همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

http://www.rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/1-1-1394/IMAGE635625431958498726.jpg

وقوع انقلاب ایران مهم‌ترین رویداد در تاریخ جهان معاصر است که در سایه رهبری امام راحل و اتحاد و همدلی مردم به وجود آمد و در طول تاریخ مستکبران صاحب قدرت همواره از این نگران بودند که قدرت و مسیر غلط‌شان که برای مبنای آن حکمرانی می‌کردند، از سوی افرادی از بین برود و به همین خاطر است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنی علیه ایران اسلامی را آغاز کردند. خودکفایی، عزت، استقلال و اقتدار از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، امام خمینی(ره) با توکل بر خدا و با حمایت های همه جانبه مردم، بدون هیچ سلاحی در مقابل رژیم شاهنشاهی که از حمایت های ابرقدرت ها بهره مند بودند ایستادگی کرد و انقلابی را به ثمرنشاند که احیاگر پیام حق و آزادی شد.زمانی که پدیده انقلاب در ایران شکل گرفت، فرعون‌های زمان از ده‌ها سال قبل مانع از شکل‌گیری موسی شده بودند و غرب از ابتدای قرن بیستم حرکت سنگین و فراگیری را در جهان اسلام آغاز کرد تا مبادا موسایی به وجود آید و منافع آنها را از بین ببرد، چرا که به استناد قرآن فرعون می‌دانست که اگر موسی پیدا شود، نظام استکباری‌اش درهم خواهد شکست.

بسیاری از دستاوردهای ملی، منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ریشه در همدلی و همزبانی دارد که با توجه به اهمیت تاثیرگذاری و ارزشمند بودن آن، هدف دشمنی های بیرونی بسیاری قرار گرفته است.ایجاد تفرقه و بنیادین نشان دادن تفاوت بین دیدگاههای دولت و ملت با توسل به انتشار اطلاعات تحریف شده و دروغ توسط رسانه ها و شبکه های خبری ارجی و انواع داخلی آن از مهمترین رویکردهای دشمنان در آسیب زدن به همدلی و همزبانی است.هر چند رویکردهای ضد همدلی و همزبانی ملت و دولت تاکنون نتوانسته مانع رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی شود، ولی کم توجهی به ترفندهای در حال دگرگونی دشمنان می تواند آسیب زننده باشد.

تاریخ زرین 36 ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد که هر گاه ملت با دولت همگام و هم نفس بوده اند، پیروزی ها و موفقیت های بسیاری در زمینه های مختلف به دست آورده اند. ملت سرافراز ایران اسلامی با تکیه بر اتحاد و همدلی توانستند در سال 1357 نظام دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی را سرکوب و حکومت جمهوری را جایگزین دیکتاتوری مطلق کنند. در جنگ تحمیلی نیز همراهی صادقانه ملت با دولت وقت عامل اصلی ظفرمندی و غرورآفرینی در هشت سال دفاع مقدس بود که ابرقدرت ها و کشورهای زیاده خواه را مایوس کرد. رمز پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین رمز بقای انقلاب بر اساس همدلی و همزبانی مردم و مسئولین نظام از صدر پیروزی انقلاب تا به امروز بوده است. قوم گرایی، ایجاد اختلاف در میان مردم از جمله دستوراتی است که استکبار در کشورهای مختلف از جمله عراق، پاکستان، مصر، لبنان، لیبی، یمن و اخیرا تونس اجرا می‌کند که همه این برنامه‌ها در گذشته در ایران اجرا کرده بود.  کردستان و مسائل مربوط به خلق عرب خوزستان و برخی اختلافات حاشیه ای با وحدت و یکپارچگی و یکدلی مردم خنثی شد، ولی دشمن از این نقشه‌ها دست برنداشت.امروز، دشمنان اسلام با استقرار نیروهای تروریست در کشورهای مسلمان و با تهدید و ارعاب، مردم را وادار به همراهی یا سکوت می‌کنند. اگر دولت و ملت، همدل و هم زبان باشند، نظام جمهوری اسلامی می‌تواند یک تنه در برابر غرب و استکبار جهانی بایستد و این امر به برکت یکرنگی، یکدلی، وحدت و اتحاد بین مردم ایجاد می‌شود.

همکاری دولت و ملت یه مقوله طبیعی و لاینفک است. تاکید مقام معظم رهبری کاملاً به جا بود چرا که در مقابل این دشمنی‌های استکبار و طرح‌های خائنانه آنان هیچ راهی جز همدلی و همزبانی نخواهیم داشت. نباید شعار‌های سال‌های گذشته که توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری شدند را فراموش کرد، مقام معظم رهبری دست دولت و ملت را در دست هم گذاشت تا برای یک حرکت جهادی اقدام کنند و یکی از آن حرکات همان اقتصاد است.شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت، آرزوی خوب و قابل دسترسی است که ملت و دولت توأمان می‌توانند به دنبال محقق کردن آن باشند، زیرا در سال جدید حوادث و اتفاقاتی که سرنوشت دولت و ملت ایران را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد، خیلی زود آغاز خواهد شد.

در سالی که پیش روست چه در اوایل آن ـ که مسأله هسته‌ای مطرح است ـ و چه در اواسط آن ـ که مسأله بررسی و ارزیابی دولت در میان است ـ و چه در اواخر آن ـ که انتخابات مجلس انجام خواهد پذیرفت ـ همه فعالان سیاسی متوجه این نکته باشند که همدلی و همزبانی مردم را دچار خدشه نکنندسال ۱۳۹۴ سال مهمی برای کشور و همچنین سال مهم تری برای سیاستمداران و فعالان سیاسی است که ثابت کنند می‌توانند برای تقویت همدلی و همزبانی ملی، گاهی از منافعشان بگذرند. نشان دهند گاهی می‌توانند از واکنش‌های آنی حذر کنند، به خاطر منافع مردم و کشور. می‌توانند از موفقیت‌های رقیبی که در مجلس است یا در دولت، خوشحال شوند و به آن افتخار کنند. آنان هستند که باید ثابت کنند، می‌خواهند در این کشور همدلی و همزبانی تقویت شود یا نه موفقیت سیاسی و جناحی خود را مثل ادوار سابق بر منافع ملت ترجیح می‌دهند.

در نخستین روزهای بهار، تا حد زیادی تکلیف پرونده هسته‌ای کشورمان مشخص خواهد شد؛ دیپلمات‌های کشورمان از چند روز گذشته در حال مذاکرات سخت و فشرده با همتایان خود از آمریکا و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات هستند و احتمالا در روزهای اول نوروز نیز این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

نتیجه این مذاکرات هر چه باشد، رفتار با آن، اجماعی ملی می‌طلبد که جز در سایه همدلی و همزبانی دولت و مردم به دست نخواهد آمد. اگر توافق هسته‌ای حاصل شود و ملت ایران به پایمردی‌های زحمت کشان صنعت هسته‌ای و دیپلمات‌های انقلابی خود، به آنچه مطلوب دولت و ملت است دست یابند، لزوما باید به همدلی و همزبانی بیشتر ملت و دولت منجر و از آن بهره‌ای ملی و نه جناحی و سیاسی برداشت شود؛ که در این سال‌ها همه ملت و حاکمیت غیر مستقیم و مستقیم، ذهنی و عینی، خود را درگیر تحولات این پرونده مهم در عرصه سیاست خارجی کشور دانسته‌اند. اگر رسیدن به توافق مطلوب هسته‌ای حاصل شود، باید مبنایی برای همدلی و همزبانی ملت و دولت جهت پیشرفت و گذر از مراحل کنونی به مراحلی بالا‌تر و عزتمندانه برای این مردم و این خاک شود.

اگر هم توافق مطلوب هسته‌ای برای ایران به دست نیامد، باز این ملت و دولت هستند که باید همدل و همزبان در کنار هم ایستاده و همچون گذشته سنگ بنای پیشرفت کشور را در عین تخاصم و عداوت مخالفان این ملک و دین، بر زمین نهند. همان گونه که در صورت توافق استفاده سیاسی و جناحی، زمینه همدلی و همزبانی ملی را از بین می‌برد، در صورت عدم توافق هسته‌ای نیز، تخریب و نق زدن‌های سیاسی و جناحی، خلاف همدلی و همزبانی است. همه باید بدانیم که چه با توافق هسته‌ای و چه بدون توافق هسته‌ای، این کشور و ملت بزرگ همچنان خواهند بود و قطار پیشرفت این کشور در حال حرکت خواهد بود تا پیچ‌های تاریخی و تاریخ ساز را پشت سر بگذارد.سال ١٣٩۴ میتواند سال خوبی باشد که هردو جناح در کشورمان برای رفاه حال مردم تلاش کنند درگیریهای جناحی غیر از اینکه باعث آزده خاطر شدن مردم میشود آب به آسیاب دشمن میریزد

نامگذاری سال ها که از ابتکارات مقام معظم رهبری می باشد، دو عنصر نیاز کشور و راهکار برای رفع نیاز را دنبال می کند. مقام معطم رهبری بسیار هوشمندانه و مدبرانه یک بار دیگر نیاز امروز جامعه ایران اسلامی را تشخیص دادند و راه حل مشکلات جامعه را در یک جمله کوتاه بیان کردند. روند توسعه در ایران در صورت همدلی دولت و ملت و پیوست اتحاد و تعهد، روند توسعه شتاب می گیرد. همدلی ها و همزبانی های دولت و ملت عامل تقویت ایجاد امنیت، آرامش و ارتقای توان در امور اجرایی، فکری و پژوهشی است.بنابراین مردم و مسؤولان باید دست به دست یکدیگر داده و با تمام وجود و در راه تحقق شعار سال جاری تلاش کنند.

http://basirat.ir/files/9401/700_400/d1343646_ba4c_4d84_b6e3_29d723699c28.jpg

 
ملزومات ایجاد همدلی وراهکارهای جهت  تحقق آن:

1- پذیرش کارفرما بودن ملت: امام خامنه‌ای در پیام نوروزی بیان داشتند که «دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است.» دولت باید تکیه به ملت داشته و توجه کند که هر آنچه امروز در اختیار دارد از فداکاری‌ها و ایستادگی‌های ملت است و دولتمردان شانی جز خدمت در برابر این ملت ندارند. چنانچه حضرت امام خمینی نیز همیشه مسئولین را به تواضع و فروتنی در برابر ملت دعوت می‌کرد؛ و می‌فرمودند: «هر چه صاحب منصب ارشد باشد باید بیشتر خدمتگزار باشد. مردم بفهمند که هر درجه‏ای که این بالا می‏رود با مردم متواضعتر می‏شود.» (صحیفه امام، ج‏7، ص512) در این میان توجه به مستضعفین و محرومین سفارش موکد ایشان است: «محرومین‏اند که این کار را کردند. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید. و از اموری که لازم است عرض کنم، این است که شما می‏دانید و ذکر هم کردید که دولت بدون پشتیبانی مردم نمی‏تواند کار انجام بدهد» (صحیفه امام، ج‏19، ص 35)

چنین نگاهی مستلزم این است که مسئولین بدانند تکیه گاه اصلی آنها مردم و صاحب اصلی کشور مردم هستند.  خوشبختانه در طی سال‌های گذشته از تاریخ انقلاب آنچه مشاهده شده است این است که هرگاه کار بدست ملت افتاده، با موفقیت به ثمر رسیده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم آذربایجان به این حقیقت چنین اشاره داشته اند: «کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور کیست؟ مردم. کار وقتی دست خود مردم سپرده شد -که صاحبان کشورند، صاحبان آینده‌اند- آن‌وقت کارها به سامان خواهد رسید. تدبیر مسئولان در هر برهه‌ای از زمان در دوران جمهوری اسلامی، باید این باشد؛ کارها با تدبیر، با برنامه‌ریزی، با ملاحظه‌ همه‌ ظرایف و دقایق در اختیار مردم گذاشته بشود؛ آن‌وقت کارها پیش خواهد رفت. ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است؛ هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند اینها قرار دادیم، کار متوقّف مانده است. نمی‌گوییم حالا همیشه هم متوقّف مانده امّا غالباً یا متوقّف یا کُند [شده‌]؛ اگر متوقّف نمانده است، کُند پیش رفته است. امّا کار دست مردم که افتاد، مردم کار را خوب پیش می‌برند.» (29/11/93)

یکی از سفارشهای مهم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نگاه به درون و انگیزه های ملی و نیروهای متنوع و متکثر مردمی است. مسئولین بایستی این توان عظیم و ظرفیت بی نهایت را بپذیرند و به آن اعتماد کنند.ازاین رو مسئولین نباید نگاه تحقیر آمیز به ملت داشته و یا ملت را در دسته بندی های جناحی خویش وارد کنند بلکه امروز یک مسئولین وظیفه نوکری و خدمت به تمام ایرانی ها را دارد.

2- تعطیل نشدن انتقاد: این تصور که همدلی و هم زبانی با نظارت مردم بر دولت منافات دارد و سبب تعطیلی نقد و انتقاد بر عملکرد مسئولین است یقینا درست نیست! البته واضح است بین انتقاد دلسوزانه که در واقع خدمت به کشور است و هدیه ای است به مسئولین و تخریب که به مصلحت کشور نیست، تفاوت وجود دارد. لذا دولتمردان نباید به بهانه شعار سال هرگونه انتقاد مشفقانه را عدم همدلی و همزبانی تعبیر کنند و فضا را بر نگاه‌های دلسوز و چشم‌های تیزبین و منصف تنگ کنند.

امام خامنه ای در بیانی گله کردن را هم ردیف همدلی عنوان می‌کنند و می‌فرمایند: «امروز، ما به این نشستها و مذاکره‏ها و این‏گونه صمیمیتها و همکاری‏ها و از هم خواستن و به هم گفتن و از هم گله کردن و با یکدیگر همدلی‏ کردن، احتیاج داریم». (09/11/68) لذا مسئولین باید با سعه صدر و تحمل بالا انتقادات را بشنوند و در برابر انتقادات سراسیمه و عصبانی نشوند بلکه مبتنی بر منطق درست اقدام نمایند. موضوعی که در سال گذشته متاسفانه گاه شاهد بی‌توجهی به آن بودیم!

3- عدم حاشیه‌سازی و دودستگی دولتی‌ها: یکی از موارد که سبب کدروت و جدایی دولت‌ها از ملت است، اقدامات حاشیه ساز و فرعی و دوری از توجه به مسایل اصلی ملت است. هنگامی که مردم می‌بینند مسئولی مشغول اقدامات حاشیه‌سازی است که با وظیفه ذاتی او فاصله دارد، طبیعی است که نسبت به این اقدام موضع‌گیری کرده و این امر مانعی برای همدلی خواهد بود.

یکی از معیارهای مهم  در این امور هم مشی و کلام رهبری معظم است. به عنوان نمونه ایشان تاکید داشته‌اند که «مسأله‌ی فتنه و فتنه‌گران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است» (5/6/93) لذا ملتی که 9 دی را خلق کرد و با فریاد رسا علیه فتنه گران موضع گرفت وقتی می‌بیند مسئولی که وظیفه او حل مشکلات کشور است، مشغول به دلجویی از فتنه و فتنه گران است، نمی تواند ساکت بنشید و همدلانه با این مسئولین همراهی کند! در واقع همدلی و هم زبانی با فتنه گران به مانعی برای همدلی و همربانی با ملت تبدیل خواهد شد! اقدامات حاشیه سازی چون درج پیام تسلیت فعالین فتنه  در صفحه اجتماعی مسئولین اجرایی کشور، نمونه‌ی از بداخلاقی‌هایی است که از همدلی دولت و مردم خواهد کاست! سخن حکیمانه امام خامنه‌ای در دیدار با مردم قم شاید ناظر به همین اقدامات حاشیه ساز باشد که فرمودند: «دولتی‌ها هم مراقب باشند، دودستگی در مردم به‌وجود نیاورند، حاشیه‌سازی نکنند، بعضی حرفهای غیرلازم مطرح نشود» (17/10/93)

4- همدلی مسئولین با یکدیگر: یکی از راهکارهایی که سبب پیوند تحکیم رابطه دولت و ملت می شود این است که مردم ببینند بین مسئولین با تمام اختلاف سلیقه‌هایی که دارند، انسجام و همدلی وجود دارد و صدای دشمنی از عناد و لجبازی در بین مسئولین به گوش مردم نرسد. قوای سه گانه در این امر از وظیفه مهمتری برخوردار هستند. مجلس و دولت و قوه قضاییه ضمن پایبندی به استقلال خود و اجرای وظایف قانونی باید مظهر همدلی و هم زبانی به خصوص در مواردی که منافع ملی در میان است باشند.

اگر اختلافات جزیی مسئولین با ادبیات ناصواب به مردم و جامعه منتقل شود، از آن سو مردم نیز با چنین مسئولینی کمتر احساس همدل خواهند داشت.مسئولین باید بدانند مرز همدلی و همزبانی ملت با آنها نظام اسلامی و دستورات اسلام است چنانچه رهبری فرمودند: «اگر کسی از خط مستقیم اسلام و امام منحرف شود هرکسی باشد او درخور حمایت نیست. این فرق هم نمی‏کند؛ از بالا تا پایین همه یکسان هستند؛ خود من هم همین‏طور هستم. اگر خدای نکرده من هم از آن خطّ صحیحِ اسلام تخطّی کنم، بر مردم واجب نیست که از من حمایت یا تبعیت کنند.» (1/9/78)

جمع بندی:

حکیم فرزانه انقلاب اسلامی امسال هم همچون سنوات گذشته در اولین دقایق تحویل سال، میهمان خانواده‌های ایرانی بود تا با نفس رحمانی و توصیه‌ها و رهنمودهای الهی‌اش رونق بخش سفره هفت سین‌مان باشد. معظم‌له شعار سال جدید را برایمان اینگونه انتخاب کردند: «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» و آرزو نمودند که «این شعار در عمل تحقّق پیدا کند و هر دو کفّه‌ی این شعار، یعنی ملّت عزیزمان، ملّت بزرگمان، ملّت با همّت و با شجاعتمان، ملّت بصیر و دانایمان، و همچنین دولت خدمتگزار بتوانند به این شعار به معنای حقیقی کلمه عمل بکنند و آثار و نتایج آن را ببینند»

نامگذاری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال 94 در چارچوب ضرورت حفظ همدلی و همزبانی ملت و دولت برای پاسداری از داشته های انقلاب و توانمند شدن برای رسیدن به اهداف کلان پیش رو است.برآیند نامگذاری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب «دولت و ملت، همدلی و هم زبانی» برای سال 94،در جهت قدرتمندتر کردن نظام جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و خارجی است و امروز ضرورت دارد منطبق بر نیازها و ضرورت های نوین و توسعه ای جمهوری اسلامی این همدلی و همزبانی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه ملت و دولت قرار گیرد.

دقت در کلام معظم له این حقیقت را آشکار می‌سازد که این شعار با هدفی مشخص که تحقق آرمان‌ها و آرزوهای ملت بزرگ ایران است طرحریزی و مطرح شده است. شاخص‌هایی که توسط ایشان در بخش دیگری با صراحت اعلام شده است. این موارد عبارتند از:

1- پیشرفت اقتصادی

2- اقتدار و عزّت منطقه‌ای و بین‌المللی

3- جهش‌های علمی به معنای واقعی

4- عدالت قضائی و اقتصادی

5- ایمان و معنویت

پنج گانه فوق مطالبات اصلی و اولویت‌داری هستند که ملت ایران در طول این سال‌ها از دولتمردان طلب داشته‌اند و  دولت به مثابه کارگزار ملت باید برای تحقق آنها تلاش کند. به واقع فلسفه شکل گیری دولت تحقق این آرمان‌هاست و شرط تداوم مشروعیت آن نیز تلاش در جهت تحقق آن است. لذا بحث از تلاش دولت برای انجام وظیفه و کارآمدسازی خود آغاز می‌شود و در مسیر تحقق شعار سال نقطه کانونی دولت است.

در این بین ملاحظه ظریفی نهفته است که دولت نباید با کم توجهی به مسایل و مطالبات کلیدی کشور، اسیر مسایل و موضوعاتی گردد که از فهرست پنج گانه ملت بدور است. آفتی که متاسفانه در طول سال‌های اخیر گاه به گاه شاهد آن بوده‌ایم و برخی جریان‌ها تلاش داشته‌اند تا با تقلیل دولت به مثابه کارگزار گروهی خاص (چه سیاسی و چه اقتصادی) مطالبات خود را از طریق آن پیگیری نمایند!

نباید فراموش کرد که تحقق پنج‌گانه فوق تنها با مدیریت جهادی دولت ممکن خواهد بود. و ما برای آنکه مدیریت جهادی به باوری همگانی و گفتمانی فراگیر در دستگاه‌های اجرایی کشور تبدیل شود هنوز فاصله داریم. و متاسفانه همانطور که در کلام رهبری نیز آمده، در تمامی عرصه ها مدیریت جهادی محقق نشده است!

در روی دیگر تحقق آرمان‌های ملت، خود ملت قرار دارد که طبیعی است که بدون حمایت آنان از دولت موفق کارگزاران ممکن نخواهد بود. در این بین همدلی مردم با دولت یعنی اعتماد به ایشان و شناخت موانع و مشکلاتی که دولت در مسیر انجام امور به واسطه کمبودها، سنگ اندازی‌ها و ناکارآمدی‌ها مواجه است. لذا سطح انتظارات ملت باید با امکانات و توان دولت همسان باشد، که اگر چنین نشد، همدلی به واگرایی تبدیل خواهد شد!

همچنین تحقق بسیاری از امور و برنامه‌ها و پروژه‌های دولت بدون حضور ملت  ممکن نخواهد بود. لذا این همدلی بدان معناست که آنجا که دولت نیازمند مردم است، ملت نیز همچون گذشته پای کار بوده و شاهد مدیریت واقعی کشور بدست مردم باشیم. بدون شک حوزه‌هایی چون اقتصاد و فرهنگ بیشترین عرصه‌های تبلور مشارکت مردمی است که اگر توان تمام ملت به صحنه آید، بسیاری از موانع مرتفع خواهد شد.همدلی و همزمانی دولت و ملت رمز موفقیت ملت ایران اسلامی در طول قریب به چهار دهه گذشته بوده و امسال نیز با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عمق آن افزوده خواهد شد.دوعنصر همدلی وهمزبانی  نیاز کشور جهت  فتح  فتح قله های بلند در عرصه های سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی