همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

رهبر معظم انقلاب سال 1394 را سال «دولت و ملت؛ همزبانی و همدلی» نام گذاری کردند و ضمن تاکید بر همکاری های گسترده دولت و ملت با یکدیگر، دولت خدمتگذار و ملت شجاع، بصیر و دانا را دو کفه یک ترازو نامیدند و عمل به این شعار را ضروری دانستند. نظام جمهوری اسلامی از زمان شکل گیری، پشتوانه اصلی خود را مردم قرار داد و تا به امروز نیز با اتکاء به قدرت مردم مسلمان توانسته موانع و چالش ها را پشت سر بگذارد و به نظام سیاسی نمونه در منطقه و جهان بدل شود.

 دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید بر سر کار آمد، در یکسال و اندی که از عمر خود می گذراند، رفتارهایی از خود بروز داده که با شعار امسال همخوانی ندارد و باید برای تحقق آرزوهای ملت، در برخی از امور تجدید نظر کند. عدم تحمل منتقدان و آنها را با اصطلاحاتی چون بیسواد و بدون شناسنامه خطاب قرار دادن، به طور یقین در جهت عکس شعار همدلی و همزبانی است.

حضور افرادی در بدنه دولت که نه تنها عامل تفرقه و ایجاد فتنه در داخل بلکه باعث جهت دهی ایران هراسی در منطقه و میان کشورهای هم پیمان می شوند، به خودی خود منتهی به کمرنگ شدن همدلی و وحدت رویه در دستگاه اجرایی کشور با مردم و ارکان های دیگر قدرت خواهد شد. اظهارات تفرقه افکنانه علی یونسی پیرامون کشور عراق، موجی از ایران هراسی را توسط رسانه های دشمن رقم زد. عدم حضور خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در زمان اوج بحران ریزگردها در اهواز، باعث دلسردی عمیق مردم خوزستان نسبت به اقدامات دولت شد و جوی از بی اعتمادی را منجر شد. بازنگری دولت در این جایگاه ها و رفتارها، می تواند در تحقق شعار سال توسط دولت بسیار موثر باشد.

در بخش های اقتصادی کماکان شاهد رونق اقتصادی خاصی نیستیم. بسیاری از شهرک های صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و بخش های دیگر اقتصادی مانند مسکن نیز گرفتار رکود تورمی هستند. مردم به طور مشخصی ارقام و آماری را که توسط دولت در زمینه های اقتصادی و بیکاری ارائه می شود، در زندگی روزمره احساس نمی کنند. شفافیت و ارائه اطلاعات آماری دقیق می تواند فضایی ایجاد کند باعث رونق کسب و کار شود و ملت با اعتماد بیشتر وارد این فضا شود و سرمایه های خود را در مسیر تولید و نه واسطه بازی قرار دهند.

 
دولت رجایی، نمونه واقعی همدلی و همزبانی؛ دولت و ملت

در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از حسن های مسئولین و مقامات، هم رنگ بودن با عامه مردم بود. زمانی که مسئولی مبنای زندگی خود را ساده زیستی و درک زندگی مردم به معنای واقعی قرار می داد، گرایش عمومی به وی بیشتر می شد. شهید رجایی یکی از بارزترین نمونه ها در این زمینه بود. می توان اذعان داشت یکی از موارد همدلی و همزبانی فوق العاده ملت با دولت و بالعکس، در زمان شهید رجایی شکل گرفت که از فرزندان خَلَف مکتب امام خمینی (ره) بود. مردم دولت را از خود می دانستند و دولت نیز خود را عصاره ملتی متحد و انقلابی می دانست. بدین ترتیب اعتمادی مثال زدنی میان ملت و دولت شکل گرفت، چرا که دولت خود را محرم ملت می دانست و هیچ امری پوشیده از ملت نبود.

این در حالی است که دولت تدبیر و امید، بر محرمانه بودن اموری چون مذاکرات مهم هسته ای که بر زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد، افتخار می کند. حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، از بسیاری از بندهای مذاکرات بی اطلاع هستند، موضوعی که تاکنون با انتقادات بسیاری مواجه شده است. مردم ایران بارها ثابت کرده اند که در صورت اعتماد متقابل میان آنها و دولتشان، با قاطعیت با برنامه های دولتی همراهی خواهند کرد. همین عدم اعتماد شکل گرفته بود که بسیاری از مردم علی رغم اصرارهای دولت برای انصراف از دریافت یارانه نقدی، از این امر خودداری کردند. موضوعی که نشان داد مردم به آینده اقدامات دولت، اطمینان کافی را ندارند.

در صورتی که همین رمز همدلی بود که در هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران، معجزاتی را رقم زد که هیچ کارشناس نظامی از پس تحلیل آن برنمی آمد. رشادت های بی نظیر مردم ایران که برخاسته از ایمان و پایداری آنان برای دفاع از نظام اسلامی بود، زبانزد خاص و عام شد. هرچند پس از جنگ دولت ها وارد دسته بندی های سیاسی شدند و خودی ها و غیرخودی ها در منازعات سیاسی به واژه های مرسومی بدل شدند، و جناح ها هر موفقیتی را به اسم خود و شکست را به اسم رقیب می زدند، اما ملت ایران ورای چنین منازعاتی، در تمامی چالش ها با رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، سربلند عبور کردند.

 
همدلی از همزبانی بهتر است

ربع قرن رهبری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نشانه ای از تدبیر و مدیریت بی نظیر ایشان در عرصه سیاسی است.  قطعا یکی از رموز موفقیت چنین مدیریتی در سپهر سیاسی کشور همدل و همزبان بودن مردم و رهبری بوده است. چنانچه رهبر معظم انقلاب در دفاع از حقوق مردم در مقابل بدخواهان انقلاب و ایران اسلامی، یک لحظه نیز عقب نشینی نکرده اند. با توجه به چنین رویکردی، ایشان همواره در بیانات خود خطاب به مسئولین نظام و همچنین ملت ایران بر همدلی، همکاری صمیمانه و همراهی تاکید ویژه و آن را رمز اتحاد و درنتیجه موفقیت ارزیابی کرده اند. ایشان، همدلی و همزبانی را برای تمامی مسئولین، مولفه ای مهم دانستند و بر این نکته نیز تاکید ورزیدند که همدل بودن از همزبان بودن بهتر است، چرا که همدلی است که منتهی به وحدت کلمه و همزبانی می شود. «پس زبان همدلی خود دیگر است / همدلی از همزبانی بهتر است». (بیانات در اجتماع مردم بجنورد، 19/1/1391)

بنابراین تقدم کلمه همدلی بر همزبانی، اشارتی حکیمانه از سوی رهبر معظم انقلاب است که رمز هم زبانی ملت و دولت را در همدلی می دانند و در نتیجه از همدلی است که همزبانیِ بدون تظاهر و ریا حاصل می شود و شعارها رنگ واقعیتری به خود می گیرند.

 
همدلی برای خنثی کردن توطئه های دشمن

در چند سال اخیر، منطقه شاهد بیداری اسلامی بود که در ابتدا، به سرعت پیش رفت و چندین تن از سران خودکامه سرسپرده غرب را به زیر کشید، اما در اغلب این انقلاب ها، دولت هایی برخاستند که نه انقلابی بودند و نه اسلامی. امری که نشان داد، این کشورها فاصله زیادی با نظام سازی ای دارند که انقلاب اسلامی ایران توانست آن را ایجاد کند. انقلاب در مصر، تونس، لیبی و... می توانست به پیروزی برسد تنها وقتی که راه برای ایجاد چند دستگی ها و تفرقه افکنی و نسخه پیچی دشمنانش بسته می شد. حال آنکه ادامه اتحاد و همدلی انقلابیون حاصلی جزء ایجاد نظام و دولتی همسو و همراه نمی توانست داشته باشد. کاتالیزوری که راه را برای خدعه های دشمن می بست.

یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران، ایستادگی و مقاومت در برابر قدرت های بزرگ دنیاست، کشورهای زورگویی که با انواع و اقسام اقدامات توطئه آمیز، در صدد براندازی نظامی بودند که برخاسته از خواست مردمی همدل و همراه با نظام بود. رهبر انقلاب در اولین روز از سال 1384 در بیاناتی در حرم رضوی، همدلی و همبستگی ملت ایران را بهترین سلاح برای ختثی کردن تهدیدات دشمن کشور ارزیابی کردند و عنوان داشتند:

«مهمترین سلاح ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدها، همبستگی ملی و همدلی است. ملت ایران برای خنثی کردن تهدیدهای دشمن احتیاج به بمب اتمی و سلاح هسته یی ندارد. همدلی و همبستگی شما مردم و چنگ زدن شما به ریسمان الهی و ایمان دینی، مهمترین سلاح ملت ایران است؛ این سلاحی است که در طول بیست و شش سال بعد از پیروزی انقلاب تا امروز کارایی خود را نشان داده و بعد از این هم نشان خواهد داد.»

همدلی، ادامه راه همبستگی

پیشتر نیز مقام معظم رهبری سال 1384 را سال «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» نامگذاری کرده بودند، سالی که در آن انتخابات مهم ریاست جمهوری در آن برگزار شد و اتحاد و همدلی ملت ایران در این سال از مسائل مهمی بود که باید بیش از پیش مورد تاکید قرار می گرفت.همانگونه که ایشان فرمودند نامگذاری سال توسط رهبری، اقدامی تشریفاتی نیست بلکه چراغ راهنمایی است که تمامی ارکان نظام اسلامی و مردم ایران باید آن را اولویت قرار دهند و نشان دهنده آن است که کشور در آن سال ضروریست به دنبال چه هدفی باشد. رهبر معظم انقلاب با مشخص کردن خطوط اصلی و کلی حرکت کشور در اولین روز هر سال، مطالبات ملت را از دولت و مسئولین خواستار می شوند و حرکت در این مسیر را وظیفه آحاد مسولین برای خدمت رسانی بهتر به مردم می دانند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزارن و کارفرمایان در اردیبهشت 1387، پیشبرد اهداف کشور را در گرو همدلی ملت با مسئولین و همدلی مردم می دانند و خواهان آن هستند که ملت، مسئولین کشور را به همدلی برسانند:«این کشور با اتحاد مسئولین، با همدلی مسئولین، با همدلی ملت با مسئولین، با اتحاد عظیم ملت ایران پیش خواهد رفت. همه‌ی تلاش امام بزرگوار ما در طول آن ده سال زندگىِ بابرکت خود در رأس جمهوری اسلامی، بر همین تأکید و بر همین نکته بود؛ اتحاد مردم، همدلی مردم. امروز هم همان است؛ باید کاری کنیم و ملت ایران کاری بکنند که مسئولین کشور با هم همدل باشند، همراه باشند، اختلاف و شقاق و درگیری و مچ‌گیری و دست به یقه شدن و ایراد بنی اسرائیلی از یکدیگر گرفتن، این چیزها نباشد.»

 عبور از چالش های 1394 با همدلی و همزبانی

با مروری کوتاه بر پیشینه تأکیدات مقام معظم رهبری بر مولفه های همدلی، همبستگی، همزبانی و وحدت کلمه در کشور، به این نکته پی می بریم که سال 1394، سالی است که ایران برای عبور از چالش های داخلی و بین المللی بیش از گذشته به همدلی و همزبانی میان دولت و ملت نیازمند است. همانگونه که ایشان در پیام نورزی خود به ملت ایران عنوان داشتند برای رسیدن به اهداف «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و «ایمان و معنویت» شرط همراهی میان دولت و مردم ضروری است و دستیابی به این اهداف خارج از ظرفیت های نظام و ایران نیست.

بنابراین برای عبور از چالش های احتمالی که کشور در داخل و خارج در سال 1394 با آن روبه رو خواهد شد، رهبر معظم انقلاب همدلی و همزبانی دولت و ملت را بهترین راه حل برای آن دانستند. ایجاد رونق اقتصادی، انتخابات مجلس و خبرگان، عبور از بحران کمبود آب که به صرفه جویی در تمامی بخش ها احتیاج دارد، کاهش قیمت نفت، کمبود بودجه، ادامه روند پرداخت یارانه ها به قشر ضعیفتر جامعه، حفظ حقوق هسته ای، نبرد با تروریسم بین المللی در عراق، سوریه و کشورهای متحد ایران در منطقه، همگی موضوعات مهمی هستند که با همبستگی، اتحاد، تلاش و همدلی کارگزاران دولتی و مردم منتهی به نتیجه مطلوب برای کشور خواهد شد.

همدلی و همزبانی میان ملتِ کارفرما و دولتِ کارگزار

مقام معظم رهبری با اشاره به نقش کارگزار و کارفرما میان دولت و دولت، اعتماد میان این دو را برای بهتر پیش رفتن کار ها مهم دانستند. خادم ملت بودن مسئولین، از شاخص هایی بوده است که همواره پس از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب برای سنجش خدمت گذاری و پیشرفت امور مورد تاکید قرار می گرفته و این امر یکی از مهم ترین تفاوت های نظام کنونی و پیشین در ایران است. در واقع نظام جمهوری اسلامی دارای شاخصه مهم محبت و احترام به مردم است که خود باعث ایجاد اطمینان و اعتماد مردم به نظام می شود.

فرمایشات امسال رهبری مسئولیت سنگینی را متوجه دولت می کند. دولت تدبیر و امید که رونق اقتصادی را اولویت خود در سال جدید دانسته، باید به تاسی از شعار امسال، به بهترین نحو ممکن امور اجرایی کشور را به پیش ببرد و خدمات کاملی به مردم ارائه دهد چرا که ملت با هوشیاری کامل اقدامات دولت را در تمامی عرصه ها دنبال خواهد کرد و چنانچه که در گذشته ثابت شده است مردم بهترین جواب را به خدمات دولت کارگزار، با پشتیبانی خود و همراهی با برنامه ها داده اند و خواهند داد. در این راستا دولت باید با اعتماد به قابلیت های مردم و بخش خصوصی، بسیاری از کارهای بر زمین مانده را به آنها بسپارد تا رونق اقتصادی به معنای واقعی شکل بگیرد. انحصاری کردن پروژه ها و قراردادها و ارائه رانت های دولتی به برخی از افراد خاص توسط دولت، که در گذشته نیز مشاهده شده است تنها باعث مسموم شدن فضای اقتصادی کشور و عدم اعتماد سرمایه گذاران شده است. شفافیت در این امور نیز برای ایجاد همدلی در بخش های اقتصادی بسیار نیاز است که دولت یازدهم باید آن را اجرایی کند.

 روغن کاری چرخ دنده های موتور پیشرفت کشور با همدلی و همزبانی

شعار «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» کلیدی است برای گشایش تمامی قفل هایی که در سال 1394، باید گشوده شوند. همدلی و همزبانی دولت و ملت را می توان به روغن کاری چرخ دنده هایِ موتور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور تشبیه کرد، که دولت باید در صدد به حرکت درآوردنِ بهتر آن در سال جدید باشد. همکاری و همدلی بیشتر میان قوا و مردم سرعت گردش چرخ دنده ها را افزایش خواهد داد و مسیرهای پیش رو برای رسیدن به مقصد را هموارتر می کند.

اکنون که راهبرد سال 1394 را با شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت مشخص شده است و مردم ایران نیز در بسیاری از عرصه ها چون جنگ و تحریم، قابل اتکاء بودن خود را ثابت کرده اند، حال این وظیفه دولت است تا با مروری بر کارنامه نوزده ماهه خود، نقاط ضعف خود را شناسایی کند و با رفع این نقاط ضعف، در مسیر همدلی و همزبانی با ملت قرار گیرد. تغییرات در برخی از رویکردها و پست ها، در کنار محرم دانستن ملت در کلیه امور داخلی و خارجی و نیز شفافیت در ارائه اطلاعات و آمار اقتصادی و بالا بردن تحمل دولت در برابر منتقدین، می تواند چشم انداز روشنی جهت تحقق شعار سال باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۸
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی