همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
http://www.harfeakhar.com/_files/images/article/%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D9%87%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C%20%D9%88%20%D9%87%D9%85%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%20%D9%88%20%D9%85%D9%84%D8%AA.jpg
نامگذاری هر سال بر اساس شرایط جامعه از سوی مقام معظم رهبری است و امسال نیز با توجه به شرایط داخلی و خارجی ایشان سال ۹۴ را دولت و ملت، همدلی و همزبانی معرفی کردند.اطلاع‌رسانی در ایجاد همدلی و همزبانی موثر است.در این جهت باید کارشناسان و نخبگان رو‌ش‌ها و سازوکارهای دستیابی به همدلی و همزبانی را تبیین کنند تا این موضوع تنها به صورت شعاری مطرح نشودجوانان به عنوان نیروی فعال جامعه می‌توانند توانمندی‌های خود را به کارگیرند و نقش زیادی در ایجاد همدلی و همزبانی ایفا کنند.دولت نیز باید از ظرفیت جوانان بهره بگیرد و سازوکارهای اجرایی و عملیاتی برای گفتمان سازی و ارتباط همه جانبه به منظور ایجاد همدلی و همزبانی به وجود آورد.


تبیین شعار سال و گفتمان‌سازی برای تحقق منویات رهبری در خصوص هم‌دلی و هم‌زبانی بین دولت و
ملت از وظایف مهم دانشگاهیان است.باید در دانشگاه‌ها مصادیق هم‌دلی و هم‌زبانی تبلور یابد و همواره این مهم را مدنظر داشته باشیم که در سایه هم‌دلی و هم‌زبانی می‌توانیم بر بسیاری از مشکلات و موانع چیره شویم.امنیت و آسایش کنونی ایران اسلامی مرهون هم‌دلی و هم‌زبانی بین آحاد ملت ایران بوده و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و شهدای والا مقام نیز با در نظر گرفتن هم‌دلی و هم‌زبانی میسر خواهد بود.

 جوانان نشان داده‌اند که در برخورد با موضوعات جدی هستند، مسئولان نیز باید برای اجرایی کردن اهداف موجود تصمیم‌سازی کنند.خروجی همدلی و همزبانی درک مشترک و شناخت درست از انتظارات است؛ البته باید این انتظارات و نیازها واقع‌بینانه مطرح شود.مسائل جوانان شناسایی و تبیین شده است.بنابراین مدیران از دیدگاه سلیقه‌ای پرهیز کنند و براساس دیدگاه‌های کارشناسی در جهت تحقق شعار سال تلاش کنند.

درک متقابل خواسته‌های دانشجویان منجر به همدلی با این قشر می‌شود و با تقویت نقاط مثبت و معنویات می‌توان همدلی و همبستگی اجتماعی را در جامعه افزایش داد.یکی دیگر از مولفه‌های تحقق همدلی و همزبانی وجود اعتماد بین این دولت و ملت است و تا زمانی که بین مردم و مسئولان اعتماد وجود نداشته باشد این شعار محقق نخواهد شد.

انتظار می‌رود دانشگاه‌ها با تمام توان برای تبیین ارزش‌های اسلامی، سبک زندگی اسلامی و نهادینه‌کردن مباحث پیرامون هم‌دلی و هم‌زبانی در جامعه تلاش بیشتری نمایند و نقش نخبگان دانشگاهی در این راستا پر رنگ‌تر باشد. سبک زندگی اسلامی آرامش، لذت، معنویت و تأمین‌کننده نیازهای دنیوی و اخروی است و در یک کلام می‌توان گفت که راحتی و آرامش وجه تمایز سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۵
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی