همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۵ شهریور ۹۴ ، ۲۰:۱۱

مؤلفه های تحقق همدلی و همزبانی

اگر بخواهم در یک جمله درباره توانمندی جامعه ایران صحبت کنم، باید بر توانمندی و بالابردن سرمایه اجتماعی متمرکز شوم. همین فرمایشی که رهبری در آغاز‌ سال عنوان کرده‌اند،ازمنظر جامعه‌شناسی می‌توان دو مفهوم همدلی و همزبانی را در ارتباط با توانمند شدن جامعه تفسیر کرد. اگر تلاش کنیم که همدلی و همزبانی به‌وجود ‌آید به‌دلیل جامعه‌شناسانه، توانمندی در جامعه ایجاد می‌شود که البته رسیدن به آن کار کرام‌الکاتبین است.

امروز رسالت دولت این است که اعتماد را  به مردم برگردانده و همدلی و همزبانی را افزایش دهد.عدم اعتماد، آفت و آسیبب ریشه داری است که باید حل شود و البته کلید این معما بیشتر در دست دولت است؛ نه ملت. واژه همدلی، واژه ای است که از سوی دانشمندان بر علوم اجتماعی وارد شده است؛ البته همدلی غیر از اتحاد، انسجام و وفاق است؛ هرچند این مفهوم می تواند مقدمه وفاق باشد.همدلی به این معناست که ما بتوانیم خود را به جای فرد دیگر قرار دهیم و به جای او تصمیم گیری کنیم.برخی از دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند همدلی سبب ارتقاء جوامع خواهد شد.در اندیشه رهبر معظم انقلاب، سطح پایین همدلی، تصور و درک دیگری، سطح میانی آن، اعتماد و سطح بالای آن اطاعت است. همدلی در ابتدای انقلاب اسلامی در اوج خود قرار داشت و مردم با دستور امام راحل(ره) به جبهه های حق علیه باطل می رفتند؛ چراکه اعتماد وجود داشت و مردم اطاعت می کردند.

همدلی و همزبانی یک مفهوم دو طرفه بوده و دولت و ملت برای تحقق آن باید به حقوق و تکالیف خود و طرف مقابل توجه کنند. لازمه تحقق شعار همدلی بین دولت و ملت، توجه به اصول قانون اساسی و به خصوص فصل حقوق ملت است که حقوق ملت و تکالیف دولت را توضیح داده و در عین حال حقوق دولت و تکالیف و مشارکت مردم را نیز مشخص کرده است .

اگر دولت رفتار آمرانه و دستوری داشته باشد و بدون در نظر گرفتن توان و مشارکت مردم کاری انجام دهد همدلی و همزبانی تحقق نمی یابد. همدلی وهمزبانی زمانی تحقق می یابد که دولت و ملت به حقوق و تکالیف متقابل هم توجه داشته باشند. دولت تکالیف خود را اجرایی کند و مردم نیز به تکلیف خود در برابر دولت عمل کنند.دینداری و تقوا نخستین شرط تحقق همدلی است؛ چراکه همدلی مشیت الهی است و بدون ایمان و تقوا، تحقق نخواهد پذیرفت.اگر مردم بخواهند همدلی تحقق پیدا کند، باید نسبت به دولت رابطه حلیم داشته باشند؛ چراکه با غوغا سالاری و جنجال، همدلی محقق نخواهد شد.همدلی به معنای وحدت در عین کثرت است،  سومین مؤلفه همدلی، پاسداشت و حمایت از تنوع انسانی و فرهنگی در جامعه است؛ چراکه بوسیله آن همدلی خواهیم داشت.پاسخگویی مؤلفه دیگر همدلی است؛ پس دولت باید برای بالابردن آن، به مردم پاسخگو باشد.


نام‌گذاری امسال بسیار مهم است. درواقع لازمه رسیدن به اهدافی که سال‌های گذشته عنوان شد نیز همین همدلی و همزبانی است چه‌‌بسا بدون همدلی در جامعه اقتصاد مقاومتی جلو نمی‌رود چون زمینه فرهنگی و اجتماعی آن مساعد نیست. اگر همدلی و همزبانی در جامعه وجود نداشته باشد، نمی‌توان از تولید داخلی حمایت کرد. زیرا کسی تولید‌کننده داخلی را از خود و جزیی از یک کل واحد تلقی نمی‌کند. درواقع توانمندی جامعه هم در گرو برقراری همبستگی اجتماعی است. اگر مردم و مسئولان همدل نباشند، کسی در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمی‌کند؛ هیچ‌کس در کاری که انجام می‌دهد احساس مسئولیت اجتماعی نمی‌کند، حتی روزنامه‌نگاری که مقاله می‌نویسد، فقط می‌خواهد کار را از سر خود باز کند بدون این‌که احساس مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه خود داشته باشد. بنابراین تئوری سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی چنان وسیع است که همه‌چیز را دربرمی‌گیرد.

همدلی و همزبانی، اعتماد متقابل و بالابردن همبستگی اجتماعی زمانی عملی می‌شود که استفاده غیرقانونی از بیت‌المال از بین برود، دولت نسبت به تعهداتش در قبال مردم پایبند باشد، پارتی‌بازی و ارتباطات فامیلی از بین برود. درواقع همدلی جامعه یک سرمایه‌گذاری اجتماعی پیونددهنده است و اساس توانمندی جامعه محسوب می‌شود و باعث تبدیل همبستگی مکانیکی به همبستگی ارگانیکی در جامعه می‌شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۵
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی