همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

بایگانی مطالب

http://teare.ir/uploads/thumbnails/thum-006f581cba4202d4182-election.jpg


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به هنگام تحویل سال و آغاز سال جدید با انتخاب شعار سال مسیر و نقشه راه را هم برای مردم و هم برای مسئولین و دولتمردان مشخص می کنند,امسال نیزبا توجه به موقعیت و شرایط حساس کشور؛ با تدبیر ویژه وهوشمندانه معظم له سال همدلی و همزبانی دولت و ملت اعلام شده است که این شعارها فقط مختص همان سال نیست بلکه زمینه ای برای تمرین و نهادینه کردن این موضوع در سال های آینده است وعملیاتی کردن آن ها نیز صرفا با برگزاری چند همایش و نشست حاصل نمی‌شود بلکه تحقق آن در گرو مشارکت همه جانبه مردم و دولت است.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۴ ، ۰۱:۰۶
ابراهیم محمودزاده

ضرورت تقویت و تعمیق گفتمان همدلی وهمزبانی

انتخاب عناوین هر سال توسط سکاندار انقلاب می‌تواند مبنای حرکت کلی نظام اسلامی باشد که در استراتژی کلان انقلاب اسلامی تعریف می‌شود, این بار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تدبیر بلند و آینده پژوهی خویش و با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و رخدادهایی که درحال وقوع است وآبستن حوادث جدیدی نیزمی باشد ,هوشمندانه اتحاد و انسجام داخلی را، مورد تأکید قرار داد که نیازمند تعمیق وگفتمان سازی آن میباشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۴۹
ابراهیم محمودزاده

همدلی لازمه برگزاری انتخابات باشکوه

انتخابات بزرگترین آزمون مشارکت اجتماعی در کشور است، لذا مردم دنبال کسانی هستند که ضمن دفاع از منافع ملی در چارچوب ترویج فرهنگ همدلی و همزبانی از سیاسی کاری و پرداختن به منافع حزبی و گروهی خودداری می‌کنند. .بنا به فرموده حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شرکت در انتخابات وظیفه شرعی، قانونی، ملی و حق هر ایرانی است که برای تعیین سرنوشت خود با حضور در پای صندوق‌های رأی به تکلیف خویش عمل کند.انتخابات تبلور مشارکت همه جانبه مردم عزیز در تعیین  سرنوشت خود و تجلی حضور آگاهانه ملت بزرگوار در صحنه و لبیک پرطنین و انقلابی در خلق حماسه سیاسی است.لذا حضور حداکثری در انتخابات مسیر پیشرفت و رسیدن به تمدن بزرگ نوین اسلامی را فراهم می کند، کمااینکه انتخابات مصداق بارز وحدت و همدلی ملت ایران است.

نام گذاری سال 94 توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان سال "دولت و ملت، هم زبانی و همدلی" حاوی نکات مهم و در عین حال ضروری زمان ماست و با توجه به آنکه در سال جدید از یک سو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و از سوی دیگر انتخابات مجلس خبرگان رهبری را پیش رو داریم که هر دو آنها نیازمند همدلی و همراهی توام ملت و دولت است واین همراهی و همدلی می‌تواند انتخاباتی پرشور و امید بخش و موثر را رقم بزند که لازمه برگزاری انتخابات در خور جمهوری اسلامی نیز همین وفاق و همدلی مردم و دولت است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۲۱:۰۷
ابراهیم محمودزاده

 همدلی؛لازمه مقابله با نفوذ فرهنگی

نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان « دولت و ملت، همدلی و همزبانی» روح امید و امیدواری را در جامعه به برکت پیوند جدیدی که بین دولت و ملت ایجاد شده و نقش اساسی در پیشبرد و تعالی جامعه ایران اسلامی دارد، بیش از پیش زنده کرده است.نامگذاری سال 94، نشان از تدبیر بلند و آینده پژوهی رهبر انقلاب اسلامی دارد که با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی و رخدادهایی که در کشورهای دور و نزدیک اتفاق می افتد،حائز اهمیت است و بسی جای تامل دارد، زیرا، وحدت ملی و امنیت ملی به عنوان دو اصل اساسی در جامعه پذیرفته شده است و با توجه به اینکه شعار امسال در تحکیم پیوند دولت و ملت نقش مهمی را ایفا می کند، این همدلی و همزبانی بین دولت و ملت در دولت تدبیر و امید که تصمیم گیری ها و تعیین اهداف و خط مشی آن بر مبنای اعتدال و عقلانیت بوده از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۵
ابراهیم محمودزاده
همدلی وهمزبانی


نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی به این دلیل است که هر دو مکمل یکدیگرند و همدلی و همزبانی امری حکیمانه و مدبرانه از سوی رهبر معظم انقلاب بود این نامگذاری نیز نشأت گرفته از آینده‌نگری، تدبیر و مدیریت عالی رهبر انقلاب اسلامی است.لذااطلاع‌رسانی در ایجاد همدلی و همزبانی موثر است و در این جهت باید کارشناسان و نخبگان رو‌ش‌ها و سازوکارهای دستیابی به همدلی و همزبانی را تبیین کنند تا این موضوع تنها به صورت شعاری مطرح نشود. شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال 94 انتخاب شده است در واقع روند حرکتی بخش های مختلف کشور را جهت دهی می کند.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۱۷:۵۴
ابراهیم محمودزاده

همگرایی دولت وملت

نامگذاری عناوین سال ها توسط مقام معظم رهبری بسیار حکیمانه و در عین حال فوق العاده هوشمندانه است.سال۹۴باهدفگذاری هوشمندانه وتدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری به نام سال«دولت وملت،همدلی و همزبانی»نامگذاری گردید تا بهار امسال با حس مهربانی و عشق آغاز گردد و نسیم عطر انگیز بهار آمیخته با همدلی و همزبانی در بی کران آسمان ایران عزیز طنین انداز شود تا شکوفه های امید بار دیگر در دل مردمان این دیار بارور گرد و در سایه سار عشق ولایت افق های روشن آینده را با همدلی و همزبانی به آرزوهایمان گره بزنیم .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۱۷:۰۶
ابراهیم محمودزاده

سالهاست که در کشور ما و در دولتهای مختلف مباحث درآمدهای پایدار و  خود کفایی در تولید منابع مورد نیاز بطور جدی مطرح است اما هنوز منبع قابل توجهی از درآمدهای سالانه آن از طریق فروش نفت و گاز و دیگر فرآورده های نفتی حاصل می شود و این امر در حالی است که ایران اسلامی به دلیل مواهب و منابع خدادادی آن از شرق تا غرب و از شمال تا جنوبش به عنوان کشوری 4 فصل با قابلیت های فراوان محسوب می شود و دارای جوانان تحصیلکرده با ضریب هوشی بالا و جویای کار و تلاش برای سازندگی و آبادانی کشور است براستی گره کار کجاست که ما بعد از گذشت سالهای متمادی و علیرغم برخورداری از ظرفیت های پیدا و پنهان موجود هنوز به درآمدهای نفت وابسته ایم درآمدی که تحریم های نا جوانمردانه کشورهای استکباری در چند سال اخیر نشان داد تا چه حد شکننده و ناپایدار است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۴ ، ۲۳:۰۵
ابراهیم محمودزاده

 اینفوگرافیک شعار سال  .

http://s3.picofile.com/file/8192150842/33.jpg

 برای دریافت روی عکس بالا کلیک کنید یا از لینک زیر دریافت کنید .

http://harfeto.ir/sites/default/files/rahbar_20.jpg?1430364749

دریافت فایل فشرده با حجم 1.3 مگابایت :
  دانلود

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ آذر ۹۴ ، ۰۰:۰۵
ابراهیم محمودزاده


امسال بیست و دومین سالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌طور رسمی، شعار یا عنوانی را برای سال انتخاب می‌کنند؛ شعاری که مبتنی بر تحلیل دقیق از شرایط پیش‌رو و نیاز کشور برای پیشرفت یا غلبه بر مشکلات است.مرور و دقت در عناوین و شعار های بیست و یک سال گذشته این نکته را آشکار می‌سازد که دو موضوع اقتصاد و وحدت، به ترتیب بیشترین فراوانی را داشته‌اند؛لذا نخستین سؤالی که به ذهن خطور می کند فلسفه و چرایی انتخاب این شعار برای سال جاری است، بخصوص که شاید در وهله اول و برای برخی این انتخاب قدری دور از انتظار بود چرا که نتیجه این شعار را بیشتر در سبد دولت می‌دیدند! غافل از این‌که رهبری نظام فارغ از گرایش‌ها و دسته‌بندی‌های رایج سیاسی و صرفا مبتنی بر مصالح و منافع ملی گام برمی‌دارد و همگان را نیز به همین نگاه فرامی‌خواند.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۱
ابراهیم محمودزاده

اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین گفتمانی است که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر از آن به‌عنوان راهکار کلیدی مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن یاد کرده‌اند. همچون هر جنگ دیگری پیروزی در جنگ اقتصادی صرفا با تکیه بر عناصر خط مقدم جنگ انجام نمی‌شود. پیروزی در جنگ علاوه بر مبارزه در خط مقدم مستلزم ایفای نقش عناصر در تبلیغات، پشتیبانی، اطلاعات و امثال آن است و با این عینک همانطور که در هشت سال دفاع مقدس همه‌ی آحاد ملت ایران متناسب با جایگاه خود در جنگ مشارکت داشتند، در جنگ اقتصادی نیز عرصه‌ی مجاهدت برای همه‌ی آحاد ملت ایران باز است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۵
ابراهیم محمودزاده

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/09/04/13920904000390_PhotoA.jpg

اگر مفهوم اقتصاد مقاومتی در این سطوح درست عملیاتی گردد و تبدیل به گفتمان غالب نه تنها دولتمردان بلکه مردم و نهادها شود، در سطح چهارم که جریان جاری اقتصاد است، شاهد، افزایش تولید داخلی، افزایش بهره‌وری، اتکا به نیروی انسانی و متخصص داخلی، کاهش قیمت‌ها و در نتیجه اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی خواهیم بود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۱۲:۵۱
ابراهیم محمودزاده

دست‌یابی به خودکفایی و استقلال درصورتی محقق خواهد شد که همه‌ی ابزارهای استقلال در کنار یکدیگر فراهم شود؛ ایران به عنوان کشور مصرف کننده عظیم مواد خوراکی و ابزار و وسایل از سوی برخی کشورها هدف گرفته شده و همین مسأله عزم و توجه ویژه دولت‌مردان را می‌طلبد. لذا نوع نیازهای داخل باید سنجیده شود تا  تولیدکنندگان داخلی به سمت تولید با کیفیت  بهترگام بردارندکه این اهداف جز با تحقق شعار ما می‏توانیم میسر نخواهد شد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولید ملی


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۴ ، ۰۱:۲۴
ابراهیم محمودزاده

شرایط امروز ام‌القرای جهان اسلام و انتظارات و توقعاتی که از دولت و ملت ایران اسلامی در سطح منطقه و کشورها و ملت‌های مسلمان می‌رود و از همه مهم‌تر جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در جامعه بین‌الملل و تأثیرگذاری در سیاست‌های جهانی، اقتضای آن دارد که در داخل کشور یکپارچگی و یگانگی در گفتارها و رفتارها ملموس‌تر از هر زمانی جریان داشته باشد و این مهم بدون نهادینه‌سازی و تقویت بنیه‌های همدلی و همزبانی، امکان‌پذیر نخواهد بود، چه آنکه ریشه تمامی فتنه‌ها و ناکامی‌ها، تشتّت و تفرقه‌ها نیز در گسست و شکاف و چندگانگی می‌باشد. به‌ویژه اگر با هواهای نفسانی و بدعت‍های ناشی از کبر و عجب و خودپسندی و سیاست زدگی همراه گردد. در این که همدلی و همزبانی دو عنصر مطلوب و شایسته هر جامعه کوچک و بزرگی است هیچ تردیدی نیست، اما آنچه در این خصوص باید مورد توجه ویژه قرار گیرد الزامات همدلی و همزبانی است که به برخی از آنها به اختصار اشارت می‌رود:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۴ ، ۲۳:۳۷
ابراهیم محمودزاده

http://safa.sellfile.ir/prod-images/186217.jpg

حضرت ‌آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، سال ۱۳۹۴ را سال «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری کردند. ایشان همکاری‌های صمیمانه و همدلی بیشتر میان ملت و دولت را شرط عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و تحقق آرزوها دانسته و لازمه‌ شکل‌گیری این همدلی را «اعتماد متقابل» معرفی کردند. اما مسئله این است که شرط تحقق این شعار چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۹۴ ، ۲۳:۴۸
ابراهیم محمودزاده


مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در بیانات اولین روز سال ۱۳۹۴ در حرم مطهر رضوی در خصوص وضعیت اقتصاد کشور فرمودند: «امروز عرصه‌ی اقتصاد، به ‌خاطر سیاست‌های خصمانه‌ی آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه‌ی کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است.» اگر چه جنگ اقتصادی از سال‌ها پیش بر عیله کشور ما آغاز شده است و رهبر معظم انقلاب همواره به مقابله آن تأکید داشته‌اند ولی در سالهای اخیر این جنگ شدت گرفته و دشمن با راهبر «جنگ هوشمند» درصدد دستیابی به اهداف خویش می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۸:۵۹
ابراهیم محمودزاده

http://www.aviny.com/Article/yadasht/94/03/eghtesad-moghavemati.jpg

اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مقاوم در برابر توطئه‌های اقتصادی آمریکا. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مقاوم در برابر بحران‌های اقتصادی جهانی. اقتصاد مقاومتی یک مدل اقتصادی علمی و تجربه شده است که قبل از ما ملت‌های دیگری نیز آن را عملی کرده و موفقیت آن را مشاهده کرده‌اند. سختی و زحمت دارد ولی تضمین شده است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۹۴ ، ۱۸:۵۴
ابراهیم محمودزاده


 همدلی و هم‌زبانی بین دولت و ملت معنایی بدیع و مهم در فرهنگ سیاسی دارد. رهبر فرزانه‌ی انقلاب نیز با توجه به درک ضرورت‌ها و شرایط پیش‌روی کشور، این سال را به نام «همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت» نامیده‌اند. این نام‌گذاری می‌رود تا فضای همکاری و تعامل میان دولت و ملت را به نحو شایسته‌ای رونق بخشد و برگی دیگر بر دفتر مضامین بلند برخاسته از فرهنگ انقلاب اسلامی بیفزاید.
 
همدلی را «توانِ خود را جای دیگران گذاشتن» تعریف کرده‌اند. یکی از مولفه‌هایی که نشان می‌دهد ملتی با دولت خویش همدل و همزبان می‌باشد آن است که مصائب و مشکلات دولت را مشکلات خود بداند. مردم باید دولت و کشور از آن خود بدانند. اگر در زمینه‌ای نیازی جمعی وجود دارد آن نیاز را مانند نیازهای شخصی خود تلقی کنند و برای رفع آن همت و تلاش نشان دهند. برای روشن شدن بحث می‌توان به مثالی اشاره کرد. به عنوان نمونه با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، منحصر شدن مصرف مردم به کالاهای داخلی، اهتمام همدلانه و جدی مردم در امور اقتصادی با دولت و تلاش بی‌وقفه برای کاهش میزان مصرف و تبلیغ « انضباطِ مصرف» را می‌طلبد که شاید حداقل اقداماتی باشد که مردم می‌توانند برای تحقق شعار سال 94 در دستور کار خویش قرار دهند و بدین ترتیب همدلی خویش را با دولت به نمایش بگذارند.

حال پرسش اساسی این است که بدانیم همدل و همزبانی بین دولت و مسئولان، بین حکومت و مردم از نگاه شهید مطهری چگونه بوده ؟ و این عالم متفکر این ارتباط را چگونه تشریح و تحلیل نموده‌اند؟!

لازم است قبل از هر چیز به این موضوع اشاره شود که انسان در برابر همه مواهب طبیعت اگر چه حقی دارد به همان اندازه هم مسئولیت دارد لذا امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نخستین روزهای خلافتش فرمودند:«انکم مسئوولون حتی عن البقاع و البهائم» (1) شما مسئولید (و حقوقی بر عهده شماست) ، حتی در قبال زمین و چهارپایان. این حق در مورد انسان‌ها نسبت به یکدیگر و در روابط انسان‌ها با حکومت نیز حاکم است لذا حضرت می‌فرمایند «لایجری لاحدالاجری علیه و لایجریعلیه الاجری له»(2) حقی برای کسی نیست مگر آن که به عهده‌اش هم حقی هست و به عهده کسی حقی نیست مگر آنکه برای او و به نفع او حقی است (یعنی تکلیف و حق از یکدیگر جدا نیستند.» (3)

 لذا از نظر شهید مطهری «حکومت در اسلام از نوع خدمتی است که یک امین صالح انجام می‌دهد. اعتراف حکومت به حقوق واقعی مردم و احتراز از هر نوع عملی که مشعر بر نفی حق حاکمیت آن‌ها باشد از شرایط اولیه جلب رضا و اطمینان آنان است» (4)
 
با اشاره به آنچه از سخنان شهید مطهری بیان شد در می‌یابیم که از نظر ایشان مردم و حکومت در جامعه اسلامی علاوه بر این‌که در قبال یکدیگر مسئول و موظفند دارای حق و حقوق ویژه و تعریف شده‌ای نیز می‌باشند. لذا « همدلی و همزبانی» را نیز می‌توان از جمله این وظایف و حقوق متقابل برشمرد. چنانچه دولت و مسئولین باید از نزدیک شدن به مردم، آشنایی با دغدغه‌ها و نظرات آنان حتی پیرامون کوچک‌ترین مسائل دریغ نورزیده و از این سرمایه همیشگی و ماندگار در جهت پیشبرد بهتر امور حداکثر استفاده را بنمایند.

شهید مطهری مردم را از ارکان حاکمیت دینی دانسته و هیچ گونه منافاتی بین دین و حاکمیت مردم نمی‌دیدند به طوری که در نوشته‌های خویش ضمن انتقاد به استبداد کلیسا این‌گونه بیان کردند: « درست در مرحله‌ای که استبدادها و اختناق‌ها در اروپا به اوج خود رسیده بود و مردم تشنه این اندیشه بودند که حق حاکمیت از آن مردم است ، کلیسا یا طرف داران کلیسا و یا با اتکا به افکار کلیسا این فکر عرضه شد که مردم در زمینه ی حکومت فقط تکلیف و وظیفه دارند نه حق . همین کافی بود که تشن گان آزادی و دموکراسی و حکومت را بر ضد کلیسا بلکه بر ضد دین و خدا به طور کلی برانگیزد (5) .
 
بدین ترتیب استاد شهید مطهری با تفکر کلیسایی در مورد مردم به شدت مخالفت ورزید و این ادعا را که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است ولی مردم در مقابل حکمران مسئولند و وظیفه دارند، کاملا ناسازگار با دین اسلام حتی همه‌ی ادیان دانسته‌اند و معتقدند در پرتو دین مداری می‌توان مردم‌دار بود و به خاطر ترس از خدا و عقوبت او کاملا حقوق مردم را رعایت کرد و نیز با الهام از کلام نورانی حضرت علی(علیه السلام) در این زمینه که به عامل آذربایجان فرمود :«و ان عملک لیس لک به طعمه و لکنه فی عنقک امانه وانت مسترعی لمن فوقک لیس لکان تفتات فی رعیته.  مبادا گمان کنی حکومتی که به تو سپرده شده است یک شکار است که به چنگ تو افتاده ، خیر ، امانتی بر گردنت گذاشته شده است و مافوق تو از تو رعایت و نگهبانی و حفظ حقوق مردم را می‌خواهد . تو را نرسد که با خودکامگی و دلخواه در میان مردم عمل کنی.» (6)

از دیدگاه این شهید بزرگوار مسئولان دولتی باید مقام و پست حکومتی خویش را بزرگترین امانت الهی دانسته و از آن به عنوان وسیله‌ای برای خدمتگزاری بیشتر به مردم استفاده نمایند لذا باید حداکثر تلاش خویش را در اهتمام به امور مردم بکار گرفته و در دل و زبان رسیدگی به مشکلات مردم را بر خود فرض بدارند چرا که در چنین شرایطی است که جامعه راه صلاح و سلامت را خواهد پیمود. شهید مطهری همچنین نتیجه می‌گیرند:« قرآن کریم، حاکم و سرپرست اجتماع را به عنوان (امین) و (نگهبان) اجتماع می‌شناسد؛ حکومت عادلانه را نوعی امانت که به او سپرده شده است و باید آن را ادا نماید تلقی می‌کند . برداشت ائمه دین و بالخصوص شخص امیرالمؤمنین علی علیه السلام عیناً همان چیزی است که از قرآن کریم استنباط می شود.» (7) .

بنابراین استاد شهید مطهری با استناد به متون اسلامی حاکمان و دولتمردان را در برابر مردم مسئول دانسته و از آنان به عنوان امین و نگهبان مردم یاد می‌کنند و در مقابل برای مردم حق بازخواست از مسئولان و دولتمردان را قایل است .
 
در پایان با اشاره به راهبرد مقام معظم رهبری لازم به یاد‌آوری است که همدلی گاهی راهبرد است گاهی روش. گاه صرفاً می‌خواهیم با رواج همدلی «منازعات موجود» را به پایان برسانیم، اما گاه قصدمان فراتر از این است و می‌خواهیم به «ریشه‌ی درگرفتنِ منازعات» نگاه طبیبانه بیندازیم. حال که رهبر فرزانه‌ی انقلاب امسال را به نام همدلی و همزبانی دولت و ملت مزین کرده‌اند شاید نگاه سطحی و  غیر کارشناسانه باشد که آن را صرفاً یک «روش» در نظر بگیریم.
 
به نظر می‌رسد فرصتی مغتنم پیش‌‌روی ماست تا «همدلی و همزبانی» را به چشم «راهبردی ملی» نگاه کنیم. نگاه راهبردی به همدلی و همزبانی می‌تواند «شکاف‌های متراکمی» را که اثری جز تعمیق درهم‌ریختگی و افزودن بر سطح تنش‌ها در جامعه ندارند را به «شکاف‌های متقاطعی» تبدیل کند که اجازه‌ی دوقطبی شدن را به جامعه را نداده و در جهت رشد و شکوفایی جامعه قدم بر می‌دارد.


منابع:
1 )  نهج‌البلاغه ؛ خطبه 166
2 )  همان خطبه 207
3 )  بیست گفتار ص 74 و 77 و حکمت‌ها و اندرزها ص 108-106
4 )  ر. ک: همان ص 49 ، 30
5)  سیری در نهج البلاغه، شهید مطهری، مرتضی، ص ۸۵
6) نهج البلاغه، نامه ی 5
7) سیری در نهج البلاغه، شهید مطهری، مرتضی، ص 132

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۲۳:۰۵
ابراهیم محمودزاده

چند سالی است اقتصاد مقاومتی به عنوان شاه کلید خروج از مشکلات اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار دارد.این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال 1389 مطرح گردید.در ارتباط با مفهوم اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاهی دارند. اما در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: « اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده‌ رشد و شکوفایی کشور باشد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۴ ، ۱۹:۱۵
ابراهیم محمودزاده

شعار انتخاب‌شده مقام معظم رهبری از چند منظر دارای اهمیت جدی است و موضوعیت پیدا می‌کند:‌

 
1. عدم از بین رفتن سازمان اصلی تحریم حتی در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای و برنامه دشمن برای ایجاد آشوب

 
الف) دشمنان متخاصم ما حاضر به دادن امتیاز جدی به ما نیستند


به فرض عقب‌نشینی ما از خط قرمزها بخش ناچیزی از تحریم‌ها تعلیق و نه لغو قانون! و یا درنهایت با وعده نه‌چندان روشنی لغو خواهد شد.
 

ب) تحریم‌ها غیرهسته‌ای پابرجا و رو به تزاید هستند

  

اولاً این تحریم‌ها تنها هسته‌ای است و ساختار تحریم به علت این‌که در موارد اصلی (به‌ویژه قانون CISADA به‌مثابه مهم‌ترین بدنه تحریم که مصوب کنگره آمریکاست) چندمنظوره است و حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین، لبنان، سوریه و عراق (به تعبیر آن‌ها تروریسم)، حقوق بشر (باز کردن راه تجدیدنظرطلبان در انتخابات، عدم برخورد با برهم زنندگان امنیت و قانون مثل عوامل و سران فتنه ۸۸٫، باز شدن دست فرقه‌های منحرف مثل بهاییت و به رسمیت شناختن هم‌جنس‌گرایی و…) و سلاح‌های کشتارجمعی (توانایی‌های موشکی، دفاعی و…) را شامل می‌شود.

 
ج) دشمن تحریم‌ها را به بهانه‌ی مصادیق گسترش می‌دهد


از ۳روز بعد از توافق ژنو تاکنون حدود ۷۰ تحریم جدید به بهانه مصادیق تحریم‌های قبلی بعد از توافق ژنو صورت گرفته است و احتمالاً این فرآیند ادامه پیدا خواهد کرد.


د) برنامه‌های غیر تحریمی دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد ما

برنامه‌هایی نظیر کاهش قیمت نفت، رخنه ایجاد کردن بر سر طرح‌های انرژی ما مثل خط انتقال نفت جنوب شرقی آسیا، ایجاد بحران زیست‌محیطی برای کشور و… .


ه) تحریم عامل اصلی برهم‌خوردگی وضعیت اقتصادی نیست

 حتی به فرض محال برداشته شدن تحریم‌ها، تحریم مشکل اصلی اقتصاد کشور نیست و مانند ویروسی بر بدنی بیمار و ضعیف نشسته لذا اثرات آن احساس می‌شود. مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ما با فرض رفع تحریم‌ها پابرجاست؛ و لذا برداشته شدن تحریم تأثیر جدی بر اقتصاد و زندگی مردم نخواهد داشت. تا وقتی نقش بیمارگونه، تورم‌زا، دلال و تصدی‌گر بنگاه بانک در اقتصاد رفع نشود، مالیات نقش جدی در اقتصاد پیدا نکند، با دلالی و فساد اقتصادی مبارزه ساختاری مثل گرفتن مالیات بر دلالی (مالیات بر عایدی سرمایه) صورت نگیرد، شفافیت در اقتصاد در حوزه زمین و مسکن، حساب‌های بانکی، زنجیره توزیع و… محقق نشود و سامانه‌های اطلاعاتی جامع در این حوزه‌ها شکل نگیرد، واردات‌محوری و خام‌فروشی وجود داشته باشد و… در به همین پاشنه خواهد چرخید. چه این‌که جهش قیمت سکه و ارز و کالاهایی مثل مرغ که طعم اثر تحریم را در سال ۹۱ به کام مردم نشاند، در ابتدای دهه ۷۰ و ۸۰ که تحریم‌ها تا این اندازه رشد نکرده بودند، وجود داشت. باوجوداین شرایط، اقدامات جدی در راستای از بین بردن این مشکلات صورت نگرفته و اکنون نیز نمی‌گیرد.

 

و) برنامه دشمان برای به آشوب کشیدن کشور در پی مطالبات اقتصادی

 
با توجه به عدم‌تغییر جدی وضعیت اقتصاد، دشمن که از تحریم، فاصله‌اندازی بین مردم و حکومت و به آشوب کشیدن کشور را دنبال می‌کن،  هم‌راستا با پروژه‌ی سازش و تخریب چهره‌ی مقاوم کشور در حاشیه مذاکرات، در حال برنامه‌ریزی برای براندازی نیز هست، نظیر: اقدامات رسانه‌های بیگانه و دامن زدن به نارضایتی‌ها، برنامه‌ریزی برای آشوب حتی تشکیل اتاق‌های عملیاتی میدانی که بعضی از آن‌ها به‌وسیله بعضی نهادهای مسئول یافته شد و….


2. خطر اختلاف داخلی

الف) اختلاف‌اندازی به‌مثابه هدف دشمن از مذاکرات


چنان‌که رهبر انقلاب تأکید کرده‌اند یکی از اهداف اصلی دشمن از طرح مذاکره برای اختلاف اندازی در داخل است که نمود آن در دو سال گذشته مشاهده‌شده است.

 

ب) تلاش تجدیدنظرطلبان برای برگرداندن شکست به مردم متدین و رهبری


یک عده از تجدیدنظرطلبان حاضر در دانشگاه، رسانه‌ها و حاکمیت تلاش می‌کنند مردم و نخبگان متدین و انقلابی و درنهایت رهبری را به‌عنوان عامل شکست معرفی کنند و با طرح گذاره «نمی‌گذارند»، با تقسیم مردم به موافق و مخالف در قالب‌هایی نظیر افراطی/معتدل زمینه اختلاف جدی داخلی، جبهه‌گیری بخش‌های مختلف ملت و ملت/دولت علیه هم بنمایند تا در موضع بحران مثل نهضت ملی صنعت نفت، اختلافات اجازه ایستادن مقابل توطئه دشمن را ندهد یا حداقل رهبری و مردم و نخبگان متدین و انقلابی به‌عنوان عامل شکست معرفی شوند و زمینه مقابله مردم با آن‌ها و انزوای‌شان فراهم شود.


ج) برخوردهای نسنجیده با منتقدین و تبدیل منتقد به معارض

 بعضی از مسئولین در قوای مختلف کشور، برخوردهای نسنجیده، خارج از چارچوب، همراهر با توهین و تحقیر، تبعیض‌آمیز و حتی بدتر از مخالفین نظام با منتقدین داشته و دارند، این اقدام می‌تواند موجب تبدیل منتقد به معارض و در بهترین حالت بی‌تفاوتی منتقدین درون گفتمانی که همان نخبگان و مردم متدین هستند بشود و در لحظه حساس از نظام حمایت کافی نداشته باشند و جای آنان را معارضین اصل نظام بگیرند.
 

د) برنامه‌ی عده‌ای برای بستن دهان منتقدین از طریق سازوکارهای قانونی


3. تنها ماندن دولت و حل نشدن مشکلات اقتصادی جز با وحدت و حضور مردم
 

تجربه انقلاب اسلامی به‌مثابه انقلابی مردمی نشان داده است که مشکلات جز با حضور مردم قابل‌حل نیستند و لذا غلبه بر مشکل اقتصادی و حرکت به سمت پیشرفت کشور مانند دفاع مقدس، جهاد سازندگی، بحران‌های سیاسی مثل گروهک‌ها و فتنه ۷۸ و ۸۸ و مسائل فرهنگی فراتر از توان حاکمیت است، لذا همکاری مردم از اصلاح الگوی مصرف تا به میدان آوردن سرمایه و مدیریت‌شان ضروری است. آثار مثبت این امر در قالب حرکت‌های سه‌گانه منتسب به جهاد سازندگی در دهه نخستین انقلاب نظیر علم و فناوری در قالب جهاد دانشگاهی، توسعه روستایی در قالب جهاد سازندگی و پشتیبانی و مهندسی جنگ و جهاد هنوز کام‌ها را شیرین می‌سازد.

 4. خطر سرگرم شدن به دعوای سیاسی به‌جای ریشه‌کنی ویروس جستجوی مشکلات در خارج

خطر بی‌توجهی به ریشه‌کن کردن فکری که حل مشکلات را در خارج و تعامل با نظام سلطه می‌بیند و فروکاستن آن به چند چهره یا جریان سیاسی خطری است که در دوره‌های قبل نیز گرفتار آن شده‌ایم، با طرح وحدت و عدم درگیر شدن به دعوای سیاسی صرف رفع می‌شود. وقتی به‌جای گفتمان کردن ضرورت ایستادگی و نگاه به درون، صرفاً در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ بر عامل بودن چند چهره تمرکز شد، این تفکر به نحو پیشرفته‌ای در دهه نود در رسانه‌ها، مسئولین و نخبگان زنده شد. هم‌دلی و هم‌زبانی اگر به میان بیاید، حتی مسئولینی که در مسیر نگاه به درون و اقتصاد مقاومتی حرکت نمی‌کنند یا حرکت مخالف انجام می‌دهند، ظرفیت برگشت یا حداقل مجبور شدن به عمل به مطالبه‌ی آن را دارند، در غیر این صورت و برخورد سیاسی صرف با این تفکر مثل دهه‌های پیش، دوباره می‌تواند به طریق دیگری به زنده شدن آن کمک کند.

 هم‌دلی و هم‌زبانی چه نیست؟

 
1. ندیده گرفتن اشکالات و دادن چک سفید امضاء، بی‌تفاوتی و بستن دهان منتقدین


همان‌طور که رهبر انقلاب تصریح کردند نباید به بهانه هم‌دلی و وحدت اشکالات را نادیده گرفت، انحراف‌ها از اصول انقلاب را به کنار گذاشت و مردم را تبدیل به افراد بی‌تفاوت و منفعل ساخت. چه این‌که به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) سکوت دربرابر اشکالات مصداق دشمنی و عداوت است: «إِنَّمَا سُمِّی الْعَدُوُّ عَدُوّاً لِأَنَّهُ یعْدُو عَلَیک فَمَنْ دَاهَنَک فِی مَعَایبِک فَهُوَ الْعَدُوُّ الْعَادِی عَلَیک… همانا دشمن، دشمن نامیده شده چراکه بر تو دشمنی می‌ورزد. پس هرکسی که در مورد عیوبت با تو آسان‌گیری کرد (و نسبت به عیب داشتن تو حساسیت نداشت) او دشمنی است که در حال دشمنی و تجاوز علیه توست» (عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص: ۱۷۸٫ ح ۳۶۵۵٫).

 
2. عدم وجود اختلاف سلیقه


انتظار عدم وجود اختلاف‌سلیقه بین بخش‌های مختلف مردم، نخبگان و دولت امری غلط است. شناخت‌های مختلف، شاکله‌های شخصیتی مختلف، وابستگی فکری و ارتباطات مختلف و… اختلاف‌سلیقه مختلف به وجود می‌آورد. قرار نیست همه یک‌جور فکر کنند، اما کسی حق ندارد خلاف اصول حرکت کند. مهم‌ترین اصول هم آرمان‌های اصلی انقلاب نظیر استقلال، عدالت، آزادی و جمهوریت و حاکمیت اسلام در همه شئون جامعه و نقش مسئول دولت در اصلاح مردم است.

 
همدلی و هم‌زبانی چگونه محقق می‌شود؟
 
1. توجه به معارضه دشمن و خودی و غیرخودی
 
هم دولت و هم منتقدین باید توجه کنند، دشمنی هست که در حال برنامه‌ریزی برای ریشه‌کنی همه‌ی آن‌هاست. عدم محبوبیت دولت و اقدامات نابه‌جا و توهین به منتقدین بهانه نپذیرفتن مشروعیت دولت و نافرمانی مدنی یا خودداری به دفاع از اصل حاکمیت در صورت وجود بحران نیست. دولت هم باید بداند دشمن از مذاکرات و تحریم برنامه‌ی همزمان به سازش کشیدن نظام اسلامی و براندازی را دارد. در صورت در شرایط خطر، در صورت فاصله گرفتن مردم و نخبگان متدین و انقلابی نیز کسی برای دفاع از دولت باقی نمی‌ماند. در صورت به خطر افتادن امنیت و استقلال کشور، آمریکا به وجود افرادی که به دنبال تعامل سازنده با او هستند درون حاکمیت راضی نمی‌شود و تا امثال رضاشاه، صدام، سوهارتو و پینوشه‌ها را بر کشور حاکم نکند که مستقیماً منافع او را تأمین کنند رضایت نمی‌یابد.


2. شفافیت اقدامات مسئولین و عدم در موضع تهمت قرار دادن خود


اگر اقدامات مسئولین شفاف باشد و مردم را محرم بدانند، هم موجب همراهی مردم و نخبگان خواهد شد هم باعث خواهد شد تا ضعف‌ها به‌وسیله خودی‌ها و منتقدین درون گفتمان انقلاب مشخص شود و دولت بدون ضعف بر کشور حکومت کند؛ اما اگر حوزه‌های مختلف نظیر هسته‌ای، پرونده‌های اقتصادی مثل کرسنت، طرح تحول نظام سلامت و… جزو مواردی شد که دچار عدم شفافیت یا ممنوعیت اظهارنظر و انتقاد شد، زمینه سوءظن فراهم می‌شود.

 3. اجرا اقتصاد مقاومتی و مطالبه آن


اگر مهم‌ترین مسئله مناقشه و خطر اقتصاد است، پس باید این موضع خطر و اختلاف را رفع کرد. اقتصاد مقاومتی باید از کلیات خارج‌شده، مسئولین به حوزه‌های مختلف مربوط به آن با محوریت همه ابلاغیه رهبر انقلاب توجه کنند. علاوه بر آن مردم به‌ویژه مردم متدین و انقلابی و منتقدین برای کمک به دولت به مطالبه‌ی اجرای اقتصاد مقاومتی با محوریت مطالبه اصلاح ساختارهای معیوب اقتصاد که فرصت ایجاد فشار برای دشمن را فراهم کرده است در سطح ملی و منطقه‌ای بپردازند. در سطح ملی شفافیت (با اولویت ایجاد سامانه‌های شفاف در مورد زمین و مسکن، حساب‌های بانکی و زنجیره‌ی توزیع)، اصلاح نظام بانکی (با محوریت عدم سوداگری و بنگاه‌داری بانک‌ها، عدم خلق پول در بانک و…)، عدم واردات‌محوری و خام‌فروشی، خودکفایی کالاهای استراتژیک کشاورزی، مالیات (با تأکید بر مالیات بر دلالی (عایدی سرمایه)، خانه‌های خالی)، مقابله با مفاسد اقتصادی و… در سطح منطقه‌ای باید مسائلی که موجب پیشرفت هر استان (توسعه‌ی منطقه‌ای) و ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال پایدار می‌شود از کشاورزی تا صنایع تبدیلی، ترانزیت، توریسم سلامت و فرهنگی و… مورد مطالبه جدی واقع شود. باید به‌جای ماندن در کلیات، مردم، دانشجویان، رسانه‌ها، نخبگان و… مسائل عینی اقتصاد مقاومتی در حوزه‌ی ملی و منطقه‌ای را مطالبه کنند. تجمع تشکل‌های دانشجویی برای اعتراض به واردات و خام‌فروشی در هفته‌های پایانی سال نمونه خوبی از مطالبه درست است.

 
4. عدالت

 
حضرت زهرا (س) در خطبه‌ی فاطمیه می‌فرمایند: «فَجَعَلَ اللَّهُ…َ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوب. خداوند عدالت را وسیله‌ی جمع شدن دل‌ها قرار داد» (الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج ۱٫، ص: ۹۹٫). اختلافات از جایی آغاز می‌شود که عدالت زیر پا گذاشته می‌شود. مردم اگر ببینند در کشور عدالت برقرار است و مسئولین جدی و نه شعاری و سیاسی به مقابله با فقر، فساد، تبعیض و اشرافیت می‌پردازند. در برابر مردم به عدالت رفتار کرده و با مخالفین خودشان خارج از عدالت رفتار نمی‌کنند، تبعیض برقرار نیست مثلاً در حوزه‌ی قضایی به منتقدین از بعضی مسئولین خاص توجه نمی‌شود و… اختلاف‌نظرها حتی فشارهای اقتصادی را تحمل می‌کنند. همین حرکت باید مورد مطالبه مردم قرار بگیرد.


5. عدم توهین متقابل و تمرکز بر انتقاد از اعمال نه انگیزه‌ها
 

اگر مسئولین به منتقدین خود توهین نکنند و به مصداق روایت امام صادق (ع) أَحَبُ إِخْوَانِی إِلَی مَنْ أَهْدَی إِلَی عُیوبِی، دوست‌داشتنی‌ترین برادران برای من کسی است که عیوب مرا به من اهدا کند (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج ۲٫، ص: ۶۳۹٫) عمل کنند و از سوی دیگر منتقدین به‌جای تمرکز بر جستجوی انگیزه‌های مسئولین بر نقد عملکردها متمرکز شوند، چنان‌که رهبری از خطاب کردن تیم مذاکره‌کننده به عناوینی نظیر سازش‌کار بازداشتند، هم زمینه بازگشت برای مسئولین فراهم می‌شود و هم زمینه ریشه‌کن کردن تفکر جستجوی راه‌حل‌ها در خارج.

 
6. عدم تقسیم مردم به تقسیماتی نظیر افراطی و معتدل


عدم تبعیض و تفاوت گذاشتن بین مردم باعث همدلی و هم‌زبانی مردم و مسئولین است. تا جامعه‌ای قطبی نشود و شکاف در آن فراهم نشود زمینه نزاع ایجاد نمی‌شود. مسئولین سه قوه باید توجه کنند دعوای سیاسی و… تا قبل از قرار گرفتن آن‌ها بر کرسی مسئولیت معنا دارد و پس‌ازآن متعلق به همه مردم اعم از مخالفین و موافقین خود و مسئول و پاسخ‌گو در برابر همه‌ی آن‌ها باید باشند.

 
7. گفتمان‌سازی و مطالبه‌ی اصول انقلاب

 
وحدت بر محور اصول انقلاب که موردقبول همه است شکل می‌گیرد، نه با تسامح در اصول. گفتمان‌سازی اصول اصلی انقلاب مثل استقلال، عدالت، آزادی و پیشرفت زمینه وحدت حقیقی و به رسمیت شناخته شدن اختلاف‌سلیقه‌ها را پدید می‌آورد. اگر استقلال و نگاه به درون گفتمان و لوازم آن در حوزه‌های مختلف مثل علم و فناوری، کشاورزی و… مورد گفتمان‌سازی و مطالبه قرار گرفت، آنگاه مسئولین حتی اگر نخواهند مجبورند به اقتضائات آن عمل کنند، لذا به‌جای شکل‌گیری دوگانه‌ی تعامل سازنده با جهان/نگاه به درون، اختلاف‌سلیقه‌ها به برنامه‌های عینی مبتنی بر نحوه‌ی حل مسائل کشور بر اساس ظرفیت‌های درونی کاهش خواهد یافت. چنان‌که در جبهه‌ی مقابل ما اختلافات در روش‌ها و نه اصول است هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها به دنبال سرنگونی نظام اسلامی هستند منتها با روش متفاوت. تأکید رهبری برای طرح مصادیق حکومتی و ناظر به استقلال و پیشرفت برای امربه‌معروف و نهی از منکر در همین چارچوب قابل ارزیابی است.


8. مردمی کردن اقتصاد و حضور مستقیم متدینین و انقلابیون در اقتصاد، کشاورزی، صنعت و علم و فناوری
 

حل معضل اقتصاد نیز تنها به‌وسیله دولت نیست و به مردمی کردن اقتصاد منوط است. مثل جهاد سازندگی سرمایه و مدیریت خود مردم می‌تواند معضلات را حل کند. اگر در کشور سر پایبندی و عدم پایبندی دولت‌ها به مواردی نظیر خودکفایی در کشاورزی و صنعت روبه‌رو هستیم، اگر مردم و به‌ویژه مردم متدین و انقلابی خود وارد این عرصه شوند، مسئله رفع خواهد شد. وقتی چند صد حزب‌اللهی به دنبال خودکفایی گندم باشند، حالا کسانی هم در دولت از اساس معتقد باشند که غلات و گندم آب بر است و باید واردات کنیم، دغدغه خودکفایی گندم رهبری به دست آن افراد بی‌توجه به موافقت یا مخالفت مسئولین محقق خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۳:۳۹
ابراهیم محمودزاده

سال 1394 را باید یکی از سال های سرنوشت ساز برای نظام جمهوری اسلامی و جهشی به سمت اهداف بلند ملت و بزرگ ایران اسلامی دانست. در این نوشتار به بررسی اهداف،ابعاد و چالش های تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت؛ می پردازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۴ ، ۲۰:۰۷
ابراهیم محمودزاده