همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۲۸

نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی چیست

یادآوری هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی و لزوم تحقق آن از سوی مسئولین، این مسأله را به ذهن متبادر می‌کند که به چه علت در این خصوص اقدام مناسبی صورت نگرفته است که معظم له در دو سخنرانی مهم[1] خود در مبارک رمضان (نهم ماه مبارک رمضان سال گذشته و ششم ماه مبارک امسال ) در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی به دست اندرکاران تذکر جدی داده‌اند؟

با مروری بر این تذکرات در پی یافتن پاسخ این چرایی هستیم:

1- مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام در سال جاری، با «تبیین پیامدهای مثبت، چالش ها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی» فرمودند: اقتصاد مقاومتى عامل استحکام است در مقابل آن کسانى و آن قدرتهایى که از همه‌ى ظرفیّت اقتصادى و سیاسى و رسانه‌اى و امنیّتى خودشان دارند استفاده میکنند براى اینکه به این ملّت و این کشور و این نظام ضربه وارد کنند. یکى از راه‌هایى که فعلاً پیدا کردند عبارت است از رخنه از راه اقتصاد. این هشدار را ما سالها است مطرح کردیم و گفتیم؛ مسئولین هم هر کدام به فراخور توانایى‌هاى خودشان تلاشهاى خوبى کردند لکن ما باید با همه‌ى توان، با همه‌ى ظرفیّت موضوع اقتصاد مقاومتى را در داخل دنبال کنیم.(2/4/94)2- معظم له در نهمین روز از ماه مبارک رمضان ۱۴۳۵در حسینیه امام خمینی(ره) در دیدار مسئولان نظام از دولت خواستند به جای اظهارنظر و سخنرانی، عملا و به طور جدی وارد عرصه اقتصاد مقاومتی شوند. ایشان فرمودند: به مسئولین دولت عرض میکنم: اقتصاد مقاومتی را جدّی بگیرید. خب، رئیس جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم‌ و بیش اظهار کرده‌اند، گفته‌اند، منتها باید عمل کرد. این‌جور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کُند حرکت بکنیم.(16/4/93)

تذکرات قابل توجه مقام معظم رهبری در خصوص عدم حرکت جدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و بویژه تذکر ۱۶ تیرماه به دولت یازدهم، که چهار ماه و نیم پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (۳۰ بهمن ۱۳۹۲) انجام شد، انتظار می رفت دست اندرکاران به طور جدی وارد عرصه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی شوند و به جای حمایت های کلامی از این سیاست ها، تک تک بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به طور واقعی و با عزمی جهادی پیگیری و اجرایی کنند. چرا که تنها راه نجات از مشکلات اقتصادی کشور، عملیاتی نمودن فرمان معظم له در این حوزه می باشد که با تحقق آن کشور به سمت اقتصاد پویای مردمی حرکت می‌کند.دلیل تذکرات مکرر مقام معظم رهبری در این خصوص نیز به وضوح روشن است، چراکه معظم له در تمامی سخنرانی‌های که مشکلات و موانع موجود پیرامون موضوعات مختلف را که بیان می‌کنند، راه حل برون رفت آن را نیز تبیین می نمایند. معظم له عامل اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی را نبود عزم و اراده قوی برای اجراء آن می دانند و در این خصوص فرموده اند:مباحث لفظى و محفلى و روشنفکرى کار را پیش نمیبرد؛ حرکت و اقدام لازم است. سهل‌انگارى در عمل، چالشِ بزرگ ما است." (2/4/94)

با این توصیف علت اصلی تذکر رهبری به متولیان تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی روشن می‌گردد که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کنونی تحقق این سیاست‌ها است و صرف اکتفاء به ایده پردازی و سخنرانی به دور از اعتقاد راسخ برای انجام آن دردی را دوا نمی کند و  برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های گوناگون باید با یک نگاه انقلابی، حرکتی انقلابی در این زمینه صورت گیرد و مسئولین کشور با اعتقاد این کار را انجام دهند.امید است تذکرات رهبری نسبت به این موضوع، توجه مسئولان امر را در حوزه های مختلف اجرایی و قانونگذاری و نظارتی، به پیگیری مقوله مهم اقتصاد مقاومتی و زمینه های تحقق آن بیش از پیش جلب کند تا به دور از اظهارنظرهای مقطعی و سخنرانی های فصلی، شاهد برداشته شدن گام هایی اجرایی و محکم در جهت تقویت پایه های اقتصادی کشور با آرمان مهم اقتصاد مقاومتی باشیم.

پانوشت:

[1]-  مقام معظم رهبری در سه مقطع مهمترین سخنان خود را بیان می‌کنند؛ 1- آغاز سال در حرم رضوی 2- چهاردهم خرداد در حرم امام(ره) 3- با مسئولین نظام در ماه مبارک رمضان
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی