همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

اقتصاد ایران در زمان طاغوت یک اقتصاد وابسته به غرب، مونتاژی و عمدتاً متکی به مستشاران خارجی بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف بلندی همچون استقلال اقتصادی، خود اتکایی، ایجاد اشتغال کامل و ایجاد یک زندگی استاندارد و آسوده برای شهروندان در دستور کار مسئولان و بخش های اقتصادی نظام اسلامی قرار گرفت. البته با وجود این اهتمام از سوی مدیران انقلابی، عملیاتی کردن این مهم با چالش ها و موانع زیادی از سوی دشمنان مواجه شد. با اینکه اقتصاد ایران با مشکلات و موانع متعددی همچون تحریم های گسترده و جنگ هشت ساله و توطئه های مختلف دست وپنجه نرم کرد؛ ولی توانست در بسیاری از زمینه های اقتصادی، بنا به اقرار و اعتراف موسسات معتبر و علمی، به رتبه های خوبی دست پیدا کند.


دستیابی به این رتبه ها درخور توجه است و نشان از بالندگی و پویایی دارد؛ اما در کنار این واقعیت باید اذعان کرد که شرایط اقتصاد ایران در لایه رویین آن، به دلایل مختلف (خارجی و داخلی) دچار آسیب ها و مشکلاتی همچون تورم زیاد، بالا بودن نرخ بیکاری، بالا بودن رتبه کسب و کار و برخی از ناهنجاری های اقتصادی است که موجب دغدغه مردم و تمرکز نگاه ها به این چالش ها شده است. باوجود اذعان به این مسئله که شرایط اقتصادی کنونی به واسطه تورم، گرانی، بیکاری و... فشارهایی را بر مردم وارد ساخته است، سیر تحولات اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد کشور به مدد روحیه استقلال و اعتماد به نفسی که از پیش برندگی انقلاب اسلامی گرفت، همچنان فرایندی پیش رونده دارد. اعمال تحریم های یک جانبه و محدودیت های مالی و تجاری همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سی وچهار سال گذشته بوده و مرتباً بر حجم این تحریم ها افزوده شده است.جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی و مقاومت مردم چند مرحله تحریمی را با موفقیت سپری و اکثر موارد را به فرصت کرده تبدیل است. در این مرحله به چند مورد که با مقاومت اقتصادی به فرصت تبدیل شده است به اختصار اشاره می شود:

اولین مرحله، فرصت سازی در دوران دفاع مقدس است. ممنوعیت اعطای کمک های بلاعوض خارجی، لغو کمک های کشاورزی، اعتباری و تجاری به ایران، محدودیت در انتقال مهمات نظامی، ممنوعیت استفاده از تضمین های اعتباری و دیگر کمک های مالی برای تهیه مهمات، مخالفت و رأی منفی با تقاضای وام و دیگر برنامه های ایران در بانک های بین المللی و دیگر نهادهای مالی، ممنوع شدن صدور انواع هواپیما، از جمله هواپیماهای بسیار سبک، گلایدر، هلی کوپتر، قطعات یدکی مربوط به آنها و اقلام و دانش فنی برای اهداف نظامی و 15 گروه از تجهیزات با فناوری پیشرفته، ممنوعیت واردات نفت و فرش، راه اندازی جنگ نفت برای کاهش توان اقتصادی ایران، اسکورت نفتکش های عراق و کشورهای همسو، بخشی از محدودیت ها و تحریم ها بود که همگان معترفند ایران با اتکال به منابع داخلی و همراهی مردم و مسئولان توانست با پیروزی معادلات منطقه را به نفع خود تغییر دهد.

دشمنان در مرحله بعد برای کاهش بهره برداری ایران در حوزه انرژی دو طرح محدودکننده (طرح داماتو و گیلمن) را با جدیت دنبال کردند. طرح داماتو از این قرار بود: شرکت هایی که در صنایع نفت جمهوری اسلامی ایران بیش از 40 میلیون دلار یکباره و 10 میلیون دلار به طور مکرر در طول یک سال سرمایه گذاری کنند، از سوی دولت آمریکا مجازات می شوند و در طرح تحریم نفتی بنیامین گیلمن، مجازات هایی با شدت و گستردگی بیشتر برای اعمال تحریم علیه اشخاص خارجی که اقلام یا تکنولوژی خاصی را صادر کنند که موجب تقویت توانایی ایران در زمینه کشف، استخراج، پالایش و انتقال منابع نفتی شود، به اجرا گذاشته خواهد شد؛ اما کشور ما با تکیه بر تلاش کارشناسان و مهندسان توانست در این بخش پیچیده به بیش از 80 درصد ساخت وساز ها دست یابد.

باید گفت به ثمر رسیدن این میزان موفقیت با ایستادگی و همراهی و مقاومت به دست آمده است. در مرحله سوم، محدود کردن ایران در کالاهای دو منظوره؛ موشکی و هسته ای بود که برای عملی کردن این بخش، چند قطعنامه صادر کردند، ولی ایران با عبور از تمام موانع محدودیت ساز توانست به موفقیت های خیره کننده ای دست یابد. دشمنان پس از شکست در سه مرحله گذشته با تغییر روش های پیشین به فکر اجرای تحریم هوشمند افتادند و تحریم خرید نفت، بانک مرکزی، کشتیرانی، بیمه و... در دستور کار قرار گرفت.

به عبارتی نظام سلطه پس از ناامیدی هایی که در فضای تخاصم با محوریت نظامی دید، در حوزه اقتصاد به طمع افتاد. در همین راستا اقداماتی را یکی پس از دیگری به صورت قطعات جورچین برای تحت تأثیر قرار دادن محیط اقتصادی با هدف هایی که منجر به تضعیف نظام و فشار روی آحاد مردم شود، در دستور کار قرار داده است تا با این روش، جورچین خود را کامل کند؛ اما با اقدامات متنوعی که در این بخش صورت گرفته است، ان شاءالله از تحریم های هوشمند هم با موفقیت عبور خواهیم کرد.

غرب در طول سه دهه گذشته فشارهای اقتصادی مختلفی را به بهانه های واهی بر ضد ایران اجرا کرد تا بتواند اولاً ایران را نسبت به تحولات منطقه منفعل سازد. در واقع هدف غربی ها این بوده است که از تبدیل شدن وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه خاورمیانه به یک موقعیت کاملاً ایرانیزه جلوگیری کنند. آنچه غربی ها در سر داشتند این بود که با تجمیع انواع فشارها بر ایران، در زمانی کوتاه، کشور را به حل مشکلات داخلی مشغول سازند تا به بردهای بیشتر در منطقه دست پیدا نکند.

ثانیاً وادارسازی ایران برای تن دادن به مذاکره، دومین هدف غرب به ویژه آمریکایی ها بود تا آن طور که خود آنها می خواهند و با دستور کاری که از پیش طراحی شده بود، ایران را پای میز مذاکره بکشانند. ثالثاً جلوگیری از الگوشدن ایران در منطقه، سومین هدف راهبردی دشمنان برضد ایران بود. مسلماً آمریکایی ها از اینکه الگوی حکومتی و الگوی رفتار ایران در بقیه نقاط منطقه تکثیر شود و ایران در مسیر مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی شرکایی جدید بیابد، بسیار هراسانند. ایجاد نافرمانی مدنی و ناآرامی های اجتماعی در سطوح جامعه، ایجاد اختلال در روند توسعه و پیشرفت ایران به ویژه در بخش های زیر ساختی، القای ناکارآمد بودن نظام دینی در مدیریت اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم، وادارسازی مسئولان و مردم به اشتباه محاسباتی، هدف های بعدی بود که با فشارهای اقتصادی به دنبال آن بوده و هستند.

امروز در جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن به سر می بریم ؛ دشمنان انقلاب اسلامی می خواهند با تشدید فشارهای اقتصادی ، ملت را به ستوه در آورند و مسئولان را وادار کنند تا از اصول و اهداف انقلاب عقب نشینی کنند ؛ از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی در چنین فضایی از اهمیت اقتصاد مقاومتی سخن می گویند .

همانطور که این ملت حضور همه جانبه در دفاع مقدس داشتند ؛ باید در مقطع فعلی و در اقتصاد مقاومتی این نقش و جایگاه ارزنده را بار دیگر برای خود تعریف کنند .ما در داخل کشور با ظرفیت ها ، امکانات و قابلیت های خوبی روبه رو هستیم و بدون شک می توانیم اقتصاد مقاومتی را پایه گذاری کنیم .برای اقتصاد مقاومتی باید در جامعه باور ایجاد کرد و این باور ابتدا باید در بین  مسئولان ایجاد شود تا پس از آن اهمیت اقتصاد مقاومتی به جامعه منتقل شود .اقتصاد مقاومتی در دو حوزه داخلی و خارجی قابل تبیین است ؛ با اقتصاد مقاومتی می توان در برابر صف آرایی دشمنان و تشدید فشارهایی که با تحریم ها برای ما بوجود می آورند ، ایستادگی کرد و باید توجه داشت که در حال حاضر خود آنها با چالش ها و بحران های زیادی رو به رو هستند .

اقتصاد مقاومتی تنها تبدیل‌ کننده تهدید تحریم به فرصت است در طول چند سال اخیر مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و آن را به عنوان یک روش مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور عنوان کرده اند ؛ روشی که سدی مقاوم در برابر هجمه‌ های غرب به شمار می‌ رود .اعمال تحریم‌ های یک‌ جانبه و غیرقانونی ، همواره یکی از ابزارهای غیرقانونی نظام سلطه برای وارد آوردن فشار به نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و در طول چند سال اخیر برای بحران‌ سازی در بحث برنامه هسته‌ ای صلح‌ آمیز جمهوری اسلامی ایران ، غرب تلاش بی‌ وقفه‌ ای برای استفاده از این ابزار غیر قانونی آغاز کرده است .

سخنان مقام معظم رهبری بر ضرورت طراحی مدل اقتصاد مقاومتی ، عملاً تاکیدی بر این نکته است که مسیر عبور تحریم‌ ها از اقتصاد مقاومتی می‌ گذرد ؛ نکته‌ای که باید از سوی مسئولان و طرح‌ ریزان اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد تا بتواند آخرین حربه‌ های غرب برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران را با شکست رو به‌ رو کند .سیاست‌ های تولید ملی و اقتصاد مقاومتی باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد ؛ باید برنامه‌ ای مدون با سیاست‌ های منسجم ایجاد شود تا توانایی و ایستادگی کشور را افزایش داد .

نخستین قدم در راه تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی خودداری از اسراف در ابعاد مختلف است و این مهم تحقق نمی شود مگر آن‌ که تحولات اساسی در مبانی رفتار جامعه به وجود‌ آید.ملت ایران در زمان جنگ تحمیلی با پیروی از ولایت فقیه در خطوط نبرد با دشمن حاضر شدند و امروز باید با اقتصاد مقاومتی با تحریم های دشمن مقابله کنیم.مردم نیز یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند که باید از شرایط موجود مطلع باشند و چگونگی هزینه ها، امکانات و مشکلات را بدانند.

با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده صحیح از کالاهای ساخت داخل در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی را در برنامه قرار دهیم.در سال های اخیر ارتباطات خوبی بین دانشگاه ها و مراکز صنعتی و اجرایی کشور برقرار شده و امروز نیز دانشگاه ها باید تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتری در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشند کشور در تولید داخلی پتانسیل بالایی دارد وحمایت از تولیدکنندگان کالاهای استراتژیک یکی از راههای‌ تحقق اقتصاد مقاومتی است. نکته‌ای که ما در دولت گذشته نسبت به آن غفلت داشتیم، این بود که از تولید فاصله گرفتیم و به آن بها ندادیم و حتی نظام بانکی ما در مسیر تولید قرار نگرفت و منابع در اختیار نظام بانکی در مسیرهای دیگری قرار گرفت.با وجود اینکه ما باید به سمت تولید می‌رفتیم ولی به سمت واردات سوق پیدا کردیم و شاهد بودیم که در طول سال میوه‌های رنگارنگ کشورهای مختلف بر سر میزهای مردم قرار می‌گرفت بر همین اساس باید گفت در زمینه کشاورزی و سایر زمینه‌ها پتانسیل داریم و باید محور اصلی کار را تولید بدانیم و در این راستا همه در خدمت تولید قرار گیریم و به این موضوع همه در عمل و نه تنها در شعار پایبند باشیم.وقتی کارخانه‌های ما با تمام ظرفیت کار کنند کالا در جامعه افزایش پیدا می‌کند و افزایش کالا در جامعه هم نیاز مردم را برطرف می‌کند و نتیجه طبیعی این خواهد شد که بر سطح عمومی قیمت‌ها و تورم تأثیر خواهد گذاشت و از شدت تورم می‌کاهد و این همان چیزی است که جامعه به آن نیاز دارد.

در شرایط کنونی با توجه به هجوم همه جانبه ی استکبار و ایالات اقماری او به اقتصاد و تولید و اشتغال کشور شرط عقلی است که مسؤولین محترم سه قوا در کشور حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی و کارآفرینان و بنگاه های مولد و اشتغالزا را سرلوحه ی مصوبات و اهداف خود قرار دهند و از هرگونه مطالباتی که موجب توقف و یا رکود واحدهای تولیدی شود حذر نموده بلکه با سازمان هایی که ناآگاهانه آب به آسیاب دشمن می ریزند نیز برخورد جدی گردد .ازجمله این کج سلیقگی ها ممنوع الخروج کردن فعالان اقتصادی است که به بهانه های مختلف ممنوع الخروج می شوند شاید ده ها بهانه در اختیار سازمان های مختلف دولتی است تا یک مدیر کارآفرین و مولد را با ممنوع الخروج کردن از حیث انتفاع ساقط نمایند، آیا با ممنوع الخروج کردن مدیران کارآفرین و معتبر می توان تحریم ها را دور زد ؟ آیا هزینه های تولید افزایش نمی یابد ؟ آیا با بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات امکان رقابت با محصولات مشابه خارجی وجود خواهد داشت ؟ آیا موقع آن نرسیده است که با تشکیل کمیته های مشترک دولت و بخش خصوصی در استان ها مدیران کارآفرین و معتبر که با توجه به  شرایط بحران جهانی و یا تحریم دچار مشکل شده اند را از محتکران و سوداگران جدا نماییم و هر دو را با یک چوب نرانیم و شرایط مقتضی را جهت کارآمدتر شدن بخش فعال و مولد کشور برای مهار کردن تحریم فراهم نماییم ؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی