همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

http://www.aviny.com/Article/yadasht/94/03/eghtesad-moghavemati.jpg

اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مقاوم در برابر توطئه‌های اقتصادی آمریکا. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد مقاوم در برابر بحران‌های اقتصادی جهانی. اقتصاد مقاومتی یک مدل اقتصادی علمی و تجربه شده است که قبل از ما ملت‌های دیگری نیز آن را عملی کرده و موفقیت آن را مشاهده کرده‌اند. سختی و زحمت دارد ولی تضمین شده است.



مدل اقتصاد مقاومتی متکی است به کاهش فروش نفت خام و کاهش وابستگی بودجه دولت به پول نفت و در نهایت محقق نمودن اقتصاد بدون نفت. اقتصاد سالم اقتصادی است که به جای متکی بودن به فروش نفت خام متکی به درآمدهای داخلی دولت باشد؛ درآمدهایی که از تولید داخلی و خدمات داخلی ناشی می‌شود. اگر این گونه است چرا دولت برای کسب درآمد نگاهش به طور عمده به سوی خارج است و از منابع عظیم داخلی غفلت می‌کند. مشکل اصلی اقتصاد ما مشکل مدیریتی است نه تحریم. چرا دولت این صداها را نمی‌شنود و چرا باز هم به جای بازگشت به درون و اصلاح شیوه‌های مدیریت چشم و گوش بسته به دنبال جلب رضایت آمریکا می‌رود. مگر رضایت آمریکا چه گرهی از گره‌های اقتصاد ما را می‌تواند باز کند. این عملکرد دولت عملکردی غیرعادی و غیرطبیعی است.

منابع سرمایه داخل کشور، منابع زیرزمینی، نیروی انسانی، متخصصین رشته‌های مختلف و زیرساخت‌های کنونی کشور در حدی است که اگر یک مدیریت جهادی و درون‌گرا بر آنها اعمال شود، حتی در بدترین شرایط ممکن می‌تواند کشور را بسیار بهتر و آبرومندانه‌تر از امروز اداره کند و پیشرفت و توسعه‌ای بالاتر از امروز را برای ملت ایران رقم زند.چرا با وجود این همه امکانات و ثروت داخلی آقای رئیس جمهور می‌گویند تحریم‌ها دست و پای ما را  بسته است، چرا می گویند ملت ما در اثر تحریم‌ها مثل یک بیمار است که بر زمین افتاده و نمی‌تواند حرکت کند، چرا می‌گویند آب و نان ما در گرو تحریم‌ها است و باید رضایت آمریکا را حاصل کنیم تا تحریمها را بردارد، چرا می‌گویند از حالا به بعد هر حرفی را نباید بزنیم و هر شعاری را نباید سر دهیم و آمریکا را نباید ناراحت کنیم.

چرا باید گمان کنیم آمریکا خدای روی زمین است و باید به او کرنش کرد تا امکان زندگی فراهم شود.رابطه با آمریکا و اتصال به نظام سرمایه‌داری جهان راه علاج خطرات و بحران‌های اقتصادی نیست. اقتصاد مقاومتی و درون‌زا راه علاج است. در این جنگ اقتصادی که دفاع مقدس امروز ما است، از همه تجربه‌های تلخ و شیرین خودمان و تجربه‌های گرانقیمت کشورهای دیگر باید استفاده کنیم. کسی نمی‌گوید رفع تحریم بی‌فایده است، کسی نمی‌گوید سرمایه خارجی و تکنولوژی خارجی و ارتباطات خارجی بی‌فایده است. قطعاً همه اینها اگر در چارچوب یک مدل اقتصاد مقاومتی قرار گیرند مفید هستند ولی سئوال این است که چرا دولت منابع داخلی و تولید داخلی و سامان دادن مدیریت دولت در حوزه اقتصاد را که اصل است رها کرده و تمام قدرت خود را صرف رابطه با آمریکا و جلب رضایت آمریکا می‌کند.

اقتصاد مقاومتی اگر درست فهمیده و اجرا شود تضمین کننده قدرت و اقتدار و پیشرفت و عزت ایران اسلامی است. این یک جهاد مقدس است.مردم باید از دولت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که چاره کار اقتصاد ما است مطالبه کنند. نباید همه توجه و تلاش فقط متمرکز بر تحریم‌ها باشد که متأسفانه آن هم آینده نامعلومی دارداگر دولت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی قرار گیرد همه فرصتها و منابع داخلی و خارجی و رفع تحریم‌ها و ارتباط ها و تعاملات همه به نفع کشور و به نفع اقتصاد ملی خواهد بود. اما اگر اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت نباشد افزایش فروش نفت خام و افزایش سرمایه خارجی و افزایش واردات کالای خارجی همه به تشدید بحران اقتصادی ایران خواهد انجامید و کشور را آسیب‌پذیرتر خواهد نمود.

آیا امروز وظیفه‌ای بزرگ‌تر و مسئولیتی سنگین‌تر و حیاتی‌تر از اجرای اقتصاد مقاومتی برای دولت وجوددارد. آیا قرار است دولت از دفاع مقدس اقتصادی شانه خالی کند. دولت حتی اگر به اقتصاد مقاومتی هم اعتقاد نداشته باشد باید برای جلب سرمایه خارجی ابتدا سرمایه‌گذار داخلی و تولید کننده داخلی را مورد توجه قرار دهد و کار آنها را به سامان آورد.نباید فراموش کرد که علاوه بر دولت، ملت نیز در این جنگ بزرگ و سرنوشت‌ساز مسئولیت‌های مهمی بر عهده دارند.

این یک واقعیت است که در بسیاری از موارد کیفیت کالای ایرانی پایین‌تر از کیفیت کالای خارجی است ولی تنها راه نجات اقتصاد کشور و تنها راه رشد و ارتقای کیفیت کالای داخلی، مصرف آن است که تولید کننده را به بهبود کیفیت تشویق می‌کند. این راهی است که همه کشورهای صنعتی که امروز از کیفیت بالایی برخوردارند، پیموده‌اند. خرید کالای داخلی یعنی تقویت اقتصاد کشور، یعنی اشتغال کارگر و مهندس ایرانی و یعنی جلوگیری از فرار سرمایه داخلی. این یک فداکاری و ایثارگری است که باید به عنوان یک وظیفه دینی و میهنی مورد توجه قرار گیرد.

این روزها که رسانه‌ها فداکاری‌های رزمندگان را به یاد ما می‌آورند باید آمادگی فداکاری در صحنه جنگ اقتصادی را در خود تقویت کنیم. جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در گرو این جنگ و این دفاع مقدس است. دولت نیز در مصرف کالای داخلی مسئولیت سنگینی به عهده دارد زیرا بزرگترین مصرف کننده کشور است. باید در فرهنگ عمومی کشور مصرف کالای داخلی تبدیل به یک ارزش اسلامی و انقلابی و ملی شود تا تولید داخلی امکان رشد بیابد. حالا زمانی است که باید دوباره برای اعزام به جبهه به مسجد محل برویم. باید دوباره سربندهای یازهرا را ببندیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۹
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی