همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۳۱ شهریور ۹۴ ، ۰۲:۳۲

چیستی و چگونگی تحقق شعار سال۹۴

همه ‌ساله یک شعار محوری به تناسب شرایط و اقتضائات زمانی به ‌عنوان نقشه راه کشور از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام می ‌گردد که نقش به ‌سزایی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و تحقق آرمان ‌های انقلاب اسلامی دارد.این شعار در سال جاری تحت عنوان «دولت و ملت؛ همدلی و هم ‌زبانی» اعلام گردیده که نخستین ویژگی آن، وجه تمایزی است که با سایر شعارهای گذشته دارد. شاخصه ممتاز این شعار در جنبه اجرایی و عملیاتی آن نهفته است که آن ‌را از شکل نمادین خارج ساخته و در واقع راهکاری برای تحقق سایر شعارها ازجمله اقتصاد و فرهنگ می ‌باشد.

از این ‌رو، اولین سؤالی که در این ‌رابطه مطرح می ‌گردد، چرایی و فلسفه این نامگذاری است. به عبارت مشخص ‌تر، دلایل انتخاب این شعار که به مختصات خاص زمانی این برهه مربوط می ‌گردد، کدامند؟ پرسش دوم به چیستی و ماهیت این شعار مربوط می ‌شود. مقصود از واژه ‌های «همدلی و هم ‌زبانی» چیست و مصادیق «دولت و ملت» در این شعار کیست؟اما سؤال مهم ‌تر، به چگونگی تحقق و جنبه ‌های عملیاتی این شعار مربوط می ‌شود، یعنی چه راهکارهایی برای همدل و هم ‌زبان ساختن دولت و ملت وجود دارد و هر یک از آن ‌ها در این ‌رابطه چه وظایفی بر عهده دارند؟ خواص و نیروهای ارزشی به ‌ویژه مخاطبان اصلی این نوشتار در این خصوص چه وظایفی دارند؟

الف) چرایی و فلسفه نامگذاری ‌

1- وقوع رخدادها و چالش ‌های مهمی مانند توافق هسته ‌ای، انتخابات و تحولات منطقه ‌ای در سال جاری که عبور از آن ‌ها مستلزم آرامش و ثبات در کشور است. در این ‌راستا، پرونده هسته ‌ای کشورمان به جهت لزوم تعیین سرنوشت آن در سال جاری و انجام مذاکراتی که به صدور بیانیه مشترک دستگاه دیپلماسی کشورمان با گروه 1+5 منجر شده است، از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار بوده و همدلی دولت و ملت در عدم تمکین به زیاده ‌خواهی ‌های طرف مقابل و مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی تأثیر بسیار زیادی دارد.

2- همدلی و هم ‌زبانی دولت و ملت در عبور کشور از شرایط دشوار اقتصادی ناشی از فشار تحریم ‌ها که همه امید دشمنان کشورمان را به خود اختصاص داده است، نقش بسیار تعیین ‌کننده ‌ای دارد. این تأثیر با توافق یا عدم توافق نیز تغییر نمی ‌کند چراکه در صورت عدم توافق، ایستادگی و مقاومت مردم در تحمل برخی از تنگناهای اقتصادی حرف اول را خواهد زد و علت ‌العلل لغو تحریم ‌ها نیز همین امر خواهد بود. چنان ‌چه رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که فشار تحریم ‌ها در عقب ‌نشینی ایران از حق هسته ‌ای خود تأثیری نداشته است. در صورت توافق نیز رابطه مستقیمی میان استفاده از زمینه ‌ها و شرایط برآمده از نتایج کسب ‌شده با یک ‌صدایی دولت و ملت و همراهی مردم با دستگاه دیپلماسی کشورمان دارد.

3- خنثی ‌سازی پیامدها و عواقب منفی ناشی از واگرایی ‌ها و دوقطبی ‌سازی ‌های فتنه ‌گران که به ‌ سرمایه اجتماعی نظام لطمه زده و با وقوع رویدادهایی چون انجام توافق یا عدم توافق هسته ‌ای و برگزاری دو انتخابات هم ‌زمان در پایان سال جاری احتمال تشدید نیز دارد.

4- بسیج تمامی ظرفیت ‌ها و نیروهای داخلی در راستای نگاه به درون و مقاوم ‌سازی کشور در عرصه ‌های مختلف به ‌ویژه اقتصادی در سایه همدلی و همکاری بین دولت و ملت و هم ‌افزایی استعداد نیروهای داخلی.

5 - جلوگیری از فرسایش توان منطقه ‌ای جمهوری اسلامی با توجه به مناقشات حساسی که در کشورهای منطقه ازجمله؛ یمن، عراق، سوریه و... در جریان است.

اهداف مقام معظم رهبری از انتخاب شعار سال ‌

مقام معظم رهبری در تبیین شعار «همدلی و هم ‌زبانی دولت و ملت» به اهداف زیر اشاره فرمودند:

1- تقویت انسجام اجتماعی و ملی ‌

2- کمک به دولت با توجه به چالش ‌های موجود کشور

3- توجه به حقوق دوجانبه ملت و دولت ‌

4- لزوم انتقاد به ‌جا و مناسب از دولت به ‌نحوی که موجب بی ‌اعتمادی ملت و اهانت به دولت نشود

5- لزوم پرهیز دولت از تحقیر و اهانت به منتقدین خود

6- متهم نکردن دولت به بهانه دغدغه داشتن و دلواپس بودن ‌

7- عدم نادیده گرفتن زحمات و خدمات دولت ‌

8- توجه دادن به قضاوت رهبری در خصوص دولت ‌ها بر اساس عملکرد آن ‌ها

9- رفع مشکلات کشور با همکاری دولت و ملت ‌

ب) چیستی و ماهیت شعار سال ‌

شعار «همدلی و هم ‌زبانی دولت و ملت» برخلاف شعارهای چند سال گذشته که بیشتر اقتصادی و بعضا فرهنگی بود، ماهیت سیاسی و اجتماعی دارد که از چهار واژه تشکیل شده است؛ همدلی و هم ‌زبانی، دو کلمه مترداف هستند که در ادب فارسی به مفهوم همکاری صمیمانه و قلبی به ‌کار رفته است.

مقصود از واژه «ملت» که کلید ‌واژه اصلی این شعار به ‌حساب می ‌آید، مردم مسلمان ایران به ‌عنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی می ‌باشند و بدون کمک و اراده آن ‌ها هیچ ‌یک از اهداف و آرمان ‌های انقلاب اسلامی محقق نشده و نخواهد شد.

«دولت» در قاموس سیاست به دو معنا به ‌کار رفته است. یک مقصود از دولت، تعدادی از وزرا هستند که در مجموعه ‌ای تحت عنوان «کابینه دولت» مشغول انجام وظیفه هستند و یا بعضا در دایره ‌ای وسیع ‌تر به همه قوه مجریه در مقابل سایر قوا، دولت اطلاق می ‌شود.

این در حالی است که در ادبیات سیاسی، دولت عمدتا به ‌معنای حکومت کاربرد داشته و اساسا وقتی دولت در کنار ملت قرار می ‌گیرد، شامل همه سیستم سیاسی و نظام تعریف می ‌شود.

از فحوای کلام مقام معظم رهبری در خصوص دولت نیز دو نوع برداشت صورت می ‌گیرد؛ یک گروه منظور معظم له را به ‌معنای حکومت و کلیه کارگزاران نظام گرفته و گروهی دیگر صرفا قوه مجریه را مخاطب فرض کرده ‌اند. مراجعه به متن سخنان ایشان در حرم رضوی نشان می ‌دهد که وقتی می ‌فرمایند: «دولت ‌ها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم قرار بگیرند، حتی از سوی کسانی ‌که به این شخص خاص در دولت رای ندادند هم باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند.» و یا «هر دولتی که در چارچوب قانون اساسی بر سر کار بیاید دولت قانونی است، دولت مشروع است. مهم نیست که چقدر و چه نسبتی از آحاد رأی ‌دهندگان به این رئیس جمهور یا آن رئیس جمهور رأی دادند.» نشان ‌دهنده تأکید بر قوه مجریه است. اما آنجاکه سخن از عدالت قضایی به ‌میان می ‌آورند، اشاره به کلیه کارگزاران نظام و مجموعه حاکمیت دارند. ضمن آن ‌که از مضمون پیام نوروزی، مفهوم کلی حکومت از واژه دولت مستفاد می ‌گردد.

چنان ‌چه معظم ‌له از این شعار به ‌عنوان یک شرط مهم برای دستیابی ملت ایران به آرزوهای بزرگ یاد کرده و فرمودند: «یکی از مهم ‌ترین شروط عبارت است از همکاریهای صمیمانه میان ملّت و دولت؛ اگر این همکاری صمیمانه از دو سو شکل بگیرد، یقیناً همه ‌ی آنچه را که جزو آرزوهای ما است، دست ‌یافتنی است و آثار آن ‌را مردم عزیزمان به چشم خواهند دید. دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به ‌معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و تواناییهای ملّت را به ‌درستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به ‌معنای حقیقی کلمه اعتماد کند.»

منظور از همدلی و هم ‌زبانی دولت و ملت ‌

- صداقت در تعامل بین دولت و ملت ‌

- دلسوزی در انتقاد نسبت به عملکرد دولت ‌

- انعکاس صدای واحد در موضوعات مهم و اتخاذ مواضع هماهنگ و همسو در سطح ملی ‌

- درک متقابل دولت و ملت نسبت به هم ‌

- توجه دادن دولت به مطالبات واقعی مردم (معیشت، اقتصاد و مبارزه با فساد)

- بازسازی و تقویت گفتمان و نگاه مفهومی مشترک بین نخبگان و توده مردم در خصوص مسائل کلان نظام ‌

- همکاری و هم ‌افزایی برای حل مشکلات اساسی ‌

موانع همدلی و هم ‌زبانی دولت و ملت ‌

- غلبه منافع جناحی و گروهی و قرائت ‌های منفعت ‌طلبانه در مواجهه با مسائل اساسی کشور

- عدم درک و فهم صحیح موضوع ‌

- نفوذ و فعال بودن عناصر فتنه ‌جو و اختلاف ‌افکن ‌

- ضعف در اتخاذ مواضع سنجیده و حساب ‌شده از سوی مسؤولین ‌

- پدید آمدن احساس و ذهنیت نادیده گرفته شدن مشکلات و نیازهای واقعی مردم (مشکلات معیشتی، برخورد با فساد و تبعیض و... )

- پدید آمدن فاصله بین مردم و مسؤولین ‌

- غلبه مطالبات معیشتی و مادی بر روحیه آرمان ‌خواهی و ارزش ‌گرایی ‌

- افزایش سیاست ‌گریزی و بی ‌تفاوتی سیاسی در بین مردم ‌

- ضعف در تمکین به قوانین، ضوابط و مرجعیت انسجام ‌بخش و فصل ‌الخطاب ‌

- غفلت از وجود دشمنی ‌ها و کینه ‌ورزی ‌های بیگانه و ضدانقلاب ‌

ج) چگونگی تحقق شعار سال و راهکارهای عملی ‌

پرسشی که معمولاً در پایان هر سال در رابطه با شعار سال مطرح می ‌گردد، به میزان تحقق آن در عرصه عمل مربوط می ‌شود. این سؤال اما زمانی با پاسخ مثبت مواجه می ‌شود که از ابتدای طرح، راهکارهای اجرایی آن ارائه و هر یک از مخاطبان آن، وظایف خویش را مشخص نمایند تا در اواخر از خود بپرسند که تا چه اندازه وظیفه خود را در این زمینه انجام داده و به تحقق شعار سال کمک کرده ‌اند. به همین منظور در ادامه به وظایف ملت به ‌عنوان مؤثرترین قشر در کاربردینمودن شعارهای سال و پیشبرد اهداف نظام اسلامی؛ وظیفه ‌ای که دولتمردان به ‌عنوان کارگزاران مردم اعم از مسؤولان دستگاه اجرایی یا سایر قوا و در پایان نیز به نقش خواص که مخاطبان این نوشتار هستند، فهرست ‌وار اشاره شده است.

1- وظایف ملت ‌

- اعتماد واقعی به دولت و صبر ‌پیشگی در تحقق وعده ‌های دولت ‌

- پرهیز از برخوردهای احساسی و هیجانی ‌

- هوشیاری نسبت به اهداف دشمنان در عدم همراهی با دولت در حل مشکلات کشور

- درک حساسیت وضعیت موجود و تلاش دولت جهت حل مشکلات ‌

- همراهی عملی در مقابله با مشکلات اقتصادی از طریق صرفه ‌جویی و تحریم کالاهای خارجی ‌

2- وظایف دولت ‌

- پذیرش واقعی ملت و باور اهمیت، ارزش و توانایی مردم (اعتقاد به مردم)

- اجتناب از اتخاذ مواضع افراطی و تصمیمات احساسی و نسنجیده ‌

- پرهیز جدی از تحریک افکار عمومی از طریق پاسداشت ارزش ‌ها و خودداری از اقدامات ضدفرهنگی ‌

- جلوگیری از دوقطبی شدن موافقان و مخالفان دولت ‌

- تمرکز بر پاسخگویی به مطالبات واقعی جامعه (مبارزه با فساد و تبعیض و...)

- بالا بردن سعه صدر و آستانه تحمل مسؤولین در قبال نقدها

- هماهنگی و همگرایی حداکثری با مسؤولان نظام به ‌ویژه رهبر معظم انقلاب ‌

- احترام به منتقدین و توجه به دغدغه ‌ها و دلواپسی ‌های نیروهای انقلاب ‌

- رعایت بیش از پیش احترام و شأن مجلس و تمکین به خواست نمایندگان مردم ‌

- بیان صادقانه و منطقی مسائل و مشکلات اساسی برای مردم ‌

- تقویت روحیه مردم ‌داری و مردم ‌باوری در مسؤولین و کارگزاران و برداشتن موانع و فاصله ‌های پدیدآمده ‌

- پرهیز از وعده و وعیدهای فراوان و دور از انتظار

- همراهی با مردم در تحمل ناملایمات به ‌جای پاک ‌کردن صورت مسأله ‌

- اجتناب از بزرگنمایی در توانایی ‌ها و عملکرد دولت با ارائه آمارهای غیرملموس به مردم ‌

3- وظایف خواص ‌

- روشنگری و تبیین موضوع ‌

- کمک به تصحیح رابطه دولت و ملت ‌

- فرهنگ ‌سازی و فضاسازی به نفع دولت و ملت ‌

- توجه به مخاطب بودن نیروهای ارزشی در این شعار

- اجتناب از رفتار تقابلی با دولت و تقویت رویکرد تعاملی با دولت ‌

- اجتناب از میدان دادن و تریبون ‌داری برای منتقدین افراطی دولت ‌

- کمک به دولت در راستای کارآمدی و خدمت ‌رسانی به مردم ‌

- صیانت از افتادن مجموعه ‌های ارزشی و نیروهای انقلابی به دام سوءاستفاده ‌های حزبی و گروهی ‌


موانع همدلی و همزبانی دولت و ملت
وقتی ملت مومن و انقلابی،دولت را بر آمده از خود و ارزش های الهی خودنداند،و یا دولتمردان خود را فاقد صلاحیت و شایستگی از جهت علمی و عملی بیابد که برای حاکمیت ارزش های الهی در جامعه،نماز،زکات،امر به معروف و نهی از منکر،و رفع ظلم و برقراری عدالت نیامده و یا قدمی برنداشته و خود را به جای خدمتگزاری برای ملت،اربابان مردم دانسته و از مردم در راستای منافع نابجا و ناکارآمد خود استفاده ابزاری نماید،در این صورت هیچگونه همدلی و همزبانی صورت نمی گیردهمچنین هرگاه ملت روحیه انقلابی و ایمانی خود را از دست داده و ارزش های الهی در بین مردم کمرنگ گردیده و معیارها و ارزش های حاکم تغییر نماید،به عنوان مثال روابط جای ضوابط،طالحان جای صالحان ،جاهلان جای عالمان و نخبگان،ناپاکان جای پاکان،ظالمان جای عادلان را گرفته و به جای ایمان و تقوی و عمل صالح در انتخاب های مردم برای اراده دولت و حکومت ،پول ،پارتی و پررویی،جایگزین شده و تعصبات خونی و طایفه ای و فامیلی و حزبی و جناحی به جای تعهدات دینی و الهی حرف اول را بزند،در این صورت نیز هیچگونه همدلی و همزبانی صورت نمی گیرد.
* جمع ‌بندی

امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: فقیه کسی است که مردم را از شر دشمنانشان نجات دهد.این نقش را رهبر معظم انقلاب اسلامی به ‌عنوان ولی فقیه در نزدیک به سه دهه به ‌عهده داشته و در هر برهه ‌ای مردم مسلمان ایران را نسبت به راهبردها و تاکتیک ‌های شوم دشمنان اسلام و انقلاب به احسن وجه آگاه ساخته و علاوه بر آن با اقداماتی ‌ نظیر طرح شعارهای سال، امکانات و منابع انسانی کشور را جهت مقابله با نقشه ‌های دشمن بسیج فرموده است.

راهبرد دشمن اصلی انقلاب اسلامی در مقطع کنونی، از منظر مقام معظم رهبری، ایجاد شکاف و اختلاف میان ملت و دولت از طریق تحریم ‌های اقتصادی و دوقطبی ‌سازی جامعه بر سر نحوه مواجهه با مشکلات اقتصادی است که راهکار مقابله با آن، وحدت دولت و ملت در بیان خواسته ‌ها و همکاری جهت عبور از تنگناهای اقتصادی و سختی ‌های ‌ معیشتی و به ‌طور کلی توسعه و پیشرفت کشور است.

با این روش اقدام شوم دیگر غرب که به ‌وسیله ایادی آن ‌ها در داخل کشور دنبال می ‌شود، خنثی می ‌گردد چراکه فتنه ‌گران برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود در انتخابات اسفندماه به ‌دنبال ایجاد دوقطبی ‌های تصنعی نظیر: موافقان و مخالفان دولت، موافقان و مخالفان ادامه مذاکرات هسته ‌ای، موافقان و مخالفان رابطه با آمریکا و... هستند. تلاش برای ‌ مصادره ‌کردن نتایج مذاکرات هسته ‌ای، برپایی مراسمات پایکوبی به همین بهانه، درخواست نظرسنجی هسته ‌ای ‌ و افراطی معرفی کردن منتقدان دولت به ‌عنوان دلواپسان و... بخشی از علائمی هستند که در همین راستا قابل مشاهده می ‌باشند
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی