همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

فلسفه اصلی انتخاب شعار سال 94 از سوی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی ایجاد زمینه داخلی پیشرفت، اقتدار و عزت کشور با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت های داخلی و خنثی سازی راهبرد دشمن در ایجاد شکاف بین ملت و دولت با استفاده از فشار و تحریم است. در واقع تحقق این شعار، تضمین کننده شکست راهبرد اصلی دشمن از یکسو و فراهم کردن زمینه استحکام درونی و افزایش اقتدار و حل مسائل اساسی در سایه همکاری صمیمانه دولت و ملت خواهد بود.شرایط اصلی تحقق این شعار پدید آمدن فضای اعتماد و صمیمت میان دولت و ملت است که الزامات آن عبارت است از :


1- اولویت داشتن مصالح نظام و منافع و عزت ملی نزد دولت وملت.
2- افزایش آستانه تحمل و مدارا بین مردم و مسئولین به گونه‌ای که هم مردم خدمات دلسوزانه و مسئولین را ببینند و قدر بدانند و هم مسئولان خواسته‌ها و آراء واقعی مردم را بشنوند و مورد توجه قرار دهند.
3- اصلی ـ فرعی کردن مسائل و توجه به مسائل اساسی کشور و کمک صمیمانه برای حل آنها.
4- صداقت دولتمردان و مسئولان با مردم و درک محدودیت‌ها و موانع واقعی دولت از سوی مردم.
5- تقویت روحیه  مردمی و مردم داری مسئولین و توجه به زحمات و خدمات مسئولان از سوی مردم.
6- تلاش مجدانه و متعهدانه مسئولان برای پاسخگویی به مطالبات مردم و مشارکت واقعی و همکاری صمیمانه مردم برای کمک به مسئولان و دولتمردان.
7- پای بندی همگان به قانون و قانونمداری دولت و ملت و محدودیت فصل الخطاب قراردادن رهبری در مسائل کلان و راهبردی
8- عدم غفلت از کید و خدعه دشمنان و بدخواهان نظام برای اختلاف افکنی و تفرقه اندازی.
9- اعتماد مردم به دولتمردان و اعتقاد دولتمردان به مردم و ظرفیت‌های مردمی نظام.
10- فهم مشترک مردم و دولتمردان از آثار و پیامدهای همدلی و همزبانی.

خروجی اصلی همدلی و همزبانی می‌تواند افزایش سرمایة اجتماعی، ارتباط و همکاری صمیمانه بین مردم و دولت و کلید اصلی حل و مسائل اساسی باشد. این همان رمز عبور از هر گردنه های سخت و چالش‌های اساسی است که حضرت امام خمینی (ره) آن را در قالب مفهوم«وحدت»بیان می‌داشت که حول اسلام عزیز و منافع ملی و عبور از خودخواهی ها و گذشت از منافع حقیر فردی و جناحی امکان تحقق دارد.

بنابراین اگر آقای روحانی کلید را نماد معرفی خودش قرار داد امروز این کلید باید به دل مردم بخورد و هیچ قفل نگشوده‌ای بر قلب‌ها باقی نگذارد و این راز توفیق دولت خواهد بود، هر چند بیگانگان سنگ اندازی کرده و برای تحریم و فشار قفل‌ها و گره‌های دیگری هم تحمیل کنند. باید به توان مردم در گره‌ گشایی ها و گشودن قفل مسائل اساسی اعتقاد داشت. همان گونه که امام خمینی )ره)و امام خامنه‌ای هر دو چنین اعتقاد داشته و با همین مردم در برابر تمام دنیای استکبار ایستاده‌اند. مردمی که از نگاه آنان از مردم عصر حضرت رسول ا... بهتر و قابلیت اتکاء بالاتری دارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۰
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی