همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

http://s3.picofile.com/file/7573067739/emam_khamenehi.jpgg

نامگذاری سال‌ها از ابتکارات ارزشمند مقام معظم رهبری است و ایشان نیاز سال آتیه را رصد و درمان آن را نیز تدبیر می‌کنند و مجموع این دو مسئله سبب نامگذاری سال می‌شودنامگذاری‌هایی که به عنوان شعار سال، به زعم عده‌ای امری زینتی به نظر می‌آمد، لیکن گذر زمان و طرح نیازسنجی با موضوعات اساسی کشور نشان داد؛ که اینگونه نبوده و رهبر حکیم انقلاب فراتر از نام گذاردن و متبرک کردن سال به شعاری خاص اهدافی بس والاتر،  با دورنمایی راهبردی، جهت دهی به مسیر رشد و تعالی کشور را در ذهن داشته اند. از این رو اکنون20سال از نامگذاری سال ‌ها به اسامی متنوع از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد و این امر بیانگر این موضوع است که  معظم له در طی سال‌های اخیر؛ همواره یک راهبرد کلان را به‌عنوان شعار سال مطرح نموده و بر اساس آن نیز مبنای حرکت نظام، دولت و مردم را اعلام می‌نمایند. در واقع بنابر اظهارات برخی از کارشناسان کشور، فلسفه‌ این کار جلب توجه مسئولین و مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه‌‌ مقابل آن به یک مشکل است. بر این اساس رهبر فرزانه انقلاب با اطلاعات و گزارش‌هایی که از سراسر کشور دریافت می‌کند، و بررسی برخی پارامترهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دینی و فرهنگی، مردم و مسئولین را به یک موضوع مهم و کلان توجه می‌دهند.

نام‌گذاری سال‌‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، معلول شرایط زمانی و موقعیت منطقه‌ای و جهانی است و بر اساس نیاز سنجی علمی و ضرورت‌های جامعه شناختی  صورت می‌گیرد و با توجه به مرور این نامگذاری ‌ها به نظر می‌رسد  شعار هر سال از سال ۱۳۸۲ به بعد، ارتباط مستقیمی با دولتمردان و مسئولین کشور پیدا کرده و در مسیر  اسناد بالا دستی نظام شامل سند چشم انداز، برنامه توسعه پنجم و الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت می‌باشد، به نحوی که با تعیین نام برای این سال‌ها، در واقع بر توقعات مردم از مسئولین و پاسخگویی دولتمردان تاکید داشته‌است. از این منظر سنت حسنه اعلام شعار سال توسط رهبر فرزانه انقلاب، فرصت مناسبی است تا مسئولان و کارشناسان مراکز فکری و مطالعاتی بر اساس رهنمودهای معظم‌له، امکانات و ظرفیت‌های موجود را شناسایی و در راستای تحقق شعارها، اهداف و آرمان‌های نظام گام بردارند.


 از این رو در  نگاه کارشناسانه به شعار سال جدید که به عنوان راهبرد سال 93 قابل ارزیابی می‌باشد؛‌ با این نکته روبرو هستیم که این شعار  در دو بعد اقتصادی و فرهنگی تکالیف و مسئولیت‌های بسیاری را بر مردم و مسئولین از ابتدای سال جاری  ایجاد نموده است. چرا که تحقق شعار سال نیز نیازمند اراده و  عزم ملی همه آحاد مردم و مسئولین می‌باشد  که این مهم نیز در نامگذاری سال جدید توسط رهبری، با عزم ملی و مدیریت جهادی زیبنده شده است تا این نامگذاری، از شعار به شعور در صحنه عمل تبدیل گردد. لذا رهبر فرزانه انقلاب در خصوص نامگذاری‌های هر سال بر این اعتقاد هستند که: «شعارهای هر سال، نمایشی و تشریفاتی نیست و طبعاً همه مشکلات را هم حل نمی‌کند بلکه انگشت اشاره‌ای است که راه و روش را نشان می‌دهد». لذا این نامگذاری ‌ها می‌بایست شاخص حرکت  مسئولین در سال جاری قرار گیرد و دغدغه همه مسئولین و دولتمردان برای تحقق شعار سال معطوف گردد.

از این منظر با عنایت به  اهمیت شاخص سازی ضرورت‌های کلان نظام از سوی رهبری، به مقوله اقتصاد بعنوان یک امر مهم و  اساسی در این نامگذاری ‌ها می‌توان اشاره کرد؛ چرا که مروری بر رهیافت‌های مقام معظم رهبری و شعارهای انتخاب شده در سال‌های اخیر نمایانگر این مطلب است که رهبر معظم نقلاب؛ با توجه به شأن و جایگاه ولی‌فقیه در نظام اسلامی و اصول مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کوشیده‌اند تا مبتنی بر ضرورت‌های نظام در هر سال، ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌های مادی و معنوی کشور را به‌طور ویژه در راستای یکی از ضروری‌ترین نیازهای کشور به‌کار گیرند. لذا معظم  له از سال‌‌ها قبل، زمینه و بستر  فعالیت‌های اقتصادی در کشور را طراحی کرده و طی چند سال گذشته  در شرایطی که دشمنان نظام اسلامی به حساب خود، تحریم‌های فلج کننده  و استمرار آن را دنبال می ­نمایند، بسترسازی اقتصادی را در اولویت فعالیت‌های دولتمردان، مورد توجه و تاکید قرار داده و تاکید به توان داخلی  و نگاه به استعدادهای درونی را بیش از گذشته مطرح می‌نمایند.در واقع رهبر فرزانه انقلاب با رویکرد "اقتصادی" در نامگذاری سال جدید، برای چندمین سال پیاپی بر  ضرورت توجه به مسائل اقتصادی کشور و رفع دغدغه‌های معیشتی مردم، این رویکرد را بعنوان  یک ضرورت اساسی در نظام اسلامی  مطرح نموده اند. از این رو عنصر اقتصاد در نامگذاری سال 93  استمرار حماسه اقتصادی و دیگر راهبردهایی است که باعناوینی همچون اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف، کار مضاف، جهاد اقتصادی و تولید ملی  در مسیر  رفع دغدغه‌های اقتصادی کشور و ناکامی دشمن در عرصه تحریم‌های اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قلمداد می‌گردد.   

از نگاهی دیگر علاوه بر اینکه نامگذاری سال‌ها  " انگشت اشاره " و یا شاخص سازی سیاست‌های اساسی کشور در راهبرد کلی سال است، به آثار  معنوی و روان شناختی این نامگذاری ‌ها برای هر سال نیز می‌توان اشاره نمود. موضوعی که مهم‌تر از نتایج و  تاثیرات مادی این نامگذاری ‌ها می‌باشد. برای مثال در سال همت مضاعف، کار مضاعف روحیه "پرکاری و بهره وری" در همه سطوح ملت ایران شکل گرفت.  توجه به مقوله "تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی"  که از نظر روانشناختی تا حد قابل قبولی توانست مطالبه عمومی برای خرید کالای ایرانی را به عنوان حمایت از سرمایه ایرانی به ارمغان آورد. از سویی دیگر تاکید بر " اصلاح الگوی مصرف" نیز نگاه اصلاح گرایانه در رفتارهای مصرفی مردم و حتی مسئولین را ایجاد نمود. همچنین تاکید بر  " روحیه‌ای جهادی و حماسه­ " بعنوان دو کلید واژه اساسی در مطالبات عمومی ملت ایران  قرار گرفت؛ به گونه‌ای که مردم در عرصه‌های مختلف عنوان می‌نمایند که ما در مسیر انقلاب و آرمان‌های امام و رهبری و عبور از تحریم ‌ها کوتاه نخواهیم آمد و تنها خواسته ما حرکت جهادی مسئولین در مسیر رفع دغدغه‌های اقتصادی مردم است  که این نوع رفتار، برآمده از اعتقاد و باور ملت ایران به شاخص‌هایی است که رهبرشان تحت عناوینی همچون جهاد اقتصادی، حماسه اقتصادی، مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی و ... مواردی دیگر مطرح نموده‌اند و این شاخص سازی ‌ها باعث مطالبه عمومی شدن این خواسته ‌ها از مسئولین شده است.البته برخی از این نامگذاری ‌ها نیز با «بی مهری» و یا «دیرفهمی» عده‌ای از مسئولین همراه بوده است و این مسئله نیز کم توجهی‌هایی را به دنبال داشته که عملاً نتیجه لازم از شعار سال  به دست نیامده است. چرا که در روندتحقق شعار هر سال، نیازمند تعیین خط مشی بلند مدت در عملکرد مسئولین می‌باشیم که طی آن، این اصل و راهبرد، به یک شعار تغییر ماهیت ندهد.

 همان گونه که در سال 92 با شعار  "حماسه سیاسی؛ حماسه اقتصادی"  تحقق حماسه سیاسی از سوی ملت بصیر ایران، در انتخابات ریاست جمهوری و راهپیمایی 22 بهمن، خاری در چشم دشمنان نظام اسلامی شد؛ لیکن برخی از مسئولین در اصلی و فرعی کردن اقدامات خود کوتاهی نموده و پس از خلق حماسه سیاسی توسط مردم، حماسه اقتصادی،‌ مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفت.

 از این رو "رویکرد اقتصادی در شعار امسال" می‌تواند با توجه مسئولین و دولتمردان و  بخش زیادی از توان همه وزارتخانه ‌ها و همچنین بخش خصوصی، بی مهری  سال گذشته به شاخص اقتصاد را برطرف نموده و با خلق حماسه‌ای اقتصادی از جنس مدیریت جهادی، اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز به ارمغان  آورد. برهمین اساس لازمه دستیابی به این مهم در کشور، خیزش وحرکتی عمیق ازسوی مسئولان و همه آحاد جامعه می‌باشد؛ لذا می‌بایست همگی نامگذاری هر سال را که به صورت سنتی حسنه تبدیل شده و مردم هر ساله در ابتدای سال بعد از تبریک سال نو، منتظر اعلام نام سال جدید از زبان رهبرشان می‌باشند، را یک ضرورت دانسته و فعالیت‌های خود را در راستای ایصال به این اصل مهم برنامه‌ریزی نماییم و برای دستیابی به این امر فرهنگ ساز وحیاتی اقدام نماییم.

از این منظر با  توجه به  فضای سیاسی کشور  که هم اکنون متأثر از  تحرکات دیپلماتیک دستگاه خارجه  است و به‌طور طبیعی جهت‌گیری عمده فعالان سیاسی کشور برای کسب موفقیت در این حوزه متمرکز شده و موضوع مذاکرات فی مابین ایران و گروه 1+5  نقل محافل سیاسی کشور شده است؛‌ لذا فارغ از بحث ‌چرایی؛ چگونگی و ارزیابی مثبت و منفی این موج سیاسی در کشور، موضوعی که بیش از گذشته نیازمند تذکر و یادآوری به مسئولین و دولتمردان کشور می‌باشد؛ یادآوری به راهبرد کلی سال و رفع دغدغه اصلی جامعه یعنی توجه به دو عنصر  اقتصاد و فرهنگ کشور است. لذا هم اکنون با وجود همه فعالیت‌های ارزشمند دولتمردان، آنچه نباید از یاد برود؛ ‌توجه به رویکرد اقتصادی و فرهنگی در رفع نابسامانی‌های اقتصادی و فرهنگی جامعه است.  چرا که  توجه یک سویه به امورات کشور، می‌تواند به دل‌مشغولی‌هایی منجر شود که توجه مجریان و مسئولان امر، کمتر به سمت نیاز‌ها و مسائل اساسی کشور سوق پیدا کنند؛ بر همین اساس حرکت در مسیر تحقق شعار سال از سوی مردم  با عزم ملی و از سوی مسئولین با مدیریت جهادی، می‌تواند در پاسخ به تهدیدات و تحریم‌های دشمن و همچنین همگرایی ملت و دولت مثمر ثمر  باشد و سبب خواهد شد که نیازهای اقتصادی و  اساسی کشور تحت‌الشعاع تحرکات سیاسی قرار نگیرد.

برهمین اساس به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری با همین نگاه، در نامگذاری سال جدید ضمن تاکید بر  عنصر فرهنگ باز هم بر عنصر  اقتصاد تاکید نمودند؛ چرا که به تعبیر معظم له در میدان مبارزه اقتصادی حریفی داریم که می‌خواهد با همه هجمه‌های روانی و اقتصادی خود به چرخه‌های اقتصاد و موجودیت کشور ضربه بزند. از این رو ضروری است که همه مسئولین کشور  با حرکت مستمر در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور، تحقق شعار سال را  ایجاد نمایند؛ چرا که تلاش‌ معمولی برای دستیابی به اهداف والای نظام اسلامی، پاسخگوی نیاز‌ها نبوده و مستلزم مدیریت جهادی و روحیه ­ای جهادگونه در این عرصه می‌باشد.


در هر جامعه‌ای هفت موضوع رفتار فردی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی به شکل طبیعی وجود دارد که در کشور ما دو موضوع اقتصاد و فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.مقام معظم رهبری از آن زمانی که وارد عرصه ریاست جمهوری شدند بر مسئله فرهنگ با تعابیری همچون تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی اشاره و بر مقابله با آن تأکید داشتند که در زمینه اقتصاد هم هفت سال است مرتب این موضوع مهم را مطرح می‌کنند.نکته کلیدی راهبرد امسال بحث عزم ملی و مدیریت جهادی است که اگر بخواهیم از مشکلات پیروز خارج شویم باید عزم ملی و مدیریت جهادی را دستور کار قرار بدهیم.

شعار رهبری در این سال از 4 مقوله تشکیل شده است که هر کدان نیاز به تفکر بسیار دارد.توجه رهبری به این بحث با توجه به بحث تحریم ها ومشکلات اقتصادی موجود در کشور امری طبیعی می باشد اما باید بیبنیم چه شده است که رهبری در نامگذاری امسال به بحث فرهنگ اشاره نموده اند.رهبری در نامگذاری خود بحث فرهنگ را بر اقتصاد مقدم دانسته اند  این امری بدیهی است که اقتصاد و فرهنگ به یکدیگر وابسته است و رشد و پویایی یکی در گرو دیگری می باشد.

لازمه دست یابی به اقتصاد مقاومتی در جامعه وجود فرهنگی مستقل در درون کشور می باشد. ما با فرهنگ به سبک زندگی اسلامی دست می یابیم پس از دست یابی به سبک رندگی اسلامی اقتصاد مقاومتی در جامعه حاصل می شود.گسترش فرهنگ غربی در جامعه مانعی برای تحقق سبک زندگی اسلامی و به دنبال آن تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه می باشد. عزم ملی و مدیریت جهادی  دو مقوله دیگر شعار امسال می باشند که یا عزم و اراده تمام مردم و همت مسولین و مدیران در تمامی دستگاه ها و سطوح مدیریتی می توان شاهد تحقق شعار امسال در سطح جامعه باشیم.از آنجایی که افزایش بهره وری، ارتقای تولید، رشد اقتصاد و تامین معیشت مردم، نیز برای هرکشور مهم است مقام معظم رهبری سال جاری را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی » نام گذاری کردند.

چگونگی تاثیرهمراهی وهمگامی اقتصاد وفرهنگ بر رونق فرهنگی  واقتصادی

اگر اقتصاد بخواهد در ایران اقتصاد باشد وبه تولید وتوزیع ومصرف سامان بدهد راهی جز توجه به فرهنگ، فرهنگی بودن وفرهنگی شدن ندارد. همانطور که دنیا به این تجربه رسیده است .اگر قرار است تحولی، توسعه ای وپیشرفتی صورت گیرد این توسعه واقتصاد است که باید خود را با فرهنگ وهویت تاریخی وزیست جهان جامعه وفق دهد. متاسفانه ما همواره(قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ) نگاهی طفیلی وعرضی به فرهنگ داشته ایم و به رغم اینکه در جمهوری اسلامی ایران همواره انتظار بوده فرهنگ قوه محرکه اقتصاد وسیاست باشد و ارزش غایی تلقی شود، متاسفانه برعکس شده وبرخلاف ماهیت وجوهره انقلاب اسلامی وحتی برخلاف تجارب بسیار موفق ما طی سالهای دفاع مقدس، فرهنگ وسیله وابزار اقتصاد وسیاست شده و متاسفانه روز مرگی‌ها، بی توجهی‌ها وفقدان ذهنیت تئوریک قابل قبول مانع از توجهات لازم به فرهنگ شده است .به طوری که حتی وقتی عده ای در تلاش بودند به ظاهر وانمود کنند توجه به مظلومیت فرهنگ دارند، باز هم نگاهی ابزاری به فرهنگ داشته وبا نگاهی عددی ورقمی به فرهنگ گفته اند اگربودجه فرهنگی ارتقا یابد، فرهنگ از مظلومیت خارج خواهد شد، غافل از اینکه همین نگاه، نگاهی غیر فرهنگی وکمیت زده ای بودکه برخی مدیران برای سامان بخشیدن به تشکیلات خود مطرح می‌کردند نه برای سامان بخشیدن به جایگاه فرهنگ در جامعه.

ما باید بپذیریم که انقلاب ما در ابعاد نظری فرهنگی است وفرهنگ از خاستگاهی تاریخی درپیدایش وپیروزی انقلاب اسلامی برخوردار است. از این رو، بدون توجه به هویت فرهنگی وتاریخی امکان تحول وتوسعه درون زا نیست، بنابراین لازم است نوع نگاهمان به فرهنگ، ارزشهای فرهنگی ومولفه‌های هستی شناختی، ارزش شناختی، هنجار شناختی ونماد شناختی فرهنگ را تغییر دهیم .یعنی اگر اقتصاد می‌خواهیم، اگرسیاست وقدرت می‌خواهیم باید توجه بهتری به فرهنگ داشته باشیم .بنابراین مسلم است اگر نگاه مبنایی به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری امسال داشته باشیم (نه صرفا نگاه صوری ) همان نگاه وتفسیری می‌باشد که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد انتظار بوده است اما متاسفانه به جز مقاطعی که طی سالهای دفاع مقدس شاهد توجه به مقوله فرهنگ وهویت تاریخی در امر دفاع مقدس بودیم در سایر مقاطع شاهد بی مهری به فرهنگ بوده ایم.در واقع انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی است که می‌کوشد اهداف اخلاقی ومعنوی را به سایر کشورها نیز صادر کند و نباید در کشور شاهد این همه بی اخلاقی و بد اخلاقی، دروغ وآمار غلط وهمچنین فریب واغوا از سوی صاحبان قدرت باشیم .چرا که نمی شود ما از سویی شعار انقلاب فرهنگی وانقلاب اخلاقی دهیم واز سویی دیگر بی اخلاق عمل کنیم .

چگونگی فراهم کردن بستر تحقق شعار سال در جامعه

«اقتصاد وفرهنگ، با عزم ملی ومدیریت جهادی» مهمترین شعاری است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شده وبر همه ما لازم است قدر این جامعیت وعمق را بدانیم. باید مراقب بود این مهم با دقت شکل گیرد ونگاه فرهنگ در این چهار رکن جایگاه در خوری پیدا کند تا در ادامه شاهد تحقق این جایگاه ارزشمند باشیم وصرفا همانند گذشته نباشد که سازمانها بیایند وبرای اینکه بیلان کاری داده باشند شعاری بدهند و ادعای همنوایی کنند اما در عمل تن به ملزومات این حادثه مهم ندهند.  دلایل مهمی را می‌توان برای این نامگذاری برشمردکه برخی ازآنها شامل تحریمها،موفقیتهای ناشی از مدیریت جهادی دفاع مقدس، احتمالا تا حدودی باز گشت برخی ذهنیتهای غلط مبنی بر توسعه برون زا وغفلت از قابلیتها وفعلیتهای داخلی می‌شود. در مجموع هر آنچه که کمک کرده این شعار شکل گیرد از عمق وجامعیت بسیار بالایی برخورد بوده است و باید قدر آن را دانست، بنابراین، لازم است علاوه براینکه به لحاظ تئوریک بتوانیم تبیین دقیقی از این مهم به دست دهیم، بکوشیم بستر تحقق اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی را فراهم کنیم که البته این بستر سازی نیز ملزوماتی دارد و باظرف تمرکز گرایی بر اقتصاد نفتی نمی توان این شعار را تحقق بخشید بلکه لازم است ظرفی فراهم شود که شامل مشارکت همه اقشار مردم باشد که این مشارکت نیز بدون توجه به فرهنگ مردم امکان پذیر نیست. برای تحقق این مهم لازم است به سوی آمایش سرزمین حرکت کنیم واختیارات سکونتگاهها ،مراکز وکانونهای جغرافیایی کشور را افزایش دهیم تا بستر هایی فراهم شود وقابلیتهای مورد نظر به فعلیت برسند وهمه ما مسوولیم بکوشیم در ابعاد نظری وابعاد عملی بستر ساز تحقق شعار جامع وعمیق «اقتصاد وفرهنگ، با عزم ملی ومدیریت جهادی» در کشورباشیم.

مدیریت جهادی نسخه دردهای فرهنگی و اقتصادی


 این فرهنگ نیست که باید علمی شود، بلکه علم باید فرهنگی شود. یکی از ضرورتهای ما این است که علم را هم باید از منظر فرهنگ دید ونسبت وتعامل علم را با فرهنگ وجامعه لحاظ کرد. همانطور که ما به دنبال این نگاه در اقتصاد هستیم در علم هم باید به دنبال همین نگاه باشیم . همانطور که اقتصاد بدون فرهنگ بی معناست علم هم بدون فرهنگ معنایی ندارد وما باید توجه به دانش عملی وبازتاب آن بر دانش نظری داشته باشیم. تاکید می‌کنم این فرهنگ نیست که باید خود را با علم وفق دهد، بلکه علم باید خود را با فرهنگ وفق دهد.زیرا علم ریشه در مسایل، نیازها، قابلیتها، امکانات وفرصتهای ما داردوما نمی‌توانیم علم متافیزیکالی را تعریف کنیم وبه دنبال این باشیم که سایر عوامل وعناصر خود را با این علم وفق دهند. چرا که علم عملی اجتماعی است که ماهیتی انضمامی واجتماعی دارد.بنابراین وقتی علم عملی اجتماعی شد خانه‌های ما فرهنگی وتاریخی می‌شود ولازم نیست فرهنگ را علمی کنیم اما اگر منظور این است که باید نوع نگاه وسیاستگذاری‌های ما به فرهنگ روش مند شود تا از اتلاف سرمایه‌ها خود داری واز موازی کاری اجتناب شود امر ثوابی است که لازم است به طور جدی به آن توجه شود.

واضح است که دشمنان برای آسیب رساندن به انقلاب، دو مقوله حساس اقتصاد و فرهنگ را هدف قرار داده‌اند و با تحریم‌ها به دنبال جدایی مردم از انقلاب بودند اما به یاری خداوند، مردم به دین و ارزش‌های اسلامی وفادار هستند و با مقاومت خود دشمنان را ناکام گذاشتند. رهبر معظم انقلاب با نسخه اقتصاد مقاومتی که همان مقاوم کردن اقتصاد است، به مقابله با اهداف شوم اقتصادی دشمنان و تحریم‌ها پرداختند. مقام معظم رهبری در بیانات خود تاکید کردند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است، چرا که فرهنگ متحول کننده اصلی یک ملت است. انقلاب اسلامی ایران نیز با تحول فرهنگی شکل گرفت و به همین دلیل دشمنان فرهنگ را هدف قرار داده‌اند و تهاجم فرهنگی را کلید زدند. اوج تهاجم به دین و ارزش‌ها در عرصه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری در دوران اصلاح طلبان بود در این دوران شاهد بودیم که چگونه به ارزش‌ها تاخته شد و دشمنان نیز جاده را برای تهاجم؛ بی‌مانع مشاهده می‌کردند، اما به فضل خدا در این عرصه ملت ایستاد و مقاومت کرد تا همچنان ارزش‌ها محفوظ بماند. اگر نسبت به مسائل فرهنگی غفلتی صورت گیرد شاهد تکرار حوادث گذشته خواهیم شد مقام معظم رهبری، امسال را سال «اقتصاد و فرهنگ» نامیدند تا پاسداری بیشتری از انقلاب در این دو عرصه داشته باشیم و راهکار آن را هم عزم ملی و مدیریت جهادی عنوان کردند.


اگر ما به اقتصاد مقاومتی بی توجه بوده یا کم توجه باشیم، اقتصاد کشور دچار خسران بزرگی می‌شود. ما امروز گرفتاری‌ها و نابسامانی‌های بسیاری در حوزه اقتصاد و مصرف داریم که باید این‌ها را با کار فرهنگی و تبلیغی مناسب اصلاح کنیم. متاسفانه در سال گذشته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند برخلاف حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی آن طور که انتظار می‌رفت محقق نشد و امسال باید با تکیه بر فرهنگ و عزم ملی و مدیریت جهادی در این راستا کوشید.متأسفانه امروز کشور فاقد یک فرهنگ و الگوی مصرف‌ صحیح است و این مسئله ما را گرفتار مصرف روز افزون کرده و راه مقابله با این روند نادرست تکیه بر اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اصیل اسلامی است.

اسلام انسان را به عنوان خلیفه خدا و قابل پرورش تا حد اعلای انسانیت و قابل رشد می‌شناسد و اقتصاد را در خدمت عبودیت و رشد و پرورش انسان می‌خواهد. حکومت را هم برای رشد و پرورش انسان می‌خواهد، بنابراین فرهنگ به عنوان زیربنا بایستی که به طوری جدی مورد توجه همه بخش‌ها قرار بگیرد. مدیریت جهادی، مدیریت زاییده شده در دوران جهاد در کشور ما است هم در جهاد سازندگی این مدیریت متولد شد و رشد کرد، در همه ابعاد و همین مدیریت در دفاع مقدس آبدیده شد و مدیران جبهه‌های دفاع مقدس الگوهای مدیریت جهادی‌اند و بعدا هم ثابت کردند.


انتظار مردم از مسئولان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و قطعا برای جلب مشارکت مردم صداقت و شفافیت در همه امور بویژه اقتصادی از اولویت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی منتج به استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشورمان شد. بدیهی است استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در تقابل با انقلاب اسلامی همواره در جهت تضعیف جمهوری اسلامی باشد و اگر غیر از این عمل کند جای بسی تعجب خواهد بود در طول 35 سال گذشته استکبار جهانی به اشکال مختلف تلاش کردند تا بتوانند ملت و دولت ما را تسلیم خواسته‌های ظالمانه خود کنند و امروز ملت ما بیش از هر ملت دیگری به این امر واقف است.

اقتصاد مقاومتی به معنای حصارکشی دور خود نیست بلکه رویکردی تهاجمی را در عرصه اقتصاد دنبال می‌کندسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بحث جدید و موضوع تازه‌ای نیست و رهبر فرزانه انقلاب قصد داشتند با استفاده از این عبارت نوعی گفتمان‌سازی در عرصه اقتصاد را مورد توجه قرار دهند. ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سبب دقت بیشتر در طی مسیر اقتصاد در کشور می‌شود تا بتوانیم کشور و حکومتی پویا را تشکیل دهیم. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه واقعیتی بوده که باید به خوبی محقق شوداقتصاد مقاومتی همراه با مقاومت در راه مقابله با کارشکنی‌های دشمنان داخلی و خارجی و خبائثی است که به دنبال شکست اقتصاد ایران هستند. دشمن در عرصه نظامی تجربه خوبی نداشت و مقابل ملت ایران شکست خورد و در نهایت نیز عقب‌نشینی کرد اما در عرصه اقتصادی همچنان برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تلاش است. با تلاش مردم و همراهی مسئولان، دشمنان این آرزو را نیز به گور خواهند بردامروز با آینده‌پژوهی عالمانه می‌توانیم تمام فرصتهایی که دشمن می‌تواند برای ضربه زدن به ما از آنها استفاده کند را خنثی کنیم.

بحث اقتصاد مقاومتی باید بصورت یک استراتژی ، کاملا قابل درک برای عموم مردم باشد،  از آنجایی که یکی از ارکان اساسی مقاومت اقتصادی، مردم هستند، باید روندی را ایجاد کرد تا مردم با اشتیاق و میل باطنی به سمت اقتصاد مقاومتی متمایل شوند‌.بایستی میزان فعالیت حوزه های مختلف در بحث اقتصاد مقاومتی براساس اولویت بندی بررسی شود.  مجموعه های فرهنگی دانشگاه و بسیج دانشجویی وظیفه خطیری در تفهیم و توجه ویژه به بحث اقتصاد مقاومتی دارند.باید مفهوم اقتصاد مقاومتی را درهمه بخشها وقسمتهای دانشگاه بصورت کامل مطرح کرد .آموزش اندیشه های حضرت امام (ره) و مطرح کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری به دانشجویان با روش های مختلف فرهنگی و هنری می تواند در روند فرهنگ سازی و ترویج درست مفهوم اقتصاد مقاومتی در دانشگاه هامفیدو موثرواقع گردد.

در راستای اقتصاد مقاومتی سران سه قوه باید راهکار های عملی را بررسی کرده و به مردم گزارش دهند که چند درصد از تدابیر رهبرمعظم انقلاب در این باره را عملیاتی کرده اند. یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی  کم شدن هزینه های سه قوه میباشد و باید سه قوه بودجه های خارج از شمول را به صفر رسانده و ردیف های متمرکز را حذف کنند.در اقتصاد مقاومتی تولید باید بر مبنای علم و دانش محور باشد و از تمامی ظرفیت ها استفاده شود تا زنجیره تولید، ارزش افزوده را ارتقا دهد.همه خانواده ها به مدیریت و کاهش مصرف توجه کنند و نسبت به صرفه جویی در مصرف انرژی درساختمان های دولتی و برای اقتصاد مقاومتی راه حلی اساسی اتخاذ نمایندمبارزه با مفاسد اقتصادی نیز به نوعی اقتصاد مقاومتی می باشد و با توجه قرار دادن عدالت و توزیع عادلانه امکانات، شکاف طبقاتی در جامعه کمرنگ و حتی محو خواهد شد.

 اقتصاد یکی از گلوگاه های خطرناک هر کشور است که اگر اقتصاد در کشور وابسته باشد همیشه مجبور به تسلیم و امتیازدهی است.اگر بتوانیم شکوفایی اقتصاد را در کشور داشته باشیم هم اشتغال و هم معیشت مردم حل خواهد شد و هم می توانیم با دنیا راحت تر، بهترو محکم تر حرف بزنیم. فرهنگ هویت جامعه است و حیات جامعه به فرهنگ گره خورده است چراکه یک ملت از پیروزی و سربلندی برخوردار است که دارای فرهنگ غنی باشد و ما نیز از این فرهنگ غنی برخورداریم.دشمن راه های فراوانی را آزموده است اما نتیجه مطلوب نگرفته است، گفت: معیشت حلال، رشد علمی و فنی، رشد سیاسی، حفظ ارزش های انقلاب و آرمان های شهدا و دستاوردهای انقلاب اسلامی و داشتن اقتصاد نیز همه این موارد در پرتو فرهنگ است.

اگر در جامعه خانواده محکم، زن و مرد سازگار، فرزندان و والدین با صفا و صمیمیت، شهروندان خوب و سالم وجود داشته باشد همه این موارد در پرتو فرهنگ است.با فرهنگ می توان یک جامعه مستقل، سربلند و قابل تکیه داشت، فرهنگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این امر با عزم ملی و مدیریت جهادی محقق خواهد شد. هدف از مدیریت جهادیتلاش همه سیستم کشور می باشد برای تحقق این بخش از شعار سال باید همه بخش ها و طبقات کمک کنند تا کشور را از گردنه خطرناک عبور داد.اقتصاد و فرهنگ به عنوان مبنای کار هر جامعه اگر استوار نباشد با مشکل مواجه خواهد بود.اقتصاد مقاومتی را از حرف به عمل درآوردن باید وظیفه خودمان بدانیم، بالاخره چه کسی باید این شعار را جامعه عمل بپوشاند؟ یک بار عمده‌اش به دوش دانشگاهیان است، یک بار عمده‌اش به دوش مجلس است، دولت از همه وظیفه‌اش سنگین‌تر است. باری که بر دوش دانشگاه‌ها است این است که این اقتصاد را به سمت اقتصاد دانش بنیان ببرند، اقتصاد دانش‌بنیان به معنای این است که دانش پیشرفته، بزرگترین تاثیر را در ارزش افزوده پیدا کند.

الان در اثر پیشرفت علم، کشورهایی هستند که مثلا داروهایی تولید می‌کنند که یک میلی‌گرمش بیش از یک بشکه نفت ارزش دارد، این اقتصاد دانش بنیان است.به عنوان مثال کوبا، موسسه بیوشیمی درکوبا از کل دانشگاه تهران بزرگتر است، اینها متمرکز شدند بر شاخه‌هایی از علم، به یک شاخه‌ای از علم دست پیدا کردند و آمریکایی‌ها از زمانی که انقلاب کوبا به پیروزی رسید، دهان باز کردند که این کوبا را ببلعند اما نتوانستند.کوبا با اقتصاد مقاومتی، خودش را بی‌نیاز از اتکا به آمریکا کرده است. یکی از قوت‌های کوبا این است که اینها تامین ارز از راه علم می‌کنند.

حرف مقام معظم رهبری این است که دانشگاه‌ها یک کاری بکنند که نیاز کشور به خارج اولا کمتر شود و بعد در داخل کاری بکنیم که حتی ما بتوانیم صادر بکنیم.نمونه‌هایی هم دیده شده در پارک‌های علم وفناوری، ملاحظه بکنید می‌بینید دستگاه‌های زیادی ساخته‌اند با کمک دولت که قابلیت صدور به کشورهای دیگر را پیدا کرده‌اند مثل مهندسی پزشکی و دیگر مواردی که ساخته شده است..دانشگاه یک پشتوانه برای اقتصاد مقاومتی است.البته این اقتصاد مقاومتی هزار کار دارد که باید انجام شود و هر بخشی از مردم تا دولت و مجلس و قوه قضاییه هر کدام یک وظیفه‌ای بر دوش دارند.

تکلیف ما این است که تا جایی که می‌توانیم نیاز خودمان را به خارجی کمتر کنیم، و راه این موضوع هم اقتصاد مقاومتی است.اقتصاد مقاومتی راه حل بنیادی دراز مدت برای حفظ انقلاب اسلامی است و دانشگاهی باید وظیفه‌اش را در این زمینه بداند.عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل توطئه های دشمنان واکسینه می کند. رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه و مدبرانه موقعیت های حساس کشور را شناسایی و برای درمان آنها نسخه ها و مدل های شفابخش اسلامی معرفی می کنند.

در این برهه زمانی که هجمه های فرهنگی و فشارهای اقصادی از طرف زیاده خواهان و دشمنان انقلاب به کشور تحمیل شده، تنها راه برون رفت از این شرایط عملیاتی ساختن نقشه کلان راه کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است می باشد. مدل اقتصادی که رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ کرده اند یک مدل تمام اسلامی است و در هر شرایطی موجب شکوفایی و تثبیت اقتصاد کشور می شود. اقتصادی که بر پایه فرهنگ بنا نباشد اقتصاد آسیب پذیر است و بر پایه فرهنگ است که می توان به اقتصاد مقاومتی و پویا دست یافت.

 اقتصاد مقاومتی یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور است و درون زا بودن و تکیه بر ظرفیت ها و امکانات داخلی در عین برونگرایی و تعامل صحیح با اقتصاد دیگر کشورها از جمله رمزهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی است. دستیابی به اهداف اقتصادی و فرهنگی با مشارکت مردم و مدیریت جهادی دست یافتنی است و باید شرایطی فراهم کرد تا مردم در این عرصه ها نقش آفرینی کنند.با مدیریت جهادی بود که در جنگ به پیروزی دست یافتیم و در عرصه های مختلف از جمله دستیبابی به انرژی هسته ای کارنامه درخشانی خلق کردیم.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی