمایی، دروغ پردازی، تبلیغات منفی و ... فروگذار نکرده اند.همدلی و همزبانی اگرچه به عنوان شعار سال 94 مشخص گردیده است ولی باید توجه داشت که وقتی از ناحیه بزرگ دیدبان تیزبین انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی) مطرح می‌گردد، دیگر شعار نیست بلکه نقشه راه و استراتژی و راهبرد و خط و مشی است که باید به منزله قوه محرکه و جوهره اصلی حرکت رو به جلو دولت و ملت همواره مطرح و مورد توجه باشد.

نامگذاری امسال با عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نشان‌دهنده اهمیت تحقق این شعار سال و همکاری، همدلی و اعتماد متقابل دولت و ملت است ؛دو کفه این شعار یعنی دولت و ملت هر دو همسو و همگام با یکدیگر باید در زمینه تحقق این شعار گام بردارند,لذا همدلی و همزبانی یک گفتار در حرف نیست، بلکه یک فرهنگ است که کاملا جنبه درونی دارد یعنی فرهنگ مبتنی بر اعتقاد؛لذا کاملا مشهود است که تعبیر پر مغز رهبر بزرگوار ملت از سال جدید عرصه مهمی را باز نموده تا ملت و دولت ایران با اتکال به قدرت لایزال پروردگار از سد مشکلات متعدد عبور نماید.لذادولت و ملت همگام و همصدا باید شعار سال را پایه و اساس رفتار خود قرار داده و با مرور شعارهای گذشته، همه شعارها و نامگذاری‌ها را در قالب یک زنجیره کامل بدانند که هرکدام مکمل دیگری است.

شرایط امروز ام‌القرای جهان اسلام و انتظارات و توقعاتی که از دولت و ملت ایران اسلامی در سطح منطقه و کشورها و ملت‌های مسلمان می‌رود و از همه مهم‌تر جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در جامعه بین‌الملل و تأثیرگذاری در سیاست‌های جهانی، اقتضای آن دارد که در داخل کشور یکپارچگی و یگانگی در گفتارها و رفتارها ملموس‌تر از هر زمانی جریان داشته باشد و این مهم بدون نهادینه‌سازی و تقویت بنیه‌های همدلی و همزبانی، امکان‌پذیر نخواهد بود، چه آنکه ریشه تمامی فتنه‌ها و ناکامی‌ها، تشتّت و تفرقه‌ها نیز در گسست و شکاف و چندگانگی می‌باشد. به‌ویژه اگر با هواهای نفسانی و بدعت‍های ناشی از کبر و عجب و خودپسندی و سیاست زدگی همراه گردد.

همدلی و همزبانی ملت و دولت عامل اصلی اقتدار ملی، محرک پیشرفت و هم افزایی توانمندی ها و پتانسیل های کشور در عرصه داخلی و خارجی است که بالطبع باید مورد توجه مسئولان محلی نیز قرار بگیرد. لذا اولویت بخشی به خواسته ها و مطالبات مردم در برنامه ریزی ها، پیگیری بیشتر جهت جذب امکانات و اعتبارات، ارتباط بیشتر با مردم و پاسخگویی مناسب و به موقع به ارباب رجوع، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مردم در اجرای برنامه ها و پروژه های عمرانی، تسریع در حل مشکلات مردم، جلب همدلی و همراهی آحاد جامعه در برنامه های مختلف مورد توجه ویژه مسئولان قرار بگیرد.

به نظر می رسد اتحاد حداکثری و همدلی و همزبانی دولت و ملت ایران اسلامی ضمن آن که سبب شکوفایی استعدادها و ظرفیت های عظیم و مهم داخلی و همچنین افزایش توان مقابله و ایجاد هم افزایی در مواجهه با بیگانگان و مشکلات پیش روی کشور می گردد، مانع هرز منابع و ثروت های عمومی نیز می شود.از طرفی اولویت‌های نظام اسلامی، باحرکت به سمت پیشرفت در سایه همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت محقق می‌شود، یعنی دولت باید به توانمندی‌های ملت اعتماد کند و ملت نیز با همه توان خود برای پشبرد اهداف کشور به دولت کمک کند، در این صورت با تفاهم و اعتماد متقابل دولت و ملت، راه پیشرفت و عدالت هموار خواهد شد و برون‌رفت از مشکلات به سادگی صورت می‌گیرد.

در این بین یکی از ویژگی‌های شعار امسال نسبت به سال‌های قبل این است که این شعار فقط به عمل محقق می‌شود، هم‌دلی و هم‌زبانی جز در حیطه رفتار و عمل نمی‌تواند محقق و عملی شود.  لذاهمدلی‌و همزبانی الزاماتی دارد. یکی از الزامات همدلی و همزبانی دولت و ملت شناخت درست مسیر توسعه و تعالی نظام در شرایط مهم و همچنین داشتن راه و هدف مشترک بین دولت و ملت است. اولین شرط تحقق همدلی و همزبانی بین دولت و ملت ایجاد فضای تفاهم و گفت‌و‌گو است. همدلی و هم‌زبانی در یک ساحت عظیم و فراخ فکری و بلندنظرانه و برخاسته از منظومه متکثر و متنوع فکری تحصیل می‌شود و نگاه تک‌ساحتی و فقدان ظرف‌سازی و تحمل‌سازی و دیگر‌خواهی چالش جدی برای تحقق این امر سیاسی است. همچنین به رسمیت شناختن و پذیرش تفاوت‌ها و رنگ‌پذیری‌های مختلف در درون جامعه پیش فرض همدلی است. همدلی یکدلی نیست. همدلی حضور همه دل‌ها است.

اپیزود دوم:

مهمترین عرصه هایی  همدلی و همزبانی:

اول؛ عرصه های دولت: دولت برای آنکه بتواند آحاد مردم را نسبت به فعالیت ها، برنامه ها و اقداماتش با خود همدل و همزبان سازد می بایست در عرصه های زیر اقدامات قابل توجهی انجام دهد:
افزایش مشارکت اجتماعی و واگذاری امور به مردم: یکی از مهمترین وظایف دولت برای ایجاد همدلی و همزبانی توسعه مشارکت های اجتماعی و واگذاری امور به مردم است. زمانی که بخش خصوصی در کشور توسعه یافته و تقویت شود و آحاد ملت شاهد کاهش تصدی گری دولت باشند در مسیر پیشرفت کشور در قبال دولت همکاری و  مضاعدت بیشتری نشان خواهند داد.
اصلاح بوروکراسی اداری و تسهیل ارائه خدمات به مردم: مردم به عنوان مهمترین دریافت کنندگان خدمات سازمان های دولتی می بایست مورد تکریم قرار گرفته و با اصلاح بوروکراسی نظام اداری کشور، خدمات مورد نیاز آن ها در ساده ترین و کوتاه ترین شکل ممکن ارائه گردد.
سلامت اداری و مقابله با فقر، فساد و تبعیض: یکی از مهمترین عرصه های افزایش اعتماد عمومی و ایجاد همدلی و همزبانی بین دولت و ملت مقابله با فساد اداری و برچیده شدن رشا و ارتشا، پارتی بازی، توصیه پذیری، تبعیض و هرگونه فسادی در بدنه دولت و وزارت خانه های مربوطه است.
ارتقا سطح رفاهی و بهبود معیشت مردم: دولت و دولتمردان باید طعم تلخ نداری و فقر مردم را حس کرده و تمامی توان خود را برای بهبود معیشت و کاهش تورم و فقر در جامعه به کار بندند. اگر در اوضاع نامساعد اقتصادی عده  زیادی از مردم تحت فشار بوده و مسئولین دولتی بدون احساس مسئولیت کافی زندگی مرفهی داشته باشند نه تنها همدلی و همزبانی رخ نمی دهد بلکه بیشتر سبب ناامیدی و دلسردی مردم نسبت به دولت می گردد.
صداقت، شفاف سازی در عملکرد و پاسخگویی در مسئولیت: مردم زمانی می توانند به دولت اعتماد نمایند که دولت مسائل کشور را صادقانه و شفاف با آنها در میان گذاشته و ضمن ارائه مستمر گزارش عملکرد خود برای مردم، به اصل مهم «پاسخگویی در مسئولیت» به عنوان پیش نیاز نظم اجتماعی اعتقاد راسخ و عملی داشته باشد.
قانون مداری و حراست از حقوق مردم: زمانی که مردم مشاهده نمایند دولتمردان در قول و عمل آنها را صاحب کشور و ولی نعمت خود دانسته و از حقوق آن ها بر اساس قانون اساسی به نحو احسن حمایت و حراست
می نمایند نسبت به دولت دلگرم شده و در توسعه  کشور با برنامه های دولت همدل و همزبان می شوند.
دوم؛ عرصه های ملت: آحاد مردم نیز موظفند بر اساس توصیه  رهبر انقلاب برای تحقق همدلی و همزبانی با دولت نسبت به تحقق موارد زیر اهتمام جدی داشته باشند:
پرداخت منظم مالیات و حقوق دولت: آنچه مسلم است دولت در قبال خدماتی که به مردم ارائه می دهد از حقوقی نیز برخورداراست. اکنون که دولت مجبور به فاصله گرفتن از خام فروشی و وابستگی به نفت است باید مردم نیز برای تحقق این هدف دولتمردان را یاری نمایند. متأسفانه فرار مالیاتی خصوصاً توسط افرادی که درآمدهای سرشاری دارند آسیب جدی در مسیر تحقق این هدف دولت است که می تواند عرصه  مناسبی برای توسعه همراهی ملت با دولت باشد.
اعتماد به دولت: بنا به تعبیر رهبر انقلاب؛ «هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»
نقد منصفانه و پرهیز از سیاه نمایی: متأسفانه رسم غلطی در جامعه وجود دارد که عده ای فارغ از اینکه چه دولتی و با چه رویکردی سرکار است همواره به دنبال بزرگ نمایی کاستی های دولت مردان و سیاه نمایی وضعیت کشور هستند. آنچه مسلم است نظام مدیریتی ما کاستی های فراوانی دارد اما مردم برای همدلی و همزبانی با دولت باید با پرهیز از سیاه نمایی و غرض ورزی با نقد منصفانه دولت را در جهت رفع کاستی ها و تحقق اهداف متعالی کشور یاری نمایند.
حضور موثر در میدان عمل: مردم باید با حضوری فعال و پرشور در میدان عمل مسئولین کشور را در راه نیل به اهداف نظام همراهی کنند. مواردی از قبیل؛ شرکت در انتخابات سال جاری، پرهیز از برندگرایی و استفاده از کالای ایرانی، مشارکت در فراخوان های عمومی دولت همچون انجام وظایف مردمی اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی در مصرف انرژی و ... از مهمترین عرصه های همدلی و همزبانی مردم با دولت می باشد.

اپیزود سوم:

راهکارهای همدلی و همزبانی دولت و ملت
همدلی و همزبانی یک مفهوم دو طرفه است و دولت و ملت برای تحقق آن باید به حقوق و تکالیف خود و طرف مقابل توجه کنند.  لازمه تحقق شعار همدلی بین دولت و ملت، توجه به اصول قانون اساسی و به خصوص فصل حقوق ملت است که حقوق ملت و تکالیف دولت را توضیح داده و در عین حال حقوق دولت و تکالیف  و مشارکت مردم را نیز مشخص کرده است.   همدلی و همزبانی یک دیالوگ و گفت وگو و رفتار دو طرفه است و دولت و ملت باید باهم زمینه تحقق آن رافراهم سازند.

همدلی و همزبانی بین دولت و ملت به معنی رعایت حقوق شهروندان و اجرای تکالیف دولت است که در قانون اساسی به صراحت گفته شده است. از جمله ایجاد شغل و تامین مسکن و... نکاتی است که دولت در این زمینه تلاش میکند؛همچنین همدلی و همزبانی  به معنی رعایت حقوق دولت است و مردم نیز در برابر قانون مسوول هستند و باید در رعایت حقوق دولت و پرداخت مالیات  و مشارکت درامور جامعه و... عمل کنند.

ضرورت تقویت و تعمیق گفتمان همدلی وهمزبانی

اپیزود آخر:

سال ۱۳۹۴ از طرف رهبری معظم انقلاب ،سال "دولت و ملت ، همدلی و همزبانی" نام گرفت.پر واضح است که این نامگذاری ها؛صرفا بدین منظور نیست که آنچه بر آن مترتب است در همان سال مورد لحاظ باشد و در سال های بعد به فراموشی سپرده شود و به این معنی نیست که در گذشته کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته و از این پس باید مورد توجه قرار گیرد لذا اینگونه نیست که صرفا یک نامگذاری تشریفاتی و معمولی باشد.

نام گذاری سال ۹۴توسط مقام عظمای ولایت تحت عنوان سال "دولت و ملت، هم زبانی و همدلی" حاوی نکات مهم و در عین حال ضروری زمان ماست؛در فرهنگ اسلامی وحدت، همدلی و همزبانی به عنوان دارو نیست که در صورت بیماری مصرف شود، بلکه مانند غذاست که مایه حیات انسان و جامعه بشری است.در سال‌هایی که وحدت جامعه و انسجام ملی به خاطر یک سلسله وقایعی که در پیش است، در معرض آسیب قرار می‌گیرد به طور طبیعی این نامگذاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

با توجه به آنکه در سال جدید از یک سو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و از سوی دیگر انتخابات مجلس خبرگان رهبری را پیش رو داریم که هر دو آنها نیازمند همدلی و همراهی توام ملت و دولت است واین همراهی و همدلی می‌تواند انتخاباتی پرشور و امید بخش و موثر را رقم بزند که لازمه برگزاری انتخابات در خور جمهوری اسلامی نیز همین وفاق و همدلی مردم و دولت است.

شعار امسال تابلوی راهنمای مناسبی در پیش روی تک تک مسئولین و آحاد جامعه است مسئولین و مردم با نصب‌العین قرار دادن شعار امسال قادر خواهند بود این همدلی و همزبانی را هر روز بیش از روز قبل در عرصه‌‌های حساس و حیاتی محقق سازند.انتخابات بزرگ و سرنوشت ساز خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مستلزم همدلی و وحدت بین آحاد مردم و همه اقشار و قومیت ها است. ملت ولایت مدار ایران اسلامی باید همچون سال های گذشته با عزمی راسخ به تبعیت از امر ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای با شرکت در دو انتخابات بزرگ امسال و با حضور حداکثری خود مشت محکمی را بر دهان استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار و اذناب منطقه ای خواهند زد تا مسیر پیشرفت و رسیدن به یک تمدن بزرگ نوین اسلامی فراهم شود.

ملت قهرمان ایران تا کنون با همه گرایش های مذهبی ، قومی ، زبانی و نژادی ، حزبی و گروهی ، نشان داده که یک ملت همدل و متحد است ولی شرایط حساس کشور به گونه ای است که نیاز به همدلی و همزبانی دولت و ملت بیش از هر زمان دیگر احساس می شود زیرا در عرصه خارجی مخدوش کردن چهره اسلام و ایران در راس برنامه های آمریکا و صهیونیست بین الملل قرار دارد که با همکاری بعضی دولت های زیاده خواه غربی و همراهی بعضی دولت های عنود و کج اندیش منطقه در دست اجراست و همه اینها شرایطی را رقم می زنند که مثل همیشه ،همدلی و همزبانی با عمق بیشتر و گستره وسیع تر و شرح صدر ، کلید عبوراز همه این گذر گاه هاست .

همدلی و همزبانی با خود پیام اتحاد، مهربانی، جانفشانی در جهت نیل به  توسعه و پیشرفت کشور به همراه دارد. اگر می خواهیم به این نعمت بزرگ نائل شویم باید رویکرد و نیت دولت و ملت نسبت به یکدیگر خدمتگزاری، مجاهدت، بصیرت و خدمت باشد. اگر سبک زندگی دولتمردان همانند آحاد جامعه  اسلامی باشد و مردم با چشمان خود ملاحظه نمایند که مسئول دولتی شیفته  خدمت است و نه تشنه  قدرت، با او همدل و همزبان می شوند، محدودیت ها و مشکلاتش را درک می کنند و صبورانه و مجاهدانه او را در راه تحقق اهدافش همراهی می نمایند.همدلی و همزبانی دولت و ملت در چارچوب ارزش های اسلامی و در راه اهداف متعالی نظام در واقع همان نسخه  شفابخشی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را برای درمان دردهای کشور پیچید و امروز بار دیگر در کلام رهبر انقلاب زینت بخش عنوان سال جدید گردیده است.

انتخابات به‌عنوان نماد و مظهر مردم‌سالاری دینی و دموکراسی واقعی و مشارکت و دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خویش است که در حقیقت فرصتی برای به رخ کشیدن حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم درصحنه‌های سیاسی و اجتماعی است و اگر از این موضوع غفلت شود و مردم را به آنچه «سراب» است وعده دهیم نتیجه آن بدبینی به‌نظام و کشور می‌شود؛لذاشعار امسال پیام مهمی را برای تمام آحاد ملت در هر جایگاهی در برداشت و آن اینکه همه‌ مردم با حضور و همراهی خود می‌توانند کشور را در نیل به اهداف عالی خود یاری کنند.

امید است در انتخابات آتی دو مجلس(شورای اسلامی و خبرگان) که در اسفندماه امسال برگزار میگردد با حضور پرشور مردم بصیر و آگاه ایران اسلامی در این عرصه حساس وخطیر در جهت ارتقاء اتحاد، همدلی و هم‌افزایی تجلی و تحقق منویات مد نظر رهبر معظم انقلاب در عرصه سیاست داخلی وآئین سیاسی و الهی عملیاتی و بارور گردد؛لذا شایسته است کسانی که به مجلس خبرگان می‌روند مانند عمار و در مجلس شورای اسلامی مانند مدرس باشند و با تغییر چراغ دشمن تغییر رنگ ندهند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۰
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی