فرهنگ زیربنای همه پدیدهها و پیشرفتها
امروزه فرهنگ و اقتصاد عرصه تقابل نظام اسلامی با دشمن است از همین رو تنها با مدیریت جهادی است که می توان این دو حوزه را به پیش برد.پیام نوروزی مقام معظم رهبری فقط صرف نامگذاری نیست بلکه ارائه راهبردها و تاکتیک های نظام است پس همه موظف هستیم که این پیام ها را عملیاتی بکنیم. مقام معظم رهبری با درایت و هوشمندی نیازهای روز کشور را دو عنصر اقتصاد و فرهنگ دانستند که ارتقا و توسعه این حوزه می تواند جهشی بسیار تاثیرگذار بر ساختار نظام و انقلاب داشته باشد.در سال 93 که براساس سیاستگذاری مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ با دو ویژگی عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است ما باید تلاش خودمان را دو برابر کنیم لذا در این نامگذاری حکمتی در کار است. کشور ما امروز با یک جنگ تمام عیار اقتصادی از جانب بیگانگان مواجه است لذا باید از تحریمها به عنوان فرصت استفاده کنیم.در جنگ تحمیلی هشت ساله قدرتهای بزرگی همچون آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در کار بودند اما با این وجود کشور ما توانست موفقیتهای زیادی کسب و پیروز شود. آن دوران عزم ملی توسط پیرزنی که برای جبهه نان میپخت تا رزمندهای که در جنگ دفاع میکرد به وجود آمده بود. ما در مقابل هجمههای گسترده آمریکاییها و دشمنان استکبارستیز خود هرگز تسلیم نمیشویم. آمریکاییها میخواهند در این جنگ اراده ملت بزرگ ما را بشکنند غافل از اینکه این ملت تقویت شده مکتب حسینی و عاشورایی هستند.
ایران اسلامی نیازمند فرهنگ سازی و تقویت بنیادهای فرهنگی است و با اقتدار فرهنگی می توان در جامعه جهانی حضور موثری داشت.نظام سلطه همواره با تحریم های اقتصادی و جنگ نرم درصدد ضربه زدن به نظام اسلامی است و باید با استفاده از روش های درست و اصولی دو بخش اقتصاد و فرهنگ جامعه اسلامی را مدیریت کنیم و از همه ظرفیت ها برای تحقق این مهم بهره گیریم.اقتصاد و فرهنگ، پیشرفت و اقتدار نظام را تضمین می کند اقتصاد و فرهنگ مهم ترین پشتوانه کشور برای پیشرفت و الگو شدن برای سایر ملل جهان است.اگر مردم و مسئولان با مدیریت جهادی در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت کنند ایران به سرعت مسیرهای رشد و نوآوری را طی می کند و اگر بتوانیم پیوند میان اقتصاد و فرهنگ را برقرار کنیم خواهیم توانست به اقتدار و خودکفایی ملی و رفاه عمومی دست پیدا کنیم.
مگر این چند سانترفیوژ چقدر اهمیت دارد که ۶قدرت برتر دنیا برای کارکردن یا نکردن آن در کشورما به بحث و گفتوگو مینشیند و آنهائی که دارای چندین هزار کلاهک هستهای هستند، نمیخواهند ایران از انرژی صلح آمیز هستهای استفاده کند.آیا آنها واقعا نگران این چند سانترفیوژ هستند باید ببینیم که چرا آنها امروز با پدیده انقلاب و به طبع آن جمهوری اسلامی چنین رویکردی دارند و با وجود برخی اختلافات در این موضوع وحدت و اشتراک دارند. بسیاری از کشورها مانند کشور ما در برابر قدرتها مخالفت و مقاومت کردهاند اما سئوال اینجا است که چرا آنها دوام نیاوردهاند و چرا قدرتها تنها این چنین روی ایران متمرکز شده اند.
در اینجا بحث فرهنگ دینی و اسلام ناب اهمیت پیدا میکند و دلیل نگرانی قدرتها را بروز میدهد که با وجود اینکه در ادوار گذشته توانستهاند انحصارات در عرصههای مختلف ایجاد کنند و امتیازاتی خاص داشته باشند و نمیخواهند دیگران و بهویژه ایران از این امتیازات برخوردار باشد؛ مانند موضوع هستهای و ماده یک و دو ان پی تی که به این موضوع اشاره دارد تنها چند قدرت میتوانند سلاح هستهای داشته باشند.امروز این مناسبات براثر منطق استکباری آنها شکل گرفته و آنها سعی دارند در کنار زور تزویر هم داشته باشند و کسانی که که خود مجرم سلاح هستند، از این راه سعی دارند دیگران را خلع سلاح کنند و همانهایی که بویی از دموکراسی نبردهاند شعار حقوق بشر دهند.
این امر طنز تلخ و جالب زمان معاصر است که کسانی که ناقضان حقوق بشر هستند در دنیا حرف از دفاع از حقوق بشر میزنند، به عنوان مثال در منطقه ما کسانی شعار دموکراسی میدهند که عمیق ترین روابط را با کشورهایی دارند که ناقضان حقوق بشر هستند. ما باید فضای حاکم بر مناسبات بین الملل را بشناسیم چرا که آنها در حال مقابله با پدیدهای هستند که از جنس اندیشه مارکسیستی نیست، شجرهای است که ریشه دارد و روز به روز میوه میدهد و مردمی دارد که فقط مقاومت نمیکنند بلکه ضمن مقاومت پیشرفت میکنند و اگر دیدگاهی دارند با اراده خود این نگاه را برهمه ارادهها تحمیل میکنند.در موضوع هستهای که ملت ما آن را حق مسلم خود دانستند و به آن دسترسی پیدا کردند برای قدرت ها نگران کننده شده است چرا که دیگر اینجا بحث چند سانترفیوژ مطرح نیست بلکه آنها شجرهای را میبینند که در حال رشد است و میوه میدهد و با شکل گیری این پدیده میبینیم که لبنان هم آزاد میشود، قدرتهای بزرگ در جنگهای ۲۲و ۳۳روزه ناکام میشوند و همه اینها مبتنی بر فرهنگی است که ثمره آن استقلال امروز ایران است.
در کدام کشور دنیا رهبر میتواند با آزادی تمام منویات خود را بیان کند بدون اینکه از هیچ قدرتی بترسد. فضایی که اروپایی ها از آزادی بیان میکنند آن گونه نیست که اظهار دارند. اگر آزادی خود را با قدرتها مقایسه کنیم میبینیم که نظامی شکل گرفته که میتواند حرف خود را با آزادی در دنیا بیان کند و میتواند استوار باقی بماند درحالی که این آزادی در نقاط دیگر وجود ندارد. دشمنان میدانند که با شجره طیبهای روبرو هستند که ریشهای عمیق دارد از میدان به در نمیشود و هرگاه اراده کند پیشرفت میکند.
امروز ماهواره به هوا میفرستد و در هر عرصهای خود را نشان میدهد و موفقیتهای پی در پی به دست میآورد، اگر دشمنان میگویند گزینه نظامی روی میز است به این معنا نیست که آن را امتحان نکردند بلکه گزینه اول آنها گزینه نظامی بود؛ جنگ هشت ساله تحمیلی همان گزینه نظامی بود و آنها دیدند که با بهکارگرفتن تمام اهرمها هم نتوانستند برملت ایران قالب شوند.به همین دلیل امروز آنها از عرصه فرهنگ وارد شدند و سعی دارند کاری کنند تا داشته ها و ظرفیتهای ما از خاطرمان برود به دیگران معرفی نشود و کسی این قابلیتها را نشنود و نشناسد.
امروز بیش از ۱۰۰شبکه تلویزیونی فقط به زبان فارسی برنامه پخش میکند و این همان روشی است که آنها برای هدف قراردادن فرهنگ ما و داشتههای ما در پیش گرفتهاند، آنها از طریق رسانهها این موضوع را به مردم ما القا میکنند که دیگر در دنیا کسی به انرژی هستهای اهمیت نمیدهد و به دست آوردن انرژی هستهای تنها برای ما بد است درحالی که در آمریکا چندین نیروگاه هستهای وجود دارد و ۱۹.۳درصد از برق این کشور از انرژی هستهای تأمین میشود.دشمنان چیزی را که امروز در مصر و اوکراین دنبال میکنند ابتدا میخواستند در سال ۸۸در ایران پیاده کنند که از سوی تودههای مردم تودهنی خوردند و مردم پای انتخاب خود ایستادند و مردم سالاری مبتنی بر آرای واقعی مردم را به جهانیان نشان دادند و ثابت کردند که برای رسیدن به اهدافشان نه تنها تلاش میکنند بلکه جان میدهند.
پس از آن دشمنان مردم را هدف قرار دادند و با صراحت و وقاهت تمام گفتند که تحریمهای فلج کنندهای علیه مردم به کار میگیریم تا بتوانیم براین ملت غلبه کنیم. مدعیان حقوق بشر در همین بحث هسته ای نزدیک به یک میلیون بیمار را که از داروهایی استفاده میکردند که سوخت ۲۰درصد نیاز داشت و مدعیان حقوق بشر از این راه استفاده کردند و سعی کردند از این راه برملت فشار بیاورند تا امتیاز بگیرند، سوخت ۲۰درصد را از ما دریغ کردند و گفتند اگر میتوانید خودتان تولید کنید و ملت نشان دادند که هرکاری بخواهند میتوانند بکنند؛ فردی مانند شهید شهریاری پیدا شد که بدون مطالبه حتی یک ریال و با آگاهی کامل این کار را انجام دهد و در نهایت به مزد خود یعنی شهادت برسد.
ملت
ما افقی بزرگ برای خود در نظر گرفته و سعی دارد در هر عرصهای به قله
برسد؛ به این امر باور دارند که وقتی تلاش میکنند امداد الهی هم به کمک
آنها میآید و این موفقیتهای بزرگ رقم میخورد؛ به همین دلیل است که
دشمنان در عرصههای مختلف از این ملت شکست خوردند سعی دارند امروز با
فشارهای اقتصادی ملت را به زانو درآورند.: ملت ایران با برداشتن موانعی که
برسر راه پیشرفت اقتصادی است و با عزم ملی و مدیریت جهادی از این پیچ هم
عبور خواهد کرد، دشمنان سعی کردهاند با تحریمها، افزایش قیمتها، بیکاری،
شرایط فلج کنندهای ایجاد کنند اما مردم میتوانند با عزم ملی همچون دفاع
مقدس از این مصاف هم سربلند بیرون بیایند.اقتصاد مقاومتی مجموعهای از
سیاستهایی است که اکثر آنها به سخنان چند سال اخیر مقام معظم رهبری
پیرامون این موضوع باز میگردد. همچنین ایشان در سال گذشته به مجمع تشخیص
مصلحت نظام دستور دادند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را تنظیم کنند. حال
سؤال اصلیای که مطرح میشود، این است که مفهوم اقتصاد مقاومتی چیست؟
مفهوم
مقاومت در بسیاری از علوم مطرح است. منظور از مقاومت استعداد بازیابی و
برگشتپذیری قبل از هرگونه تهاجم است. اگر پدیدهای میخواهد در برابر
مقولهای مقاومت کند، باید در برابر تهدیدها قوی شده باشد. یک اقتصاد مقاوم
اقتصادی است که میتواند در برابر شوکهایی که وارد میشود، مقاومت کند.
شوک در اقتصاد میتواند ناشی از سیاستهای داخلی و یا غرضورزیهای کشورهای
خارجی مثل تحریم باشد. اقتصاد مقاوم باید بتواند این شوکها را هضم کند.
قلمرو بحث اقتصاد مقاومتی شناسایی حوزههای خطرپذیر و پیدا کردن راهکارهایی
که بتواند این خطرها را کاهش دهد. در بحثهای نظری مربوط به اقتصاد
مقاومتی دو رویکرد در جهان وجود دارد؛ یکی مدیریت ریسکهای اقتصادی و دیگری
مهندسی مقاومت است؛ به طوری که شوکی به اقتصاد وارد نشود.
وابستگی در
آمد دولت به نفت یکی از تهدیدهای اقتصادی است که حدود ۶۵ درصد درآمد دولت
ایران از نفت است. اگر بخواهیم بدانیم این درآمد یک تهدید است یا نه، باید
وارد ماهیت آن شویم. در واقع درآمدهای نفتی یک درآمد مطمئن و پایدار نیست؛
چون قیمت آن را ما تعیین نمیکنیم و به طور مثال اگر در بودجه قیمت نفت را
۱۰۰ دلار پیشبینی شود و قیمت نفت کاهش پیدا کند، دیگر نمیتوان بودجه لازم
کشور را تأمین کرد و اقتصاد کشور مورد تهدید واقع میشود.
تهدید دوم
که درآمدهای نفتی را تهدید میکند، بحث میزان صادرات آن است که در طول
تاریخ مشاهده شده همزمان دکتر مصدق و هم در چند سال گذشته مورد تحریم قرار
گرفت. پس میتوان نتیجه گرفت که درآمد نفتی درآمد مطمئنی نیست و باید برای
آن جایگزینی پیدا کرد. در زمینه رویکرد دوم که گفته شد باید درآمدهای نفتی
خود را دخیره کنیم و در زمان لازم از آن پساندازها استفاده کنیم. از دیگر
مواردی که در مقوله اقتصاد مقاومتی وجود دارد تعدد شرکای اقتصادی است. چون
اگر زمانی یکی از این کشورها اقلام مورد نیاز شما تأمین نکرد، شما بتوانید
کشور دیگری را جایگزین آن کنید. از دیگر تهدیدات اقتصاد وابسته بودن صنایع
تولیدی کشور به کشورهای خارجی است که باید در اقتصاد مقاومتی جبران شود.
مردم
باید بدانند که اقتصاد مقاومتی اقتصادی مبتنی بر پیشرفت است و از بهترین
راههای این اقتصاد مصرف صحیح، جلوگیری از اسراف است نه به معنی ریاضت.تورم
هنگامی حاصل میشود که کالا کمتر از پول باشد و راه جلوگیری از آن تولید
ملی است که مقام معظم رهبری هوشمندانه براین مسئله تأکید داشتند که اول از
همه مردم میتوانند نقش خود را در این مسئله ایفا کنند به این صورت که از
اسراف بپرهیزند و دیگر اینکه از خرید کالاهای خارجی خودداری کنیم.اقتصاد یک
پروژه است اما یک پروژه کلان. یعنی پدیدهای که دارای طبیعت ذاتی نیست و
بیشتر شبیه یک سازه بزرگ بشری است. ما میتوانیم زندگیمان را بسازیم، ما
با ساختههایمان زندگی میکنیم و ساختههای ما همان فرهنگ ما هستند و البته
میتوانیم تغییر دهیم زندگیمان را با تغییری که در ساختههایمان پدید
میآوریم.مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که بتوانیم در مقابل فشارهای سیاسی
و اقتصادی بینالمللی تاب تحمل داشته باشیم و در مقابل شوکهای اقتصادی
در بازارهای جهانی و کم و زیاد شدن قیمت نفت، زمین نخوریم و بورس آمریکا
برای ما تعیین تکلیف نکندشرایط باید به گونهای باشد که تحریمها نتوانند
ما را زمینگیر کنند؛ اقتصاد مقاومتی باید دارای دوام بیننسلی هم باشد و
وضعیت خوب آن دارای پایداری باشد اقتصاد مقاومتی شامل مقاومت در برابر
شوکها و نیز توسعه پایدار است برای اینکه به چنین اقتصادی دست یابیم باید
بدانیم وضعیت فعلی کاملا آسیبپذیر است و اینکه اثرات زیادی بر روی زندگی
مردم ایران در این اوضاع گذاشته نشده به یک معجزه میماند.
ما باید
اقتصاد مقاومتی را که مقام معظم رهبری سیاستهایش را ابلاغ کردند، دنبال
کنیم و در این مسیر کشور را به اقتصاد بدون نفت برسانیم در مسیر تحقق
اقتصاد مقاومتی به گفتمان جهادی و باورهای برخاسته از این گفتمان
نیازمندیم،با نگاه سازشکارانه یا لیبرالیستی نمیتوان این مباحث را پیش
برد؛ ما باید با باورهای اندیشه اسلامی ضعفهای خود را به قوت تبدیل کنیم.
اگر
افرادی در کشور باشند که خدای ناکرده در مقام تولیدکننده و یا توزیع کننده
بخواهند در این شرایط با افزایش قیمتها، دلالی و یا احتکار به مردم فشار
وارد کنند همان راه دشمن را پیش گرفتهاند، اگر ما میگوییم که گرانی و
بیکاری مشکل ماست تکیه بر تولید ملی که تولید ناخالص داخلی را افزایش
میدهد و سبب وفور کالا می شود و احتیاج به ارز را کاهش میدهد براین
مشکلات غلبه کنیم و دشمنان را در این مسیر ناکام بگذاریم. اگر عزم ملی
ومدیریت جهادی با فرصتهایی مانند ولایت، انقلاب، وحدت و همبستگی استفاده
شود دشمنان در این عرصه هم ناکام میمانند و حماسه اقتصادی رقم
میخورد.امیدواریم ملت ما در مسیر پیشرفت، معنویت، عدالت، نقشی شایسته ایفا
کند و همانطور که در دفاع مقدس و پس از آن در عرصه علم و فناوری الگویی
شایسته بودند در عرصه فرهنگ و اقتصاد نیز به خوبی عمل کنند و به قلههای
موفقیت دست یابند.
در
فرایند نگاههای متنوع می توان اینگونه فرض کرد که جامعه، شبیه خیمه بزرگی
است که بر ستون های متعددی بنا شده است و طبعاً در این میان، بعضی از
ستونها، محوری تر و دارای قدرت و موقعیت بالاتر برای نقش آفرینی
تأثیرگذارترند و نظر به اینکه فرهنگ به عنوان یک مبنای اعتقادی، دارای نقش
زیربنایی است و اقتصاد که دوشادوش اعتقاد، حیات جامعه انسانی را در تأمین
معیشت همواره متأثر از خود نگه می دارد، اساسی ترین ستون های برپایی و
اقتدار خیمه بزرگی بنام جامعه بشری است، قدر مسلم نمی توان از اهمیت بی
بدیل دو قشر بزرگ و تعیین کننده جامعه یعنی معلم و کارگر به عنوان دو نماد
بارز و عینی اقتصاد و فرهنگ به اغماض گذشت!
باید بپذیریم که ایران اسلامی به عنوان مستقل ترین کشور جهان که بطور همزمان به قطع انواع وابستگی ها از جمله وابستگی فرهنگی و وابستگی اقتصادی از نظام سلطه مبادرت ورزیده، در معرکه ای به وسعت تمامیت نظام سلطه در معرض تهاجمات فرهنگی به باورهای ملی و دینی همه نسل ها و نیز فروپاشی هنجارهای اجتماعی و بحران معنویت نسلی است که بیش از همه نسل ها، تهدید شده و نجات آن، مستلزم برخورداری از سرعت عمل و باورهای مربوط به درمان های اورژانسی بیماران آسیب دیده اجتماعی است و در این میان، نظام آموزشی و مشخصاً معلمان که هم نفس با نسل جدید زندگی کرده و در اقشار مختلف جامعه نیز تأثیرگذارند، به تأسی از الگوی بزرگی همانند استاد شهید مرتضی مطهری که معلمان و اساتید ما روز شهادت آن بزرگمرد را روز بزرگداشت خود می دانند، طبیبان حاذقی را می مانند که می توانند با جراحی های آموزشی، درمان فرهنگی جامعه را در دستور کارشان قرار داده و ضمن انجام رسالت های حرفه ای، فرایند جامعه پذیری و فرهنگ پذیری را در خصوص نسل نو بخوبی انجام داده و لشکر فرهنگی استکبار جهانی را در پشت اتاق فرمان شبکه های گسترده ماهواره ای و غیرماهواره ای، زمین گیر کنند!
ما همچنین باید بباوریم که نظام سلطه جهانی با اعمال سیاست های کشنده و مهلک تحریم های همه جانبه و فلج کننده اقتصادی علیه ایران اسلامی، در اصل وارد گسترده ترین جنگ اقتصادی با ما شده است و اقتصاد داخلی، تنها خاکریزی است که می توانیم پشت آن پناه گرفته و ضمن کاهش آسیب ها، مواضع تهاجمی دشمن اقتصادی خود را هدف قرار دهیم و در این میان، توجه و تمرکز به قابلیت های درونی آن با رویکرد اقتصاد درون زا، یکی از اصلی ترین محورها و مسیرهایی است که می تواند به مقاوم سازی اقتصاد ملی ما بیانجامد و جشن بزرگ پیروزی اقتصاد مقاومتی را شکل دهد و در این رابطه، کارگر که زیربنای تولید در اقتصاد ملی است، بازوی توانمند شکل گیری اقتصاد مقاومتی است که ما نه تنها امسال، بلکه تا همیشه باید آن را در دستور کار خود داشته باشیم و بدانیم که بدون مقاوم سازی زیرساخت های اقتصاد ملی، همواره در برابر سیاست های اقتصاد مقابله ای نظام سلطه، آسیب پذیر باقی خواهیم ماند!
بزرگداشت روزهای کارگر و معلم، بزرگداشت اقتصاد و فرهنگ است که طی آن این دو قشر می توانند با تصحیح فرهنگ های غلط در حوزه های مختلف از جمله اصلاح الگوی مصرف و تکیه بر سازمان های اقتصادی دانش بنیان و رویکرد به تولیدات داخلی و دهها گزینه مطلوب فرهنگی مرتبط با اقتصاد، دشمنان ما را از امیدهای کاذبی که به نسل امروز بسته اند، ناامید کرده و جامعه را برای بکارگیری و شکوفاسازی استعدادهای ملی مهیا ساخته و انگیزه های لازم را در افکار مخاطبین خود تزریق کنند!
معلم نماد دانایی فرهنگی و کارگر نماد توانایی اقتصادی است که پیوند این دو قشر تأثیرگذار می تواند دو استقلال مهم و بنیادین یعنی استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی جامعه ما را که آرمان های تاریخی ملت ما محسوب می شوند، رقم بزند و انقلاب اسلامی را به اهداف بلند خود نزدیک سازند و جمهوری اسلامی را مقاوم تر از همیشه، زمینه ساز برقراری حکومت عدالت گستر اسلامی به زعامت و خلافت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) قرار دهند!به هر حال اساسی ترین شروط نقش آفرینی کامل معلم و کارگر، رسیدگی به مشکلات آنها و مانع زدایی از مسیرهای موفقیتی است که آنها طی می کنند و در این رابطه، رسیدگی معیشتی و راهگشایی صنفی همانند بالابردن قدرت خرید و اعتلای درآمدی آنها و ترمیم خلائ هایی همچون حل مشکن مسکن و غیره و نیز ایجاد شرایط مناسب روانی، معنوی و اجتماعی می توانند زمینه ساز توفیقات هر چه بیشتر این دو قشر خدوم و زخمتکش که همواره خاک صحنه خورده وسنگرنشینان فرهنگی و اقتصادی جامعه محسوب می گردند، باشند!
ارتباط متقابل و تاثیرگذار فرهنگ و اقتصاد امری نیست که مورد غفلت قرار گیرد و به نظر می رسد این ابهام ناشی از عظمت و بزرگی بخش فرهنگی و غلبه اقتصاد کنونی است.نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ یک فرصت جدید برای اصحاب فرهنگ و اصحاب اقتصاد در تعامل این دو امر مهم و زیربنایی است . آنچه را ما از آموزه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درک می کنیم، این است که فرهنگ در انقلاب اسلامی ایران به عنوان اصل و مبنا یک نقش بنیادین در زندگی دارد.البته تاکنون در مرحله عملی این دیدگاه تحقق پیدا نکرده و اگر نظریه های دانشمندان علوم انسانی را در مکاتب مختلف مورد بررسی قرار دهیم می بینیم عده ای منکر تاثیر اقتصاد در فرهنگ هستند .ضروری است که هنگام توجه به ارزش کالا و خدمات، اررش فرهنگی هم در کنار اررش اقتصادی پذیرفته شود و آنچه که اهمیت پیدا می کند جهت گیری توسعه از یک توسعه کالا محور به یک مدل توسعه انسان گرا است.سرمایه فرهنگی، مولفه های نشاط، تنوع، شیوه زندگی، هویت فرهنگف اخلاقیات، کنترل و هدایت را شامل می شود ،سرمایه اجتماعی نیز یعنی اعتماد و همبستگی و ایجاد تشکل های اجتماعی بر اساس آن که لازمه رشد اقتصادی است و می تواند جامعه را موفق کند.
بسیاری از متفکران وجود محیط فرهنگی را که به صنعتی شدن، نظم و انضباط، تحصیل، آموزش، احترام به بزرگترها و کار و کوشش می شود لازمه موفقیت اقتصادی می دانند و این نمود عزم ملی است.اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم و می خواهیم نظام و جامعه مان را مقتدر نشان دهیم، باید مرزهای فرهنگی خود را به درجه اقتدار برسانیم و این اقتدار توسط اهالی فرهنگ و هنر میسر می شود.خواستگاه اقتصاد در بینش الهی در حوزه فرهنگ دینی ما بر پایه اخلاق است در صورتی که در نظام های مادی اقتصاد بر اساس سود و سرمایه تشکیل می شود و تا زمانی که میزان اعتماد اعضای جامعه بر مبنای اعتماد درست شکل نگیرد، نمی توانیم محیط کسب و کار سالم بوجود آورد
دغدغه
فرهنگ به خصوص فرهنگ اسلامی - ایرانی از موضوع هایی است که تمرکز بر روی
آن باعث تقویت خودباوری در آحاد جامعه و در نتیجه تعالی و توسعه کشور می
شود.عزم ملی ضامن تحقق برنامههای اقتصادی و فرهنگی است و باید زمینه حضور و
مشارکت مردم در تحقق این شعار را فراهم کنیم.در شعار امسال علاوه بر مسئله
فرهنگ و اقتصاد؛ دو موضوع مهم دیگر یعنی عزم ملی و مدیریت جهادی نیز مورد
تأکید قرار گرفته است.مدیریت جهادی میتواند در شرایط فعلی که در تحریم و
فشار و توطئههای دشمنان قرار داریم شکل مطلوبی به اقتصاد مقاومتی بدهد و
برای تحقق هر امر مهمی مشارکت مردمی ضرورت دارد.مدیریت جهادی مدیریتی است
که موانع ،موجب پیشرفت آن نمی شود دلسوزانه و خستگیناپذیر بوده و نسخه
اساسی در شرایط تحریمهاست.بخش فرهنگ به صورت مستقیم با جامعه و شهروندان
در ارتباط است و به همین دلیل این بخش از کار حساسیت بیشتری دارد.
در کنار حاکمیت دولت تدبیر و امید و در راس آنها ریاستجمهوری وبه تبع ایشان وزراء و همه مدیران تمام نهادها از جمله حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مساجد، روحانیان و فعالان فرهنگی و از همه مهمتر رسانه ها و مردم نقش مهمی در تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی دارند که باید نقش خود را به خوبی برای تحقق پیام امسال ایفا کنند.