همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۳۷

همدلی شرط رسیدن به اهداف

سال های زیادی را با نام گذاری سپری کرده ایم که هر کدام از آن ها ویژگی های خود را داشته است. از سال پیامبر اعظم(ص) گرفته تا سالی که گذشت و با نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»به پایان رسید هر یک برای خود اهمیت بسیاری داشته است که باید در سال های بعد هم پیگیری شود و به فراموشی سپرده نشود.

رهبر معظم انقلاب

نام گذاری هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای هر سال انتخاب می کنند موضوعاتی است که نیاز واقعی کشور است. هنگامی که ایشان بر روی تولید ملی تأکید می کنند و خواهان حمایت از آن هستند، تنها به یک سال کفایت نمی کند و همه سال ها باید این چنین باشد.و یا بر فرهنگ و اقتصاد کشور تمرکز پیدا می کنند و توصیه های راهگشای خود را به دولت ها ارائه می دهند، و این توصیه ها نه تنها برای یک دولت که برای همه دولت هایی است که بر سر کار می آیند و چند سالی زمام امور اجرایی را بر عهده می گیرند.و نه تنها برای دولت ها که برای همه مسئولینی است که در نظام اسلامی وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارند، از قوه قضاییه گرفته که وظیفه اجرای عدالت قضایی را بر عهده دارد تا مجلس شورای اسلامی که باید سعی کند با تصویب قوانین در چارچوب حقوق مردم و نظارت بر حسن اجرای قوه مجریه، حقوق مردم را ایفا کند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، امسال، سال «دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی» است.ایشان در پیام نوروزی مردم را کافرما دانستند. این تعبیر به آن معناست که مردم اداه کشور نقش اساسی و تأثیر گذار دارند. تأثیر مردم در اداره کشور آنجا بیشتر نمایان می شود که بسیاری از امور به مردم واگذار شود.این اتفاق مهم هنوز نیفتاده و اگر قرار است ملت کارفرما و دولت کارگزار باشد نیازمند همان شعار سالی است که رهبر معظم انقلاب بر سال 94 نهادند.مقام معظم رهبری دست دولت و ملت را در دست هم گذاشت تا برای یک حرکت جهادی اقدام کنند و یکی از آن حرکات همان اقتصاد است.«دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی»

دراین میان شخصیت ها، صاحب نظران و کارشناسان وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا با ارائه راهکار و پیشنهادهای کاربردی راه رسیدن به این هم دلی و هم زبانی هموار شود. کشوری که با گسترده ترین دشمنی های خارجی و داخلی روبرو است، نخستین نیاز حیاتی و اساسی آن هم دلی و هم زبانی دولت و ملت است. گرچه تاکنون با وجود این دو مؤلفه اساسی نظام اسلامی بیش از 30 سال است که ایستادگی کرده است اما هم دلی و هم زبانی هیچگاه از دستور کار نباید خارج شود وباید برای تقویت آن اقدامات لازم انجم گیرد.

تاکید مقام معظم رهبری کاملاً به جا بود چرا که در مقابل این دشمنی های استکبار و طرح های خائنانه آنان هیچ راهی جز همدلی و همزبانی نخواهیم داشت.نباید شعار های سال های گذشته که توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شدند را فراموش کرد، مقام معظم رهبری دست دولت و ملت را در دست هم گذاشت تا برای یک حرکت جهادی اقدام کنند و یکی از آن حرکات همان اقتصاد است.اولویت های نظام اسلامی، حرکت به سمت پیشرفت در سایه همدلی و هم زبانی دولت و ملت محقق می شود، یعنی دولت باید به توانمندی های ملت اعتماد کند و ملت نیز با همه توان خود برای پشبرد اهداف کشور به دولت کمک کند.

رهبر معظم انقلاب اولویت های امسال را برشمردند که عمدتاً ایمان، معنویت، اقتصاد و پیشرفت علمی بود و با ارزیابی عملکرد و اقدامات صورت گرفته در سال 93، فرمودند عزم ملی و مدیریت جهادی برای سال های آینده نیز هست.اولویت های نظام اسلامی، حرکت به سمت پیشرفت در سایه همدلی و هم زبانی دولت و ملت محقق می شود، یعنی دولت باید به توانمندی های ملت اعتماد کند و ملت نیز با همه توان خود برای پشبرد اهداف کشور به دولت کمک کند، در این صورت با تفاهم و اعتماد متقابل دولت و ملت، راه پیشرفت و عدالت هموار خواهد شد و برون رفت از مشکلات به سادگی صورت می گیرد.

دشمنان اسلام و نظام سعی می کنند خط جدایی و شکاف بین دولت و ملت را پیگیری می کنند، در مقابل برنامه های دشمنان باید اعتماد متقابل دولت و ملت را افزایش دهیم و این اعتماد متقابل در سایه همدلی و هم زبانی محقق می شود.نظام اسلامی متشکل از مجموعه معارف اسلامی بر پایه آموزه های نبوی و مکتب اهل بیت و رهبری الهی است و شکل گیری دولت اسلامی با عزم و اراده قوی مجاهدان فی سبیل الله ولایتمدار و حرکت به سمت حیات طیبه است. نظلام اسلامی ما متشکل از دولت و ملت است و فاصله ای وجود ندارد و دولت و ملت با همه توان خود باید سعی کنند با تفاهم و ارتباط و پیوستگی و همگرایی چرخ پیشرفت را روان تر کنند.

سال مواجهه با مشکلات بزرگ است؛ لذا هم دلی دولت و ملت، شرط رسیدن به اهداف است.یکی از مشکلاتی که به صورت تاریخی کشور ما را تهدید می کرد، مشکل فاصله میان دولت و ملت بوده است.فاصله طولانی استبداد در کشور ما باعث شده که دولت ها معمولا بدون نظر ملت تصمیم بگیرند و فقط از ملت انتظار تبعیت داشتند. این انقلاب بزرگ نقش موثری در کاهش فاصله میان دولت و ملت داشت.نقش رهبری حضرت امام(ره) باعث شد پیوند میان حاکمیت و ملت در چهره آن رهبر فرهمند، جلوه گر شود .

ایام جنگ، اوج پیوند میان حاکمیت و ملت بود، دلیل وجود یک دشمن مشترک ملت و دولت کاملا احساس همدلی می کردند؛ اما متاسفانه سیاست هایی که بعد از سال ۶۸ اتخاذ شد، به اعتماد ملی و اعتبار دولت به مقدار زیادی لطمه زد و بازگشت اعتماد میان دولت و ملت و کاهش فاصله میان این دو، یکی از دستاوردهای سیاسی است که باید دنبال شود.سال جاری، سال مواجهه با مشکلات بزرگ ناشی از کاهش قیمت نفت و تلاش های بزرگ برای خروج از رکود تورمی و ورود به رونق پایدار است؛ لذا در این سیر معمولی، همزبانی دولت و ملت، شرط رسیدن به اهداف است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۵
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی