همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

http://sahebnews.ir/files/uploads/2015/03/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-210x120.jpg

نام گذاری یکی از سنت های مهم در همه ی آیین ها و ملت ها می باشد و میهن ما هم از این قاعده مستثنی نیست چرا که اسلام نام نیکو را مایه ی جهت و سمت و سویی نیک می داند و بنا به فرمایشات امام صادق(ع) اولین مسئولیت پدر و والی نسبت به فرزند را نامیدن او سمت و نسبت به این حق دانسته است.با توجه به این مهم مردم میهن اسلامی مشتاقانه پس از تبرک دهان هایشان به دعای زیبای تحویل سال، چشم و گوش خود را به کلام امامشان می سپارند تا ببینند و بشنوند که رهبر همچون سال های گذشته چه نام زیبایی را برای سال مشخص می کنند.مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود آرزوهای بزرگی را عنوان نمودند و همه آنها را دست یافتنی نامیدند و این بدین معناست که اگر مسئولین، مدیریتی جهادی از خود نشان دهند با عزم ملی که ملت آن را تکمیل می نماید مییتواند به اهداف بزرگ و آروزهای بزرگ ملت دست پیدا کنند. و این به جز داشتن همدلی و همزبانی دولت و ملت میسر نمی باشد.آن چیزی که بسیار مهم به نظر می رسد این است که عنوانی را که رهبر انقلاب به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند به‌عنوان یک نقشه راهبردی در جهت رسیدن به اهداف عالی نظام و انقلاب است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. واژه واژه ی این اسم نیکو معنای بلندی را در خود جای داده است و این چهار کلمه هم شعاری است مهم برای پیشبرد اهدافی بسیار بالا و هم به همه ی حرکت ها در کشور اسلامی ایران سمت و سویی معنا دار خواهد داد.


واقعیت آن است که در دنیای امروز فضای داخلی و بین المللی اقتضائات خاص خود را دارد و یکی از مسایلی که بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود به جا و به حق به آن تاکید کردند، مساله رابطه دولت و ملت در زمینه تاکید بر همدلی و همزبانی است.همدلی و هم‌زبانی از آموزه‌های قرآن است و قرآن دراین‌باره معتقد است که اگر غیرازاین باشد جامعه و ملت بی هدف خواهند بود.یکی از آرزوهای امام راحل(ره) صدور انقلاب بود و ملتی می‌تواند انقلاب را صادر کند که ابتدا در خود این همدلی و هم‌زبانی را داشته باشد تا سرمشق و الگو برای دیگر ملت‌ها بشود.

قبل از اینکه ملت و دولت وظیفه داشته باشند تا در جهت تحقق شعار سال قدم بردارند بایستی خود را در مفهوم واژه های رهبری در بیانات نوروزی بگنجانند و وظیفه خود را در این راستا بشناسند؛ چرا که با قبول این اصل، بدون شک تعامل واقعی و حقیقی بین ملت به معنای کارفرما و دولت به معنای کارگزار به وجود خواهد آمد.تعامل دو سویه و متقابل مردم و ملت شرط اصلی و لازم تحقق شعار سال است، یعنی دولت در جهت رفع مشکلات مردم گام بردارد و مردم هم به عنوان سرمایه اصلی انقلاب در این راه به دولت کمک کرده و اعتماد کنند، چه آنهایی که به رئیس این دولت رای داده اند و چه آنهایی که رای نداده اند.دولت باید به مردم بها دهد، در جهت رفع مشکلات آنان بکوشد، از این سرمایه ها در جهت پیشبرد اهداف استفاده کرده و آنها را دخیل نماید و در عوض ملت بزرگ ایران اسلامی نیز باید به دولت اعتماد داشته باشند.

http://basirat.ir/files/9401/700_400/8a3f6fa1_f701_4020_895b_7ef2097c2447.jpg

* دولت اولین کلیدواژه شعار ۹۴

دولت، اولین کلمه شعار امسال هم در قرآن کریم و هم در کلام نهج البلاغه اهمیت ویژه ای دارد که اولین بار در جهان هستی شخص پیامبر اکرم(ص) این نام را در اولین حکومت دنیا به کار بردند و فرمودند: ” کلکم داع و کلکم مسوول قال امام داع و هو مسوول” و مطابق با این فرمایش گهر بار حضرت رسول(ص) همه در حکومت مسئول هستند.پس دولت باید بداند که مردم در کوچکترین مسائل نیز او را زیر ذره بین قرار داده و اقداماتش را کنترل می کنند و مردم را ناظر بر همه ی اعمالش بداند.

*ملت دومین کلیدواژه در کلام رهبر انقلاب

ملت، دومین لفظ با مسمای این شعار تکلیف مردم را به آنها گوشزد می کند چرا که پیامبر در اولین منشور حکومتی دنیا همه را مسئول دانسته اند پس ملت نیز باید ماموریت اصلی خود را در طول سال مد نظر قرار دهد. اگر دولت بداند که مردم تمام گام های او را دقیق می بینند و همه ی نقاط قوت و ضعفش را می دانند پس در همه ی موارد مراقب هستند تا کوچکترین خطایی را مرتکب نشوند.مردم خود دولت را از بطن خویش آفریده اند و هرگز نمی خواهند به آن که عضوی از اعضای پیکره اش می باشند آسیبی برسد پس همچون خانواده ای وظیفه شناس که فرزندش را عزیز و محترم می شمارد دولتی را که خود انتخاب کرده بزرگ می داند و برای کرامت و بزرگی آن می کوشد.

بزرگی به دست نمی آید جز در سایه ی مکارم اخلاقی و رفع نواقص و کاستی ها و همانگونه که خانواه نمی خواهد فرزندش عیب و نقصی داشته باشد، ملت هم اجازه نمی دهد عیب های احتمالی دولتش بزرگتر شده و مسبب جسارت دشمنان گردد و اما همدلی و هم زبانی آنچه برزبان جاری می شود از دل نشات می گیرد و صحبتی کز دل بر آید لا جرم بر دل نشیند.اگر دل ها همسو باشند زبانها نیز همسو خواهند شد دولت از مردم است و مردم از دولت پس هر دو خود را جزیی از هم به حساب می آورند. مردم دولت را انتخاب نمی کنند جز برای رسیدن به مقاصد بلند شان پس دولت مجری خواسته های ملت خویش است به احسن الوجوه که هم درون را به خوبی اداره کند و هم در بیرون  از مرزها نام مردمش را به بلندی و اوج برساند.

همدلی و همزبانی که طرفین این کفه ترازو حرف هیکدیگر را به خوبی بفهمند و با تلاش و کوشش جهادی خود بتوانند یکدیگر را یاری رسانند.مردم به عنوان ملت باید به دولت کمک نمایند. در ابتدا به دولت خود اعتماد داشته باشند و دولت را در رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران یاری دهند. موفقیت دولت ، موفقیت نظام است و شکست دولت شکستی است برای نظام جمهوری اسلامی ایران.

دولت به عنوان طرف دیگر باید در جلب اعتماد ملت از همه طیف ها و گروهها کوشا باشد. ومردم را به یک چشم نگاه کند. هواداران و منتقدین و حتی مخالفین خود را فراخوان کرده و نخبگان همه طیف ها را به عنوان نماینده آن قشر گرد هم جمع آورده و بر اساس نظرات نمایندگان مردم که مشخصا در مجلس شورای اسلامی ظهور و بروز می کند تصمیم گیری نماید.

یکی از چالش هایی که همه دولت ها با آن روبرو بوده است مسائل اقتصاد و معیشت مردم است. گرانی های چند ساال اخیر در برخی موارد عامل اصلی بی اعتمادی ملت به سخنان و توصیه های مسئولیین دولتی خواهد بود که می طلبد دولت برای این مهم نیز چاره ای بیندیشد.عدالت اقتصادی و قضایی دو عامل مهمی است که رهبر معظم انقلاب هم در پیام نوروزی و هم در سخنان روز یکم فروردین به آن اشاره نمودند و نشانگرر این است که علیرغم تلاش هایی که در این جهت تاکنون صورت گرفته ولی مسئولین باید تلاش و همت خود را بیشتر نمایند و به عنوان شالوده و بنییان اصل همدلی و همزبانی از آن استفاده نمایینند.

مقام معظم رهبری این نیروی حمایتی مردم از دولت را به عنوان مهمترین مولفه و نیروی درونی و در مقابل نگاه به بیرون و خارج از کشور می دانند و اگر بر اسساس نظر مقام معظم رهبریی حرکت شود و دولت بسترهای لازم را فراهم نماید و ملت نیز لبیک به امر رهبری بگوید خواهیم دید که پیشرفت های بزرگی در جامعه شکل خواهد گرفت.توجه به هنرمندان در بخش های مختلف هم در بعد اقتصادی و هم در بعد اجتماعی ، میتواند از آنها تریبون هایی در ارائه خخدممات متقابل دولت و ملت بسازد.

امروز بین دولت ها و ملت ها در دنیا فاصله فراوان وجود دارد، دولت ها عموماً یک طرفه بر ملت ها حکومت می کنند اما در نظام اسلامی ما که برخاسته از اراده ملی است مردم جایگاه ویژه ای دارند و رابطه تنگاتنگی بین دولت و ملت برقرار است، منتها باید مرتب در جهت تقویت این رابطه کار کرد و اگر مشکلاتی وجود دارد، در صدد رفع آن برآمد. اگر دولتی حمایت مردم را نداشته باشد، نمی تواند در مواقع بحران های داخلی و خارجی صلابت لازم را داشته و پیش بَرنده افکار خود و مردم باشد، لذا حمایت مردم، امر اجتناب ناپذیری است به خصوص وقتی که خود دولت از مردم استمداد و یاری می طلبد.

برای تحقق شعار سال باید آحاد جامعه با تمام توان پای کار بیایند و همت خود را نشان دهند.برای تحقق شعار سال باید با تقویت بنیه اعتقادی و دینی مردم فرهنگ جهادی کار را در جامعه نهادینه کنیم.مدیران دستگاههای اجرایی باید بدون در نظر گرفتن گرایشات سیاسی از مدیران توانمند استفاده کنند و انها را به صرف سلیقه جناحی و حزبی خود کنار نگذارند. همه احاد جامعه باید با همدلی،همفکری و همکاری و با ترسیم چشم انداز کلی در تحقق شعار سال تلاش کنند.

هنرمندان نیز می توانند در ابلاغ پیام شعار سال موثر باشند این فرهیختگان می توانند شعار سال را به خوبی با آثارشان تبیین کنند. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت، عزم ملی، مدیریت جهادی، عدالت اقتصادی و قضایی اینها مطالبی است که هنرمندان می توانند در آثارشان منتشر کنند.زیرا بیشترین ارتباط مردم با رسانه ها می باشد واین امر می تواند در تولید محتوا به هنرمندان کمک نماید. آثار هنری هنرمندان می تواند به سمت و سوی شعار سال سوق داده شود . و آثار هنری بهترین منتقل کننده پیام سال خواهند بود لذا دولت باید علاوه بر توجه به ساییر بخش ها به عنوان ویتریینی که همه مردم بلا استثنا با ان سرو کار داررند از آثار هنری حمایت نماید. مردم بیشتریین الگو را از فیلم ها و تئاتر ها و کتابها میی گیرند . آثار و صننایع دستی هم هواداران خاص خود را دارد. همه ایینها می تواند برزگترین ترییبون دولت در یکصدایی با ملت باشد.

http://sajednews.com/uploads/posts/2015-03/1426969047_dolat-va-mellat.jpg

حرف آخر:

نام‌گذاری امسال با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» از سوی مقام معظم رهبری بسیار تدبیر حکیمانه، به‌موقع و نیاز امروز جامعه بوده‌ است. با توجه به اینکه در حال حاضر مورد هجمه دشمنان قرار داریم که بیش از هر شرایطی باید همدلی و هم‌صدایی داشته باشیم. دشمنان قصد دارند ملت ما پراکنده باشد و از این فرصت برای تحریم‌ها و فشار آوردن برای خواسته‌های خود استفاده کنند. دولت باید زبان حال ملت را ملاحظه کند،  هم دولت با ملت همدلی داشته و هم ملت با دولت یعنی باید با هم هماهنگ یا به تعبیر دیگر وحدت کلمه در سایه ولایت و رهبری داشته باشند.

دولت باید بداند در دل مردم چه می گذرد و این لازمه اش فقط همدلی می باشد ولی اگر مردم زبانی گویا برای بیان خواسته هایشان نداشته باشند دولت از کجا خواسته هایشان را بداند و اگر دولت با مردم همزبان نباشد چگونه می تواند درکی درست از بیان مردم داشته باشد تا به مقصدشان جامه ی عمل بپوشاند.اهمیت همدلی و هم زبانی به وضوح روشن است با توجه به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال ۹۴ و با توجه به اهمیت بسیار بالای نقش آنها در سرنوشت میهن و حکومت اسلامی دولت و ملت باید هم دل و هم زبان دست در دست یکدیگر با مهر و محبت برای آبادی مملکت اسلامی قدم بر دارند و در سایه ی پایدار رهبری مدبر و مقتدر و با الهام از فرامین گهر بار ایشان محکم و استوار به جلو حرکت کنند.

در آخر اینکه شعار های سال مخصوص یک سال نیست و باید همیشه مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد، ما ضمن اینکه وظیفه داریم در جهت تحقق شعار یک سال با عزم جدی وارد شویم، هرگز نباید از شعار های قبل غافل نشویم.در پایان اگر به سان سال های گذشته بصورت نمادین با شعار سال برخورد نشود و هزینه هایی که میتواند در بعد اجرایی صرف و به بهبود روابط دولت و ملت کمک نمایید در بخش سمینارها و همایش های گوناگون هزینه نشود خواهیم دید حضور مردم در صحنه به اقتدار و مصونیت نظام ختم شود .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی