همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۳۰ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۵۵

همدلی و هم‌زبانی به چه معنی؟

http://asretaadol.ir/images/docs/000034/n00034639-b.jpg


«دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» شعاری است که رهبر انقلاب برای سال ۹۴ انتخاب کردند. شعاری که در تک‌تک کلمات آن معنای وحدت را استنباط می‌کنیم. علت نام‌گذاری را می‌توان پاسخی به انتقادهای تند در سال ۹۳ که بر دولت و عملکرد آن خصوصاً در بخش مذاکرات هسته‌ای وارد شد و پاسخی به‌مراتب تندتر از سمت دولت، دانست.


مهتر از علت نام‌گذاری، چگونگی اجرا و به سرانجام رساندن هدفی است که در این شعار نقش بسته است. شاید اگر این شعار را از زوایای دیگر ببینیم متوجه می‌شویم که دو وجه مردمی و دولتی را در دل خود جای‌داده است که در ترازوی عدل قضاوت باید اذعان داشت که قطعاً توشه‌ی اصلی سازندگی ایران و ایجاد کشوری بهتر بر دوش دولت حمل می‌شود و ملت در سایه‌ی کارهای شخصی، بار کمتری را متحمل می‌شوند.در بخش مردمی که همیشه حامی دولت بوده‌اند و در هر شرایط، چه زمانی که تحریم‌ها شدت گرفت و کمر زحمت کشان در زیر بار مشکلات اقتصادی خم شد و یا شکست، چه گاهی که در رفاه بودند و لبخند خرسند رضایت بر لب‌هایشان نقش بسته بود دست از حمایت دولت برنداشتند.

در هر انتخاباتی همبستگی خود را به رخ جهانیان کشیدند و برای انتخاب کارگزاران خود، خود به صحنه آمدند و هر بار با انگشت خود، "آری" که در آغاز به جمهوری اسلامی ایران داده بودند را پررنگ‌تر کردند.
در کنار این بودن‌ها باید ملت بیدار و در همیشه درصحنه‌ی ایران به خاطر بسپارند نظارت بر کارهای دولت و حمایت از برنامه‌های اصلاحی و سازنده مسئولان، از شمار کارهایی است که می‌تواند برای شکوفایی و سرافرازی کشور خود انجام دهد. حضرت امام خمینی رحمه‌الله پیوسته به مردم سفارش می‌نمودند که بر کارهای دولت و مجلس نظارت کنند و حامی آنان باشند: «ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت می‌گذرد. یک کشور، وقتی آسیب می‌بیند که ملتش بی‌تفاوت باشند. ملت همه باید حاضر باشند در مسائل سیاسی. مردم نباید کنار بروند. اگر مردم کنار بروند، همه شکست می‌خوریم. حضور شما مردم عزیز و مسلمان درصحنه است که توطئه‌های ستمگران و حیله‌گران تاریخ را خنثی می‌کند».

این روزها که خدعه و نیرنگ بسیاری از کشورها، در کمین کشور ایران است، باید مردم ایران از وظیفه خود آگاهی کافی را داشته باشند تا بتوانند بر آن، جامعه عمل بپوشانند و دست دشمنان دیرینه‌ی این انقلاب را از این مرزوبوم کوتاه کنند.در طرف دیگر این شعار، یکی از قوای سه‌گانه یعنی "دولت" قرار دارد. قوای سه‌گانه‌ای که همه‌ی تلاش خود را برای ایرانی بهتر انجام می‌دهند و درنهایت نتیجه‌ی آن باید خوشحالی مردم باشد.

ازآنجایی‌که مردم نقش اصلی و محوری در برپایی حکومت اسلامی داشتند، برنامه‌های دولت نیز باید با خواسته‌های اساسی آنان هماهنگ باشد و دولت‌مردان، برنامه‌ریزی کشوری را هم‌سو با نیازهای ملت سامان‌دهی و تنظیم کنند. ازاین‌رو دولت در سال جدید باید همدلی خود را با صاحبان صنایع، معادن، کارخانه‌ها و کشاورزان و دیگر اقشار جامعه اعم از اقلیت‌های مذهبی و قومی را بیش از گذشته قوت بخشد.

دولت اگر مشکلات مردم را بشناسد و متوجه دردهایی که در جامعه بیان می‌شود باشد، بهتر می‌تواند راهکارهایی بیندیشد. اینکه همیشه مردم پشت دولت باشند و به هیچ‌یک از مطالبات فرهنگی، اجتماعی و... خود نیز نرسند، باعث می‌شود که کم‌کم از حمایت دولت دست‌بردارند و این زنگ خطری می‌شود برای ستون‌های اصلی نظام.

مسائل همدلی و هم‌زبانی با دولت و ملت حفظ شود، اگر این مسائل حفظ بشود صدمه‌ای از خارج بر پیکره‌ی ایران فرود نخواهد آمد. همدلی و هم‌زبانی نه به معنای سکوت در برابر اشتباهات یکدیگر، خصوصاً سکوت ملت در برابر کارهای دولت است.همدلی یعنی همسویی دولت و ملت برای حذف خطاهای هرچند کوچک، به خاطر ارتقای سطح ایران در همه‌ی زمینه‌ها؛ یعنی بالا بردن ظرفیت‌ها برای پذیرفتن نقدهای منصفانه تا بتوانیم محکم‌تر در این برهه‌ی حساس منطقه‌ای و جهانی، گام برداریم.

از طرفی کسانی که منتقد هستند و یا به‌سرعت به نقدی واکنش نشان می‌دهند باید جانب عدالت را در قلم خود رعایت کنند و ذهن خود را خالی از اغراض شخصی نمایند. همان‌طور امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سخنرانی خود فرمودند: «اصرار می‌کنم که برخوردها نه از سوی مردم نسبت به مسئولین و نه از سوی مسئولین نسبت به منتقدین، تخریبی نباید باشد؛ نه تحقیر باشد، نه اهانت باشد. ممکن است در یک قضیّه‌ای، یک عدّه‌ای دغدغه داشته باشند؛ دغدغه داشتن جرم نیست؛ دلواپس بودن جرم نیست. می‌توانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله‌ی مهم و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه کنند؛ هیچ مانعی ندارد؛ امّا این به معنای متّهم کردن نباشد، به معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد. از آن‌طرف هم دولت و طرفداران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی می‌کنند، بایستی اهانتی نکنند.»باشد که در تحقق شعار امسال نیز همچون سال‌های گذشته، تلاش کنیم و صبر و نقدپذیری را بهتر از گذشته نشان دهیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی