همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

 با توجه به شرایط حساس کشور و فشارهای همه جانبه دول غربی و هدف قرار دادن شراین اصلی اقتصاد کشور(صنعت نفت) در شرایط فعلی وجود برنامه ریزی منعطف و هدفمند با رویکرد گذر از تحریم امری حیاتی است. شاید مدیریت در شرایط حاضر را بتوان به نوعی مدیریت بحران نامید که مطمئنا کارکردن در آن  تفاوت های فاحشی با روند معمول داشته و به تبع خود مدیران مدیرانی منعطف و عملگرا نیز نیازمند است.  متاسفانه در چنین شرایطی علاوه بر تحریم های خارجی شاهد قانون های دست و پا گیری هستیم که مخصوص شرایط معمول بوده و در مواقع بحرانی اصطکاک زیادی فراهم کرده و مشکلات فراوانی را در حل مسائل اساسی صنعت موجب می شوند که به نوعی می توان آن را خودتحریمی نامید. از مهم ترین چالش ها در قوانین موجود می توان به چگونگی ورود کالاهای غیربومی و اساسی مورد نیاز صنایع کشور اشاره کرد که صنعت نفت بیشترین صدمات را بر اثر آن دیده است. در کنار چالش های قانونی، عدم ثبات مدیران، در نظر نگرفتن مصالح ملی توسط عده ای به دلیل ارجح شمردن مصالح شخصی و نیز کوته نگری سیاسی(سیاسی بازی) از دیگر مواردی هستند که می توانند خودتحریمی را موجب شوند.این مقاله بر آن است تا با برشمردن و تشریح مشکلات خودتحریمی در زمان تحریم های فعلی خارجی و با نگرشی بر مصادیق عینی آن به نحوی با مطرح نمودن این موانع گامی در جهت اصلاح آن بردارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۲۹
ابراهیم محمودزاده

http://diyareaftab.ir/t/t.php?src=../uploads/images/3f2a95c781a8129e0250513838fdb094.jpg&w=225&zc=1

نامگذاری امسال با عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی به این دلیل است که هر دو مکمل یکدیگرند و همدلی و همزبانی امری حکیمانه و مدبرانه از سوی رهبر معظم انقلاب بود این نامگذاری نیز نشأت گرفته از آینده‌نگری، تدبیر و مدیریت عالی رهبر انقلاب اسلامی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۵۷
ابراهیم محمودزاده

 چنانچه مبانی فکری و ذهنی جامعه برای پیشرفت اقتصادی درست باشد، نظام اجتماعی و سیاسی دولت را زمینه‌ساز و خدمتگزار توسعه و نه عامل آن بدانند، قوه قضائیه کشور با اولویت و به طور عالمانه و عادلانه مسائل و چالش‌های حقوقی توسعه را حل و فصل و احقاق حق کند و بالاخره زمانی‌که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از احترام در جامعه برخوردار باشند، آنگاه نمودهای عینی مهمی در جامعه قابل ملاحظه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۲۷
ابراهیم محمودزاده

مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی، سال 94 را سال »دولت و ملت، همدلی و همزبانی« نامیدند. ایشان در بخشی از پیام خود فرمودند: »آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در سال 94، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقه ای و بین المللی است؛ جهش های علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضایی و اقتصادی است و ایمان و معنویّت است.« به نظر معظم له، این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچ کدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاست های نظام بیرون باشد. »دولت، کارگزار ملّت است و ملّت، کارفرمای دولت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۱۸:۳۶
ابراهیم محمودزاده

همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتوانند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجار رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۰۳
ابراهیم محمودزاده

سال 1394 هجری شمسی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام «دولت و ملت همدلی و همزبانی» نام گرفته است.ضروری است در این خصوص تأمل و اندیشه کنیم که دولت و ملت ایران چه نیازی به این همدلی و همزبانی دارند؟

قبل از ورود به بحث لازم است تعریف نظری و عملیاتی متغیر همدلی و همزبانی بیان گردد.همدلی و همزبانی در فرهنگ لغت ها به معنای موافقت عملی که بین دو طرف واقع می شود اطلاق می گردد و با واژگانی همچون سازش، هماهنگی، سازگاری، همراهی و یکدلی معنا شده است(فولادی، 1384: 89).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۰۹
ابراهیم محمودزاده

آیا با نامگذاری سال ۹۴ توسط رهبر معظم انقلاب نباید به دولت انتقاد کرد؟نامگذاری سال ۱۳۹۴ توسط رهبر معظم انقلاب به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با انتشار تحلیل ها و تفاسیر مختلفی همراه بوده است اما به نظر می رسد در این باره توجه به چند نکته ضروری است:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۹
ابراهیم محمودزاده
یکی از معضلات تاریخی جامعه‌ی ایرانی که ریشه در نظام سیاسی پادشاهی و نسبت آن با مردم داشت، این بود که عموما گفته می‌شود بین دولت و مردم در طول تاریخ نظامی سلطانی شکاف وجود داشت. یعنی از یکسو دولت برای همراهی کردن مردم با خود احساس نیاز نمی‌کرد. زیرا مشروعیت و توان مالی خود را از منابعی غیر از ایشان تحصیل می‌نمود. و از سوی دیگر مردم هم دلیلی برای همراهی با دولت نمی‌دیدند. زیرا تصور می‌کردند که می‌توانند نیازهای اولیه و کمال خود را بدون حضور دولت تامین کنند. چه اینکه در پاره‌ای از موارد، دولت را مانع اصلی این رفع حوائج نیز می‌دانستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۵۵
ابراهیم محمودزاده

فساد با تحریف مقررات قانونی، توسعه را تخریب و بنیان‌های نهادینه‌ای که رشد اقتصادی به آن وابسته می‌شود، را تضعیف می‌کند تا این که به عنوان یکی از ابزارهای مناسب برای جرایم سازمان‌یافته باشد. شاخص کنترل فساد به مفهوم جلوگیری از سوء استفاده از قدرت و امکانات عمومی در جهت منافع شخصی است. فساد در میان مقامات رسمی، مدیران ارشد، ذهنیت نسبت به فساد، فساد در خدمات عمومی، فراوانی فساد در مقامات عمومی و پرداخت رشوه از مهمترین مصادیق این شاخص محسوب می‌شوند. فساد مالی نقض قوانین موجود برای تامین منافع و سود شخصی است از فساد غالباً به عنوان یک بیماری شدید نام برده می‌شود. بیماری نظیر سرطان و یا ایدز که بطور بی‌رحمانه از یک سازمان به سازمان دیگر و از یک نهاد به نهاد دیگر سرایت می‌کند، بطوریکه تمام نهادهای موجود را تحلیل برده تا منجر به فروپاشی سیستم سیاسی حاکم شود رواج فساد مالی به درستی به عنوان یکی از مهمترین موانع در راه پیشرفت های موفقیت‌آمیز اقتصادی، برای مثال در کشورهای آسیایی و آفریقایی، برشمرده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۳۴
ابراهیم محمودزاده

در مهد کودکهای ایران 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن هر کی نتونه سریع برای خودش یه جا بگیره گرگه و .... ادامه بازی. بچه ها هم همدیگر رو هل میدن تا خودشون بتونن روی صندلی بشینن.با این بازی ما از بچگی به کودکان خود آموزش میدیم که هرکی باید به فکر خودش باشه.در مهد کودکهای ژاپن 9 صندلی میذارن و به 10 بچه میگن اگه یکی روی صندلی جا نشه همه باختین. لذا بچه ها نهایت سعی خودشونو میکنن و همدیگر رو طوری بغل میکنن که کل تیم 10 نفره روی 9 تا صندلی جا بشن و کسی بی صندلی نمونه. بعد 10 نفر روی 8 صندلی، بعد 10 نفر روی 7 صندلی و همینطور تا آخر.

با این بازی اونا به بچه هاشون فرهنگ همدلی و کمک به همدیگر رو یاد میدن.همدلی و همزبانی با دولت بسیار ضروری است و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری زیرکانه انتخاب شده است.  دولت و ملت جهت تحقق همدلی و همزبانی که نوعی وحدت است باید بیش از پیش به قرآن، مسجد و نماز توجه داشته باشندهمکاری و تعامل دوطرفه ملت و دولت می تواند ایران اسلامی را در مسیر شکوفایی و پیشرفت قرار دهد.همدلی و همزبانی دولت با مردم کارآمدی نظام اسلامی را به منصه ظهور گذاشته و موجب رفع بسیاری از مشکلات جامعه می شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۴۵
ابراهیم محمودزاده

یکی از ملزومات دستیابی به رشد و توسعه و یا هر هدف والایی، در ابتدا داشتن یک برنامه ریزی و چشمانداز کلان از اهداف است تا بدین طریق تمام اقشار جامعه و طبقات از دولتمردان گرفته تا مردم، وظایف خود را در آن چشم انداز شناخته، تعریف کرده و گامهایی هماهنگ به سوی کمال مطلوبها بردارند. هر ساله همزمان با آغاز سال نو، مقام معظم رهبری در اقدامی مدبّرانه، با توجه به شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی، اقدام به نامگذاری آن سال متناسب با نیاز جامعه میکنند و در عین کوتاهی و مختصرگویی، چشماندازی را برای آن سال تعریف مینمایند تا تمامی سطوح جامعه، یکصدا و یکدست در راستای تحقق آن چشمانداز با برنامهریزی و سازماندهی و بهکارگیری تمامی پتانسیل های موجود حرکت کنند. البته، این نامگذاریها تنها مختص به یک سال خاص نمی باشد، اما مقضیات و شرایط داخلی و خارجی اولویتهای خاصی را ایجاب میکند که بایستی به فراخور اهمیت، مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۱۲
ابراهیم محمودزاده