همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی

راهکارهای تقویت و تعمیق همدلی و هم زبانی

همدلی وهمزبانی
حضرت علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت، یاری رسانی نیکو و امر به معروف و نهی از منکر می دانند.مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۴ را با عنوان “دولت، ملت، هم دلی و هم زبانی” نامگذاری کردنددر شعار امسال، همدلی نماد هماهنگی های باطنی است و همزبانی نماد هماهنگی های بیرونی است. قلمرو این هم دلی و هم زبانی، همه میدان‌هایی است که پیشرفت کشور و تحقق عدالت و گسترش معنویت، به آن نیاز دارند .اگر چه رابطه و حقوق بین دولتمردان و مردم ، امری دو سویه است، اما به حکم قاعده ی منطقی «الناس علی دین ملوکهم » وظیفه ی دولتمردان در این امر سخت تر از مردم و رسانه ها است.از این حیث، افزودن پسوند «هم زبانی» در عنوان سال،می تواند دلالتی دال بر این بخش از منازعاتی باشد که در سال های اخیر رخ داده است.
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ماه رمضان ماه پربرکتی است که خداوند در آن بهانه‌ای را ایجاد کرده تا ضمن استفاده از رحمت و مغفرت الهی دل‌ها به یکدیگر گره بخورد و میان آنان مودت و همدلی شکل بگیرد. در واقع ماه مبارک رمضان برای دستیابی به همدلی و همزبانی است. ماه مهربانی، رحمت و محبت است و رحمت خداوند در این ماه به بندگانش سرازیر می‌شود. بنده‌ها نیز باید نسبت به یکدیگر مهربان باشند و ایثار کنند و دست یکدیگر را بگیرند، چراکه همدلی و همزبانی از جمله آموزه‌های ماه رمضان است که باید از آن درس گرفت.

به‌خصوص که امسال با این نام مزین شده است، بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد. درک وضعیت فقرا و نیازمندان یکی از مهم‌ترین پیام‌های روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان است. از نگاهی دیگر ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن و ماه قرب الهی است و ترویج فرهنگ قرآنی با کمک‌های مادی و معنوی به محرومان و نیازمندان در این ماه بیش از همیشه احساس می‌شود. شهرداری تهران نیز تلاش کرده است با برنامه‌ریزی‌ها و زمینه‌سازی ارائه خدمات ویژه در این ماه به بهترین وجه از میهمانان ماه قرآن استقبال کند. برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی متعددی که به مناسبت این ماه در مناطق 22گانه پایتخت برگزار می‌شود بخشی از این اقدامات و تدارک‌چینی گسترده است تا در عین حال که شأن و منزلت این ماه حفظ می‌شود برنامه‌های شاد و مفرح نیز برای شهروندان برگزار شود.

رمضان، ماه قرآن است و مهم‌ترین بخش از برنامه‌های ما در ماه مبارک رمضان مربوط به ترویج فرهنگ همدلی و همراهی است. در واقع به برکت ماه رمضان، براى مسلمان فرصتى پیش مى  آید که باید از آن در جهت تقویت حیات معنوی و نشاط خود استفاده کند. حضور در برنامه‌های داوطلبانه یا خیریه نمونه‌ای از این اقدامات است. کمک به دیگران، لذتی به انسان می‌بخشد که با هیچ لذت دیگری، قابل مقایسه نیست و شهرداری تهران در این زمینه همواره پیشگام بوده و از حضور خیرین و تشکل‌ها و نهادهای مردمی ‌در اجرا و ارائه هر چه بیشتر برنامه‌هایش در مناطق مختلف بهره برده است.

همچنین برگزاری برنامه‌های متعدد برای گذران روزهای اوقات فراغت و روزه‌داری از جمله برنامه‌هایی بوده که در اولویت این مجموعه قرار گرفته و برنامه‌هایی چون برگزاری کانون‌های قرآنی، اجرای مسابقات قرآنی برای کودکان در فرهنگسراها همراه با اهدای جوایز، مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی، نقاشی‌های قرآنی و نیز برنامه‌های ویژه برای روزه اولی‌ها و... در نظر گرفته شده است.

ضمن این‌که برنامه‌هایی مانند بحث‌های قرآنی، برپایی ایستگاه‌های بزرگ فرهنگی در بوستان‌های بزرگ شهر و... نیز برگزار می‌شود که در همه این برنامه‌ها شاهد حضور نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین برای پیشبرد هر چه بهتر برنامه‌هایمان هستیم. در واقع در اغلب برنامه‌ها این گروه به عنوان بازوان توانمند برای ارائه خدمات به شهرداری ما را همراهی می‌کنند. خوشبختانه کاری که به دست مردم و با حضور خود مردم انجام می‌شود همواره با نتایج بسیار قابل توجهی همراه است، چراکه نفع مادی در آن ملاک نیست و همه کارها بر اساس همدلی انجام می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
ابراهیم محمودزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی